Nekromanti Mäktiga Vandöda

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Hej forumet!

Jag håller på och skriver lite material centrerat kring några mäktiga vandöda och har i detta arbete kommit fram till två stycken problem som jag vill ha lite hjälp med.

Klargörande: När jag pratar om Vandöda i detta inlägg menar jag Högre Vandöda så som Lamia, Dödsgast, Lisch eller Belial. Dessa skiljer sig från andra genom att de behåller sina mänskliga förmågor i större utsträckning än Lägre Vandöda och agerar betydligt mera självständigt.

Problem Ett: Idag kom jag på att det vore coolt med lite stridskonster till dessa vandöda och kom då så småningom fram till stridsteknikerna Fokus och Kraftfokus (Vapenmästaren sid 95-96). Det slog mig då att dessa två tekniker är ordentligt über för vandöda. I korthet kan man väl beskriva dem som Ökad Träffchans och Skada I Utbyte Mot Massor Av Utmattning (för er som inte har tillgång till Vapenmästaren). Grejen med vandöda är ju att de inte belastas alls av utmattning och således skulle kunna använda Fokus och Kraftfokus hela tiden! I grunden är ju kostnaden för dessa tekniker så enorm att en vanlig människa inte kan göra mer än ett eller kanske två kraftfokus i en given strid. Med det i åtanke är inte teknikerna allt för överdrivet bra. Men just när en vandöd har den, blir det en helt annan fråga. Vad anser ni andra om detta?

Problem Två: Vissa vandöda kan skaffa sig flera nekrotropiska förmågor (Vandöda & Nekromanti sid. 54-56). Det står att en vandöd kan aktivera förmågan när det är lämpligt. Min fråga är: ska aktiveringen av en förmåga räknas som en handling för den vandöde, och ska det finnas en begränsning på hur den vandöde använder dessa förmågor? Ska en vandöd kunna aktivera sina förmågor och dessutom genomföra vanliga anfall i samma runda utan svårighetsökning?

Exempelvis förmågan Nekrotropisk Urladdning som antingen kan användas mot alla inom en viss radie, men också fokuseras på ett enskilt mål (då med betydligt högre effekt). Den sistnämnda användingen låter som om den skulle kräva mer koncentration än vad den förstnämda användningen gör.


Jag vill helt enkelt höra era åsikter och tankar kring detta. Dela med er om ni redan valt en eller annan uttolkning av regler för dessa fenomen.


Tack på förhand för all hjälp och åsikt!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Att de vandöda inte drabbas av utmattning ser jag som att de inte har någon överfödig "kraft" att fokusera. Deras motsvarighet till kraftfokus skulle alltså vara något som drog från de nekrotropiska energier som animerar kropparna, något som förmodligen skulle skada den vandöde betänkligt.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Ett välförkänt +plus+
1:Se det som ett välförkänt plus, en bonus, man bör inte börja en R/p liv me dat man blir te.x dödsgast, det är något man arbetar sig up till. har man klarat detta så är en fjuttig bonus som den oändliga utmattningstabellen ovesäntligt.
(Detta självklart hur bra R/p/SP har spelat för att bli te.x Lamia)

2: Det bör ta en runda (JA) kan själv se hur det hela går till med den vandödes plötsliga stillstående, ögonen stängda och kylan som spårider sig sekunden före den krafftiga urladdningen kommer vilket blodig skickar mig och de mina till marken......

VH Jens.L "Ska just börja på att spela med min Lamia"
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Problem ett:

Det har varit uppe förut om stridsteknikerna behärskade av lamior, docl kanse det passar bäst med dett ifall man också använder sig av husreglerna som nordan kom upp med (men egentligen är det kanske inte ett problem då dessa regler imhu är bättre än de officiella).

Sedan så handlar det ju att utmattningen är psykisk/mental utmattning, står i VM då man läser om teknikerna, och det tykcer inte borde göra någon skillnad för vandöda. De är befriade från kroppslig (fysisk) utmattning men deras sinne kan fortfarande bli utmattad. Så något system för det där borde man införa. De flesta rollformulär har ju utmattningskolumner. Dessa kan med fördel användas till besjälade vandödas mentala utmattning, om man inför sådant.

Problem två:

Lite olika beroende på förmågan.

Dödshand, Dödsrikets befallning, Flyga, Försvaga, Levitation, Nekrotropisk projektil, Nekrotropisk urladdning (fokusering), Åldra och liknande - dessa borde räknas som en handling, enligt mig.

Auror, Dimmor, Regenerera, Sjukdomar, Skuggvarelse och liknande - dessa borde inte räknas som handlingar, enligt mig.

Vissa av ovanstående är jag lite osäkra på men ungefär sådär vill jag ha det. Att det kräver handlignar för nekrotropiska förmågor måste jag applicera på mina vampyrförmågor (jag gillar att länka hit :gremgrin:).
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Exempelvis förmågan Nekrotropisk Urladdning som antingen kan användas mot alla inom en viss radie, men också fokuseras på ett enskilt mål (då med betydligt högre effekt). Den sistnämnda användingen låter som om den skulle kräva mer koncentration än vad den förstnämda användningen gör.

Vad gäller det här så finns det inte (vad jag kan komma på) så många olika negativa efekter som man skulle kunna använda. Eftersom dom inte kan få smärta, utmattning eller blodförlust. Dom handskas bara med nekrotropiska energier så traumaökning är inte på sin plats (snarare tvärt om :gremlaugh:). Det enda altenativet är nog att det går saktare att sikta in sig på någon enskild.

Ska en vandöd kunna aktivera sina förmågor och dessutom genomföra vanliga anfall i samma runda utan svårighetsökning?

Ja, det kan tänkas vara FÖR bra, men jag anser att vandöda redan är begränsade på många sätt. Jag säger inte att dom är dåliga LÅNGT IFRÅN, men det bör noteras att dom är, till 100%, drivna av ren offensiv döds energi! Såklart så bör det avgöras från fall till fall om det tar tid att utföra en förmåga.

T.ex. så borde en vandöd, utan större besvär, bara kunna öppna portarna till dödsriket och utföra en nekrotropisk urladdning för att skada alla i sin omgivning. Men om han ska inrikta sig på någon särskild så tar det mer tid.

Vad gäller problem ett så borde det vara tekniskt möjligt, men dock über bra. Jag anser att vandöda ska kunna använda fokusar.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Kanske kan funka...

Deras motsvarighet till kraftfokus skulle alltså vara något som drog från de nekrotropiska energier som animerar kropparna,
Good thinking! Det här är lite åt det håll som jag själv funderade på tidigare. Min tanke då var att man som vandöd skulle ha en sorts "virtuell utmattning" och typ låta Rang avgöra hur mycket chi, mana eller "ork" som en enskild vandöd skulle kunna bränna per runda. En förmåga som i livet brände utmattning, skulle istället ta från denna "nekrotropiska utmattning".

Om man då säger att exempelvis en Lisch (som ju alltid har Rang 12) skulle besitta förmågan Fokus och Kraftfokus. Varje runda kan Lischen ge energi nog att driva en av dessa, men båda (som ju drar 20 poäng) räcker det inte till.

Jag jobbar vidare...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nice graphics!

Tack för svaren! Du och jag verkar vara på samma nivå här. Toppen!


2: Det bör ta en runda (JA) kan själv se hur det hela går till med den vandödes plötsliga stillstående, ögonen stängda och kylan som spårider sig sekunden före den krafftiga urladdningen kommer vilket blodig skickar mig och de mina till marken......
Schysst beskrivning! Den ska jag använda! :gremlaugh:
 
Top