Nekromanti Människan skapar gud

Pale Imp

Swordsman
I mitt stilla sinne har en ny rollspelsidé börjat växa fram, även om det är ofrivilligt eftersom jag är på god väg att bli färdig med mitt high-fantasy rollspel.

Det här är sci-fi. En värld efter atomvintern där människan lyckats bygga upp en fungerande och högteknologisk civilisation, och kanske även befolkat någon måne eller liknande.
Den första idén, och den jag också vill ha hjälp att utveckla är följande;
För att inte människan ska upprepa samma misstag igen skapar hon gud, som en artificiell intelligens som allt mer tar över. Men gud tål inte psioniker och liknande eftersom guds uppgift är att kontrollera och ledsaga människan (men endast gud vet vad han egentligen håller på med) kan han inte göra detta eftersom han inte förstår psioniska krafter etc. De är helt enkelt kaotiska och går inte att förutse hur han än vill.

Förslag på utvecklingen av detta gudomliga väsen? Hade någon paradox idé om "Människan som skapar gud som skapar människan som skapar gud... etc.".

Impen - Ge förslag??

Krille

Lord
"Förslag på utvecklingen av detta gudomliga väsen?"

Jag hade en idé om en SF-miljö där det fanns två civilisationer. Den ena har fått arbetsnamnet "Aristokratin" och den andra för "Terra".

Aristokratin var en sammanslutning av ett antal adelshus som höll sina områden någonstans i kanten av nästa spiralarm. De brukar bråka inbördes om kontrollen över diverse resursrika områden och liknande. Det är en ganska paranoid och avpersonifierande värld, där en individ egentligen bara är en förlängning av ett adelshus. Från början kom man från Jorden, men kolonierna på andra sidan gapet till nästa spiralarm tappade kontakten och blev tvungna att klara sig själva. Därigenom kom några personer att få högre ställning, vilket blev ärftligt, vilket blev adelshusen. Ursprunget försvann bak någonstans till en religion om det Heliga Terra, mänsklighetens vagga.

Den andra civilisationen var Terra, som styrdes av en gemensam AI kallad Omni. Inspirationen kom från Du sköna nya värld, THX 1138, En vacker dag med flera verk. Omni skulle styra allt, och som konsekvens därav så finns inte svält, krig, våld, orättvisor eller politiska avvikelser. Där hade Omni snudd på blivit en gud, inte i form av skaparen utan snarare i form av ledaren. Omnis ord ifrågasätts inte, helt enkelt: Omni är vis och välvillig, och om han nekar mig något så beror det på att det är vad som är bäst för mig.

Scenariet skulle sedan bygga på att de båda civilisationerna återfick kontakten och hur båda fick sina illusioner krossade. Människorna från Terra fick se att det fanns områden där Omni inte har inflytande och att det finns en ondskefull och självisk ådra som får folk att döda varandra. Människorna från Aristokratin fick å andra sidan se ett samhälle där det inte var givet med adelsherrar på toppen av pyramiden och där Terra inte alls var den Edens lustgård som man mer eller mindre förväntat sig.

Nu kanske det inte är så mycket som du har nytta av i det här scenariet utom just biten med Omni.

Pale Imp

Swordsman
Det jag fått inspiration från till min idé var ursprungligen "Total recall 2050" (tror det är rätt årtal) och anime-serien "Neon Genesis Evangelium". Några förlängda frågor om denna gudomliga AI som jag funderat över, och som du som varit inne på den här idén tidigare, kanske skulle kunna belysa är;

Hur manifesterar sig en gud (även om den är AI)?

Är paradoxen "Gud skapar människan som skapar gud som...." möjlig och genomförbar, och isåfall hur?

Vad är guds slutgiltiga mål (lite filosofiskt menat)?

[color:\\"red\\"] Impen - [/color] skriver Krille här så att densamme ser inlägget när han letar inlägg med sitt namn i.

w176

Förlorad dotter
Hur manifesterar sig en gud (även om den är AI)

*Rotar igenom standardideerna lite*
Hmm... avatarer och profeter/profetsior är roliga saker. *Funderar lite till*
AI skulle kunna vara ständigt närvarande i allting elektroniskt från gjödlampor till databaster till mänskliga hjärnor. En gigantisk potensiell kropp som skulle kunna aktiveras vid behov.

Allting från konstgjorda mekaniska/elektriska manifestationer skulle vara möjliga till att skapa mänskliga profeter eller självmanifestationer (jämför med tillexempel egytiska kesjare som sågs som gudar i mänsklig form ungefär) till att vid behov skicka bilder budskap rakt in i huvudena på de stora massorna.
Rollpersonerna skulle du kunna vara personer som vars hjärnor AI av någon anledning inte har tillgång till (villket det är något de själv inte är medvetna om utan kan ses sig som någon form av utsötta som inte kan ta del av gudens härlighet alternativt fördömda av guden).

