DoD Människor, människor...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Hörni, om man vill anpassa andra settings till nya Drakar och Demoner kommer man ju åka på det här att många av dem domineras av människor... och då blir det lite trist att alla har samma släktesförmåga.

Jag ögnade igen listan på hjälteförmågor och ett par av dem känns som de skulle kunna vara lämpliga alternativ, då mer som något medfött eller nåt som hör ihop med ens bakgrund snarare.

De jag tänker på i första hand:

Enstöring
Förklädnad
Gott läkekött
Insikt
Ormmänniska
Orädd

Jag tvekar lite på Falköga (känns lite magiskt/alviskt men kan passa beroende på världen), och Ynkrygg (helt enkelt kanske inte så kul att använda/bli utsatt för...? Men det kanske är min smak bara...).

Tar man med Enstöring så kanske Stigfinnare och Mästerkock ska vara med också, för de köper ju bort samma typer av besvär.

Tycker ni de känns ungefär jämförbara i kul och brahet med Anpasslig?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
365
Location
Stockholm
Spontant tycker jag att man kan utveckla nya släktesförmågor för nya mänskliga kulturer om man behöver (istället för plocka av de relativt få Hjälteförmågorna som finns), ska bli intressant hur Astrolabgänget gör med Ereb!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Ja, det blir intressant. De brukar ju tacksamt skvallra för oss vad de tänker då och då. :)

Kör man en förmåga per kultur/rike så hamnar man väl i att behöva en norsk, en dansk och en Bellman för att det ska kännas lite blandat. Beroende på setting kanske det är okej. Vill man ha lite mer naturalistisk känsla men ändå köra per kultur så hade det väl vara välkommet med 3-5 att välja på i alla fall.

Med en allmän lista, eller en efter... ja... stjärntecken eller nåt så känns det som man kan komma undan med en kortare lista. Då har man ju ursäkt att hitta på nåt om rollpersonens bakgrund utifrån förmågan.

Som vän av pseudo-historiska settings skulle jag helst vilja knäcka en lista som är tillräckligt lång utan att behöva ta till förmågor som drar åt det magiska hållet (som Falköga), och utan att det blir flera som är likadana fast för olika färdigheter.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Funderat en del på människocentrerade settings som Pendragon o Beowulf den senaste tiden, och skulle gärna se mer variation på släktesförmågorna för varje släkte.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Människor är människor tycker jag och då är det väl lättare att tänka att bara spelarnas rollpersoner har släktesförmåga än att alla människor i en fiktiv värld har den. Å andra sidan är det ju coolt för att spelgruppen blir ju på såvida bredare om man måste vara från olika släkte för att norpa alla bonusutfall
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
En möjlighet är ju att alla människor är Anpassliga, men att man sedan har ett enklare kulturtillägg?
Kommer att tänka på Robin Laws HeroQuest där folk har sin kultur som en färdighet typ. Sekundär färdighet "Berendisk fiskare", FV 10? 😄
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Jag har synat mitt exemplar av Chronopia (nu när det inte står i en utställningsmonter på jobbet längre) noterar att en del saker från tabellen för särskilda förmågor lever vidare som hjälteförmågor nu.

Det var inte så många saker där som var något att snatta (massor av +2, +3, +5 på FV eller CL i olika färdigheter), men jag har testat att skriva varianter på två i alla fall:

Djurvän
Viljepoäng: 3
Djur (både tama och vilda) verkar tycka om dig och kunna slappna av i din närhet. För 3 VP kan du lugna ett djur (ej monster) så att du kan komma nära eller slinka förbi till exempel en hund som står på vakt. Vanliga djur anfaller dig aldrig om du inte provocerar eller anfaller dem först.

(Skulle väl gå bra att ha som Hjälteförmåga utan något krav också.)

Född på hästryggen
Viljepoäng: 3
Du har ridit hela livet och att sitta på hästryggen är nästan lika naturligt för dig som att stå på dina egna ben. Du får Rida som en tränad färdighet och kan spendera 3 VP för att slippa nackdel vid strid från hästryggen när du rider utan sadel. Ingen häst kommer kasta av dig från ryggen (men andra personer kan såklart slå eller dra ner dig).


Min reviderade lista på förslag om man vill återanvända hjälteförmågor ser ut så här just nu:

Bärsärk
Blixtsnabb
Gott läkekött
Insikt
Orädd
Ormmänniska
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Hörni, om man vill anpassa andra settings till nya Drakar och Demoner kommer man ju åka på det här att många av dem domineras av människor...
Min erfarenhet är att oberoende hur dominant ett visst folkslag är i världen, blir spelargruppen väldigt blandad. :)
 
Top