Nekromanti Mäktiga superkaraktärer i DoD6

lave

Warrior
Nu har jag inte spelet i fråga själv, men visst ligger det till så att karaktärer högt upp i "levlarna" är väldigt mäktiga? de dör inte av knivar i ryggen, de kan kasta besvärjelser med enorm CL och nivå, och de är allmänt boffiga.
Är detta då dåligt?
Inte alls! Nu får man äntligen chansen att spela karaktärer som börjar från botten, och slutligen (eventuellt) blir mäktiga sanna hjältar! Dod6 är inte realistikt, det måste erkännas, men det är inte kul eller ens MÖJLIGT att göra en riktig sagohjälte i ett realistikt spel, jag menar, hur ofta råkar en hjälte i sagans värld snubbla, få spö av en vanligt stadsvakt eller ens misslyckas med någon mindre enkel handling? Det är först när han möter ärkeskurken, den stora draken eller liknande som han hamnar i riktig fara! Hur som helst kan man ju knappast skylla NÅGON version av DoD för att vara verklighetstrogen, och det är ju bra att DoD6 är otroligt på ett bra sätt :gremsmile:.
Sen är det en annan femma att texten i boken verkar vara lite ogenomarbetad, men de som gillar spelet verkar kunna ha överseende med detta, och de som inte gillar det klagar även på annat... Jag gillar att kunna spela på olika äventyrsnivåer (småtjuv till ärke-smygar-hjälte osv...) och nu verkar man kunna göra det med samma RP i olika faser av hans liv. Att sedan världen verkar bra är ju också ett enormt plus!

Lave -som gillar hjältar, ju osannolika desto bättre!

Archer

Swashbuckler
Re: Nivåer och kampanjer...

Visst, rollpersoner kan bli mäktiga, likt hjältar i sagor och dylikt, men från början så har de ett hårt liv.
Sedan är det upp till SL att anpassa antalet ÄP som rpna får samt svårighetsgraden på äventyren efter vilken nivå han vill ha sin kampanj på.

Om du är intresserad av DoDv6 och funderar på att köpa det så rekommendar jag det varmt, trots att jag i grunden är gammal EDD spelare så finner jag nya utgåvan mycket trevlig.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

lave

Warrior
Re: Nivåer och kampanjer...

fantastiskt! en gammal edd som faktiskt GILLAR dod6! =) nja... jag får nog vänta tills jag får tid/råd att köpa en massa rollspel, pappa CSN är inte generösa i december...

Rickard

Urverk speldesign
Jag vill krypa omkring i stadens rännstenar för att "backstabba" folk och vara "dålig". Sedan efter år av spelande bli en hjälte med skyhöga stats.

Om folk vill spela hjältar nästan från början så gärna för mig, men ett spel ska IMO inte främja det.
Om DoD6 gör det vet jag dock inte så det ska inte jag uttala mig om.

/[color:green]Han</font color=green> som tänker på Nanok Björnbane som överlevde i tre år (IRL) och hade flera färdigheter över 20

Archer

Swashbuckler
På ett sätt så är inte rollpersonerna mäktigare när de når nivån Legend när det gäller färdigheter, Koboldismen med löjligt höga FV som plågade DoD'91 och Chronopia är borta ur DoDv6. Det högsta värdet du kan ha i en färdighet är lika med grundegenskapsvärdet i grundegenskapen den baseras på.
Utöver detta så flyter det i och för sig ganska naturligt att använda modifikationer till CL, mer än i tidigare upplagor.

Hur heroisk kampanjen ska vara beror ju ganska mycket på SL. Håller han en låg nivå på att dela ut ÄP så tar det lång tid att nå sådan nivå att man kan räknas som hjälte.
Just utdelandet av ÄP är det som är viktigt att hitta en balans på, man får inte vara för snål, men heller inte för frikostig så att rpna blir för bra för snabbt. Om de inte får slita hårt för att uppnå högre yrkesnivåer så känns det knappt som en belöning värt mödan när de får sina ÄP.

Archer

Swashbuckler
Beror på, hittills så har striderna jag genomfört och provat visat sig vara dödligare än i gamla utgåvor. Så länge man kör med kroppsdelar. Om man inte använder systemet med kroppsdelar så blir dock stryktåligheten lite väl. Att slå ett skogstroll i huvudet med en kroksabel fyra gånger i rad utan att han faller är lite skevt. Det är dock inget en van och snabbräknande SL inte kan fixa :)

Genesis

Ni dés ni maître
Koboldismen med löjligt höga FV som plågade DoD'91 och Chronopia är borta ur DoDv6. Det högsta värdet du kan ha i en färdighet är lika med grundegenskapsvärdet i grundegenskapen den baseras på.

Detta tycker jag är jobbigt. En rollperson som skapas kanske har 15 i dyrka upp lås. Flera år senare har han kommit till nivå 6 (Legend+) och har höjt sin dyrkarskicklighet till mäktiga... 16!
Efetrsom det (vad jag vet) inte finns något sätt att höja grundegenskaper så kan hjälten inte bli bättre i sina färdigheter utan tvingas skaffa fler istället!

Genesis

Ni dés ni maître
En sagohjälte blir inte osårbar bara för att han har varit ute och äventyrat mycket. Stick ett svärd upp i magen på Conan, Drizzt Do'Urden, Prince Gwydion eller vilken annan hjälte som helst, och han stendör direkt! Däremot så är hjältarna såpass skickliga att de inte får ett svärd i magen utan parerar det ynkliga försöket med lätthet och hugger huvudet av de varelser som försöker döda dem.

neuter

Swordsman
Conan
skulle aldrig dö av ett stick i magen, han skulle bara spänna magrutorna så svärdet studsa bort.

