Nekromanti Mäktigast Class

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Mäktig på vilket sätt? Om du menar bra i strid och på magi så ser jag inte cleric som mer obalanserad än någon av de andra klasserna.

Det finns ett jätteenkelt sätt att lösa problem med obalanserade rollfigurer och min/maxande spelare: Tvinga dem att rollspela, alternativt sätt villkor för deras fördelar. Om vederbörande spelar en maxad cleric som är överbra i strid, ställ honom inför situationer som kräver rollspelande för att lösas. Låt hans patron deity bli förgrymmad över något han gör och tillsvidare vägra tillhandahålla besvärjelser, o.s.v. En uppfinningsrik spelledare brukar sällan ha problem med kraftfulla rollfigurer.

-R
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Varför Clerics är tuffa i 3rd edition.

Clerics jämfört med Arcane Spellcasters (wizards/sorcerers):

Clerics har de mest rockande spells på higher levels, överlägset bäst på healing magic, massvis med protection och combat boosting spells, dubbelt så stor HD som en wizard, bättre BA än wizards, bättre och fler weapon proficiences, spontaneous casting, undead turning, automatiskt kunnande av en stor arsenal med spells utan inlärning och spellbooks, extra domain powers, kan bära rustning utan att det påverkar spellcasting, etc.

En arcane spellcaster har dock bäst low level spells, och fler metamagic feats, vilket innebär att han t ex får Craft Wands på level 5 och en cleric måste vänta till level 6.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du ska aldrig straffa dina spelare för att de är för bra...

det är DITT fel att spelarna är förbra.. faktiskt..

Jag tycker precis som du att Clerics inte är mer obalanserade än de andra klasserna..
Den enda klass som inte är balanserad med de andra är Bard (ingen i gruppen har spelat ranger ännu dock..) och kanske Munken..
Munken kan lätt bli mycket bra i de första levlarna.. de har en massa specialförmågor och dessutom så har inte gruppens fighters fått tag på häftiga vapen så skadan de lyckas tillfoga motståndarna är jämnbördig.. detta ordnar ju dock till sig så småningom..

Men barden! Shit, vad kan han som ingen annan redan kan? Han är ju bara en blandning av alla andra klasser med sin löjliga bardson som PC's över level 5 inte längre behöver..

Bardic Knowledge? visst visst.. men hur ofta har det inte kunnat användas nått annat som nån annan har istället?
Identify tex..


Nä, barden drog det kortaste strået..


Men som sagt, straffa inte dina spelare eller deras rollpersoner (vilket är samma sak (straffa spelare=straffa rollpersoner alltså)) Se istället till att använda deras svagheter... en Cleric som råkat få bra värden och lär sig utnyttja sina förmågor och väljer rätt feats och så är mäktig.. men vad hjälper spells, turning och bra fighting skills när man står öga mot öga med en gråtande halflingpojke? Eller en gåta som SPELARNA ska lösa.. då spelar det ingen roll hur bra deras karaktärer är.. faktiskt..

Själv har jag problem med att mina spelare slog förbra värden vid skapandet av sina rollpersoner.. nu vid level 8 börjar de bli en kraft att räkna med.. tyvärr för dem befinner de sig i underjorden och gör sitt bästa för att hitta upp... Straff? nej, men ett smart sett att lösa problemet.. de är inte hopplöst ute, de är inte ifråntagna något som var deras..

Precis som i ditt fall: ställ honom inför situationer som kräver rollspelande för att lösas

Men att ta ifrån clericen det som GÖR honom till cleric är fel. Särskilt fel är det när han inte har gort nått fel..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
<em>Men som sagt, straffa inte dina spelare eller deras rollpersoner (vilket är samma sak (straffa spelare=straffa rollpersoner alltså)) Se istället till att använda deras svagheter... en
Cleric som råkat få bra värden och lär sig utnyttja sina förmågor och väljer rätt feats och så är mäktig.. men vad hjälper spells, turning och bra fighting skills när man står öga mot
öga med en gråtande halflingpojke? Eller en gåta som SPELARNA ska lösa.. då spelar det ingen roll hur bra deras karaktärer är.. faktiskt.. </em>

Det var i princip det här jag menade, inte att man skall straffa folk till höger och vänster. Dessutom är det inte så lätt som spelledare att ha järnkoll på alla "ultimate combos" av feats, prestigeklasser, vapen, m.m. Något som ser ganska oskyldigt ut i teorin kan i praktiken vara obalanserande för kampanjen om man låter spelaren välja och vraka från alla möjliga kombinationer i regelböcker och moduler.