Ah du fattar nog, jag är inne på klassiskt guderi och att den utförs av en ai inte gör någon större skillnad.

/Elin gillar iden

Troberg

Sinister eater
Det jag fått inspiration från till min idé var ursprungligen "Total recall 2050" (tror det är rätt årtal) och anime-serien "Neon Genesis Evangelium".
Kul, jag älskar Evangelion och har själv funderat på att basera en kampanj på den, men gav upp iden då jag insåg att spelarna skulle inte klara av att se de inre konflikterna och de små konflikterna, de skulle vara alltför fokuserade på att köra EVAs.

Synd, annars skulle det nog funkat rätt bra. Hade tänkt köra serien i princip rakt av (ingen av spelarna har sett den) med spelarna i rollerna som Shinji, Asuka och Misato (ville inte ha Rei med som spelarkaraktär för att inte förstöra mysteriet med henne).

Men som jag sade, den är nog för djup och mångbottnad för att funka. Synd att de flesta inte kan se bortom jätterobotar...

Cybot

Mest spelbar
Men som jag sade, den är nog för djup och mångbottnad för att funka. Synd att de flesta inte kan se bortom jätterobotar.
Tja, har de sett serien så borde de väl kunna se bortom jätterobotar. Jag menar, det är ju, IMHO, inte Shounen.

Troberg

Sinister eater
Tja, har de sett serien så borde de väl kunna se bortom jätterobotar.
Tja, å ena sidan vill jag inte att spelarna ska se serien av uppenbara skäl. Jag har försökt få folk att se den, men de har antingen bara sett jätterobotar och tröttnat efter tio minuter eller sett överdriven anime-stil och tröttnat efter tio minuter...

Folk har för lite tålamod. Fan, jag såg Solaris (2 timmar, 36 minuter), på originalspråk som jag inte kan, för ett par veckor sen. Fattade (exakt) tre ord i hela filmen...

Cybot

Mest spelbar
Eller så kanske de inte är anime fans...men va fan. Första gången jag såg De sju samuraierna så var det utan sub så jag gissar väl att de bara inte är cineaster.

Troberg

Sinister eater
Eller så kanske de inte är anime fans...men va fan. Första gången jag såg De sju samuraierna så var det utan sub så jag gissar väl att de bara inte är cineaster.
Nej, de är mer åt att på fullt allvar hyra filme i stol med "Cyborg zombie of Death 3". Nåja, se det från den glada sidan, ser jag mina filmer ensam slipper jag få dem sönderpratade.

Cybot

Mest spelbar
Om de kan se igenom Nemesis 4: Angel of Death utan att spy så kommer jag att bli både förfasad och imponerad.

Om de säger att de gillade den kommer jag direkt att diskvalificera dem från titeln som tänkande varelser.

Mask_UBBT

Hero
Bara en tanke...
Skulle det inte vara extremt knepigt att rollspela en figur i THX1138s välrd?
Jag menar, det är knepigt nog att lådsas att man är hjärntvättad, men om man dessutom inte har någon aning om vad alternativen är?

/Mask - lite OT idag...

Krille

Lord
"Skulle det inte vara extremt knepigt att rollspela en figur i THX1138s välrd? Jag menar, det är knepigt nog att lådsas att man är hjärntvättad, men om man dessutom inte har någon aning om vad alternativen är?"

Det är lite av tanken. Plötsligt kommer alternativen farande och träffar en rakt i pannan.

Mask_UBBT

Hero
"Allting från konstgjorda mekaniska/elektriska manifestationer skulle vara möjliga till att skapa mänskliga profeter eller självmanifestationer "

hmmm... men profeter är ju per defenition inte skapade av gudar, utanmännskor med gudomlig vägledning...

kanske kan Gud 'kontrollera' sina undersåtar genom elektronik?

Frasen "Gud talade med mej från mina tandfyllningar" blir kanske inte lika tokig då?

Mask_UBBT

Hero
"Det är lite av tanken. Plötsligt kommer alternativen farande och träffar en rakt i pannan. "

Aha, så alternativen blir äventyrsstoffet?
Men det kan ju bara fungera en handfull gånger? Vad händer när man känner till alla alternativ då
Fast då kanske man blir förföljd av dom man trodde var sina kompisar, etc...
hmmm....

/Mask - som dock fortfarande tror att det är svårt att spela i en klinikst ren värld...

Krille

Lord
"Men det kan ju bara fungera en handfull gånger? Vad händer när man känner till alla alternativ då Fast då kanske man blir förföljd av dom man trodde var sina kompisar, etc..."

Alternativt, man inser hur sjuka alternativen är och försöker omvända dem som står för alternativen. Eller nåt.

Mycket riktigt så är det mer avsett för en engångskampanjvärld, och inte en lång evighetsvärld.