"Soylent Green is people!"

NecTech

Swordsman
"Det högsta värdet du kan ha i en färdighet är lika med grundegenskapsvärdet i grundegenskapen den baseras på"

Ok.....Men det ska man väl kunna göra sedan när man spelar med gubben......Jag menar, kan man inte öka en färdighet över sitt grundegenskapsvärde så är det ju löjligt...Speciellt när det inte finns regel för jur man ökar sina Grundegenskaper.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

NecTech

Swordsman
Vänta lite....

Har du räknat lite på gubbarnas värden när dom kommer upp i nivå legend????

Gör det!!!......Jag menar. När Rollpersonenrna har kommit upp några nivåer så finns det inget som kan döda rollpersonerna....Om inte SL tar fram Legend Drakar eller liknande......Det hela känns bara fånigt...Som jag tidigare nämt...En av mina spelares Trollkarl ökade en nivå från amatör till läring senast vi spelade.....Dom flesta av hans besvärjelser ökade från 10-12 till 20-22.....!!!!
En idiotisk höjning enligt mig....Nu kan han bara misslyckas om han slår 20...o då fummlar han av någon anledning jag inte riktigt förstår...

En annan sak som stör mig....När man går upp i "Level" så blir man plötsligt bättre i färdigheter man kanske inte använt under äventyret/Kampanjen...Hur kommer det sig....

Yttligare en sak....Varför skulle exempelvis en Trollkarl eller vilket yrke som helst för den delen öka i SK bara för att han går upp en nåvi, trots att han inte använt sina Vapen?????

Sen kan man tydligen inte träna i DoD6....Eller ska man ge rollpersonerna ÄP för att dom tränar???....Då återstår problemet ovan.....

Nä....En hjälte ska inte behöva ha 100Kp...Fv 40 i vapen och 50-60 i alla sina besvärjelser....Jag fattar inte varför det ska vara så höga värden.....Det blir inte spännande längre om jag går in i en strid med 70 kp och 35 i svärd.....

Jag håller med dig att en hjälte ska klara av saker vanliga personer inte klarar av....Men om hjälte klarar av ALLT så finns det ingen spänning längre....Till och med Stadsvakten ska kunna ha ner Hjältar....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

Archer

Swashbuckler
Mig veterligen så har Conan tagit både svärdshugg och flertalet pilar i bröstkorg/mage genom både böckerna och serien. Dock så blir han sällan så allvarligt skadad att han blir däckad av det, det mesta är rispor eller små sår.

Archer

Swashbuckler
Nej det kan du inte även efter att man börjat spela. Vad som är svårt för oss gamla EDD/DoD'91 spelare att ställa om oss till är att man i många fall använder Grundegenskapsslag istället för färdigheter. Och att Modifikationer till CL faktiskt numera är mer inarbetade för att användas. Alla handlingar en rollperson försöker utföra är faktiskt inte Normalsvåra och därmed rakt av CL=FV utan modifikationer.
Personligen när jag har varit SL så har modifikationerna nu mera smält in i spelandet på ett sätt som de inte gjorde i tidigare utgåvor.

Rickard

Urverk speldesign
<EM>Att slå ett skogstroll i huvudet med en kroksabel fyra gånger i rad utan att han faller är lite skevt. </EM>
Detsamma gällde faktiskt innan EDD när det bara fanns enbart totala KP. Jag antar att det var därför skada på kroppsdelar infördes.

<EM>En av mina spelares Trollkarl ökade en nivå från amatör till läring senast vi spelade.....Dom flesta av hans besvärjelser ökade från 10-12 till 20-22.....!!!!</EM>
Jag kan inte tänka mig att det finns en sådan bugg. Hur tusan är reglerna för höjning eg.? Säkert att du inte läst/tolkat fel?

<EM>Nu kan han bara misslyckas om han slår 20...o då fummlar han av någon anledning jag inte riktigt förstår...</EM>
Kör då med EDD's regler. Om spelaren slår en 1:a så måste han slå igen under sitt FV för att slå perfekt. Likadant (tvärtom?) gäller vid fummel. När 20 slår så ska man slå igen under FV för att undvika fummel. Det blir då bara till ett misslyckande.

<EM>Stick ett svärd upp i magen på Conan</EM>
"Conan har redan sår som skulle ha dödat tre vanliga män", Conan nr 2 /95
Jag håller inte riktigt med.

<EM>....En hjälte ska inte behöva ha 100Kp...</EM>
Varför ska det jämt vara inflation i allt? För pengar och HP från EDD till 91:an och nu KP i DoD6. Max KP jag någonsin sett på en gubbe var Nanok Björnbane (som jag nämnde ovan) som hade 27 (Barbar +3 KP och Stryktålig KP * 1.5).

<EM>Sen kan man tydligen inte träna i DoD6</EM>
Reglerna för träna var inte så himla bra i 91:an heller.

<EM>Till och med Stadsvakten ska kunna ha ner Hjältar</EM>
Hur roligt skulle det vara om hjälten som nyss varit ute och dödat en drake kommer hem och blir nerstucken av stadsvakten?

/[color:green]Han</font color=green> som inte förstår varför folk inte föreslår husregler med deras klagomål

Archer

Swashbuckler
Se ovan.
Varje FV som du lyckas höja har också därmed mer betydelse. Exakt detta med att ett värde som i ditt exempel, 16 inte är gott nog, är vad jag menar med inflationen av FV i tidigare utgåvor.