Det kan låta en smula fascistiskt, men jag föredrar situationen där enbart jag som SL har 100% koll på reglerna och kan modifiera saker efter vad som skulle passa kampanjen bäst. Ingenting saboterar saker mer effektivt än en spelare som gnäller och pekar på någon obskyr regel i regelböckerna när saker inte går som de vill.

-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Varför Clerics är tuffa i 3rd edition.

Egentligen förstår jag inte problemet.

EXAKT vem/vad är det som hindrar dig från att modifiera reglerna så att de passar din kampanj? Varför inför du inte en husregel som t.ex. ger clerics bara en d4 eller d6 i HD, slopar sponatnous casting, inför restriktioner på rustning/vapen, sänker attackbonus, osv?

Som spelledare har du möjligheten att ändra på saker du tycker är felaktiga, något som f.ö. gäller alla rollspel.

-R
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Varför Clerics är tuffa i 3rd edition.

Inget problem alls för mig personligen. Jag älskar att spela Cleric :gremwink:

Dock kan du glömma att det råder balans mellan olika Classes i D&D.
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Svagast Class

Nä, barden drog det kortaste strået..

Absolut.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Tamshan on 2001-06-20 20:58.</EM></FONT></P>
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Re: Varför Clerics är tuffa i 3rd edition.

Som spelledare har du möjligheten att ändra på saker du tycker är felaktiga, något som f.ö. gäller alla rollspel.

Tack för att du påpekade detta, hade aldrig listat ut det på egen hand ;)
I min spelgrupp försöker vi dock vara mer demokratiska och inför endast husregler om alla är överens om det. Med tre pågående D&D kampanjer kom vi fram till att det var mindre lyckat med olika regler i de olika kampanjerna.
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
börjar likna noah-forumet :)

<I>Men barden! Shit, vad kan han som ingen annan redan kan? Han är ju bara en blandning av alla andra klasser med sin löjliga bardson som PC's över level 5 inte längre behöver.. </I>

Barden är väl trevlig. Dynamisk, har mycket skill-points så att man kan bli lite bra på allting.
Ok, trollkarlen ger honom pisk i magi och krigaren i svärdssving men vem bryr sig om sånt? En bard kan vara en jätteintressant rollspelskaraktär. Och är det inte det vi håller på med?

Personligen tycker jag att just prästerna är lite svåra att rollspela däremot. Så dom kanske behöver en liten extra push med siffrorna som morot?...
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Om spelarna sabbar stämningen med regelgnäll så anser jag att det är bättre om de inte kan reglerna, ja.

Enklast är det förstås om alla deltagare kan reglerna utan och innan, men det händer som bekant inte alltid.

-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Varför Clerics är tuffa i 3rd edition.

<em>Tack för att du påpekade detta, hade aldrig listat ut det på egen hand ;)</em>

Varsågod, det var så lite så /images/icons/wink.gif

<em>I min spelgrupp försöker vi dock vara mer demokratiska och inför endast husregler om alla är överens om det.</em>

Varför är jag inte förvånad över att spelarna inte vill införa regler som gör deras rollfigurer sämre? /images/icons/wink.gif

-R
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Re: börjar likna noah-forumet :)

Jag tycker barden är nice. Visst, de är kanske inte übermäktiga på allt de gör, men de har en schysst feeling. Dessutom, är man få spelare kan man ha en bard istället för en tjuv och en magiker.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
De må vara mäktiga, men i min grupp är de även ansedda att vara den tråkigaste av alla klasser. Kanske beroende på hur lätt de förvandlas till Healing Machines.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Mina spelare påstår så (de har spelat en tidigare kampanj med en annan spelledare länge).


-J (fd babylon)
 

thomaslind

Veteran
Joined
10 May 2001
Messages
36
Jag skulle nog säga Wizard, Cleric, Thief eller Paladin. Monk har förutsättningar, men jag vet inte, för jag har aldrig spelat en sån.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag tycker inte att cleriden är mäktigare än någon anna klass. Detta till stor del att dyrkar man en måttligt trevlig gud så blir attackmagierna mycket begränsade. Vidare så krävs det mycket att spela en cleric. Som många tycker så är de inte bara gubbar som vandrar omkring och lägger man ett guld i dem så kommer det ut en helande besvärjelse. De arbetar för en tro och en kyrka. Om de sedan får lite extra fördelar så tycker jag att det väger upp. Jag kan själv erkänna att jag har mycket svårt för att ens kunna spela cleric och de som spelar clerics brukar bara gå mig på nerverna.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Top