Nekromanti Mäktiga män

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Om man får börd på huvudtabellen och får sedan hertig eller motsvarande, men inte fått egendom eller förmögenhet sedan blir man en väldigt fattig hertig. Är det inte meningen att en hertig ska vara en av landets rikaste och mäktigaste män? Borde man inte få ett gratis slag på förmögenhet och ett på egendom? Och om man får förmögenhet måste man få 90 eller mer för att ha hertigrikedom. Bör man inte göra samma plus som man får vid egendom?

"Flyter runt i världsrymden och tänker djupa tankar"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Varför då? Det är ju egentligen bara huvudmannen i en ätt som äger marken för familjens försörjelse.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Icke! En hertig är länsman åt ungefär en femtedel av riket. Mycket pengar.... En hertig äger också nästan alltid ett stort gods och mycket land.

"Flyter runt i världsrymden och tänker djupa tankar"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inkomster och utgifter

"En hertig är länsman åt ungefär en femtedel av riket."

Inte riktigt sant. "Hertig" är en titel som man oftast får för att man är släkt med kungen. I Mundana finns det ett antal undantag, till exempel hertigdömet Uriens som tillfaller befälhavaren över armén. I vilket fall som helst så innebär hertigtiteln inte automatiskt en massa pengar.

"En hertig äger också nästan alltid ett stort gods och mycket land."

Dock inte i egenskap av hertig, utan i egenskap av greve och baron över det land han äger. Hertigtiteln i sig innebär inte att man äger land. Land ägs i egenskap av barontitlar och grevetitlar. Dock ska det medges att de flesta hertigar trots allt är greven av ditten och baron av datten.

Slutligen, betänk att vi oftast talar om ett feodalt rike. Det innebär att man inte har särskilt mycket pengar. "Lön" betalas ut till ens underlydande i form av mat, husrum och kläder. Underlydande adelsmän får sin lön genom en förläning som de får ta upp skatt ifrån (därmed får man själv inte någon skatt från den förläningen). Så återigen, bara för att man är hertig innebär det inte att man är rik. Det innebär på sin höjd att man har stor omsättning på varor och kapital, men det är inte samma sak som att man är rik.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: Inkomster och utgifter

Om det var jag som hade varit SL för gruppen så kunde jag möjligtvis kunnat tänka mig att spelaren med den titeln kunde få ett hus/herrgård samt en nätt summa pengar på det om jag visste att spelaren kunde spela sin roll som hertig bra. Okay, nog finns det väl oduglingar, kanske finns det riktiga jubelidioter men fasen heller att jag skulle ge det till en obotlig kobold som föredrar att ta med sig alla pengar, sälja godset och sedan övertala nån stackars alkemist att göra honom ett magiskt vapen för pengarna!!

Det beror nog mycket på vem det är som får det, men för den delen får man inte favorisera folk.
En möjlighet är ju annars att Rp´s far (eller vem det nu kan vara som han ärvde titeln från) var en sjuhellvetes fyllbult och spelare vilket förklarar den tomma kassan...



Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

Lord Hellfeuer

Veteran
Joined
6 Dec 2000
Messages
12
Ett tips är att du struntar i de mest extrema resultaten på bakgrund och förmögenhetstabellerna. Om nu någon vill spela Hertig och du (jag antar att du är SL) tycker att det är O.K, så låt stackaren hållas. Hertigar kan vara lysande att ha med i kampanjer, men det kräver mycket av både spelaren och spelledaren om det inte skall flippa ut.
Frågan är då: skall hertigen ha pengar ? Svaret är givet. SL bestämmer. Vill du låta honom vara en pank hertig så låt gå. Tycker du att han skall ha en enorm skattkammare så är det väl bara att rita ut den på kartan. Det viktiga är inte att ni sitter och rullar tärning hela dagen, det viktiga är att ni har roligt. Taskiga slag på trista tabeller har en tendens att sätta käppar i hjulen för sådana planer så därför är mitt förslag att du helt sonika tar och river ut tabellerna ur din regelbok och bestämmer själv.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En fråga: Var f-n tänkte du vara hertig? Mig veterligen finns det inga råfeodala länder i Mundana kvar att vara hertig på- Consaber och Soldarn har iaf alla hertigposter upptagna.

- Ymir, tycker det borde finnas mer vita fläckar i Mundana
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
Re: Inkomster och utgifter

Jag har en spelare som fick hertig-resultatet. Eftersom vi båda var nybörjare som bestämde jag att han var hertigens arvinge istället, och hade jobb som officerare i kungens personliga specialstyrka. Nu sitter herr hertigsonen på en pråm i Asharien och har inte ett rött öre och kommer inte in på ambassaden då alla tror att han är död. Livet är inte en dans på rosor ens om man är adlig =)

- Kalle

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Lite mäktiga män

Hmm, detta blir nog mitt första inlägg på forumen här.. men ok. Jag har en RP i Eon som är Ädling/vandrande riddare till yrket. Han blev framgångsrik i sitt yrke och fick då en lågadlig titel, så han är baron i Consaber.
Det är ju bara det att det inte står något om att man skulle få någon egendom oxå. Betyder det att han är baron över ingenting? ... eller...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så sant, så sant!

Helt rätt Valen! Dessutom kan man ju skriva om världen lite.. Ja till och med BÖR enligt min mening..


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top