Nekromanti Mäktiga karaktärer

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Mina spelares karaktärer är alltid för mäktiga, de dödar troll och jordbestar åt höger åt vänster... spelarna har vant sig vid att vara mäktiga, och antalet utmaningar blir bara färre och färre, problemet är att mina spelare bara vill spela 2T6+6 karaktärer som är bäst från början.

Någon annan som tröttnat på hjälte kampanjer och nu känner för lite grisodling, där det räcker med en antagonist med kniv så blir det farligt?

Martin
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Regerande fjantiga underdogs

" problemet är att mina spelare bara vill spela 2T6+6 karaktärer som är bäst från början."

Menar du att de skulle vägra att spela om de inte fick vara så bra? Har du frågat dem? Om ja: Tja, det är ju synd, det är alltid ganska trist att spela såpass bra karaktärer i längden.

Vidare är det tyvärr inte så lätt att gå emot vad spelgruppen vill, man vill ju att alla ska få spela vad de vill.

Alternativet skulle ju kunna vara att helt enkellt höja genomsnittet. Lite fult, måhända, men ändå... Göra så att vanligt folk är 2T6+6-karaktärer. Liknande modifikationer skulle gå att göras på allting annat åsså.
Men detta skapar en konflikt emellan spelare och spelledare, så jag skulle nog råda dig följande:

Låt spelarna placera ut 50(eller kanske 60) poäng valfritt på sina egenskaper. Detta ger ett snitt på runt 8 i varje grundegenskap. Ganska sunkiga karaktärer, alltså, men eftersom de får plcera ut saker hur de vill så blir det deras karaktärer.

Sedan är det en väldigt skillnad på att ens rollperson är en luten tunnis som inte kan åstadkomma något och att få det att kännas som att rollpersonen är det. I ditt fall skulle jag köra lite på underdog-varianten. Visa för dina spelare att man inte behöver vara stor och stark för att vara bra på något.

Min största bedrift, stridsmässigt, i rollspel var när jag lyckades ha ihjäl sex troll och två orcher på egen hand, utan att slå ett slag emot dem. Sånt får en att känna sig så förbannat mycket bättre än vad Übertärningsrullande någonsin kan få. Då känner man sig stolt som spelare istället.

Du borde dessutom göra klart för dem att du tänker belöna grisodlarrollspel och roliga idéer. Låt de mäktigaste rollpersonerna åka på mest stryk(om jag skulls spöa en grupp äventyrare skulle jag alltid attackera dem som ser farligast ut främst) och låt mesarna bli nerslagna och kastade i fängelsehåla av stadsvakten, medan ûbermenchen såklart måste strida emot oändliga horder av vakter tills han A) stupar, för att vakna upp, halvdöd, i en mörk cell, kedjad till tåspetsarna, eller B) Dör på stubben.

Var säkra på att dina rollspelare är med på dessa noter, och följ dem maniskt. Annars kommer ingen powergajmer någonsin vilja spela två mesigare karaktärer.

/Mask
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Någon annan som tröttnat på hjälte kampanjer och nu känner för lite grisodling, där det räcker med en antagonist med kniv så blir det farligt?

Jooo, jag är väldigt trött på det jag kallar "standard fantasy". Själv vill jag spela/spelleda lite grisodleri. Där spelarna inte umgås med ädlingar, där riddarnas rustningar inte blänker i solen, där städernas gator luktar sopor och gammalt urin, där spelarna inte är begränsade av "gott och ont". Den fantasy som inte är så begränsad av alla dessa arketypiska riddar ideal osv...

/Honken
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ett par frågor

50-60 poäng på grundegenskaperna, menar du då på de sju attribut som inte är SYN & HÖR eller alla nio.

Har alltid funderat på det hur det är menat med låga attribut på huvudtabellen. Är det attributsumma <71 då man räknar alla attribut förutom SYN & HÖR eller attributsumma <71 med alla nio attribut (inte inräknad typ tiraker och andra som har LUK)?

Och hur tusan gör man sådana där likamed eller under tecken? Har aldrig kommit fram till det :gremfrown:

Om jag skulle tvinga mina spelare att spela med karaktärer med medelattribut på 8 skulle de låta avrätta mig :gremgrin:

Fast det skulle ändå vara roligt och se deras miner.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Det finns alltid en större ELLER mindre fisk...

Mina spelares karaktärer är alltid för mäktiga, de dödar troll och jordbestar åt höger åt vänster...
Matcha motståndet efter deras kapacitet. Om de piskar troll och jordbestar, låt dem möta drakar, härdade vapenmästaren typ a la Carwelan eller kanske tom något ännu värre. Det finns helt enkelt alltid en mäktigare person än vad de själva är och om du vill ge dem hårt motstånd låt dem då möta en sådan.
Eller kan du göra tvärt om. Ge dem det allra enklaste av enklaste motstånd, usla stadsvakter, försupna rövare, vättar eller halvlama tiggare. Låt dem sopa mattan fullständigt med motståndet både en och flera gånger. Efter ett tag så ska du se att de tappar suget. Tala då om för dem att detta helt enkelt är den nivån du önskar hålla ditt spel på och säg dem att de nog skulle få det roligare med mindre ûberkaraktärer.

spelarna har vant sig vid att vara mäktiga
O vems är egentligen felet. Deras strävan är bara halva sanningen. DU som SL styr världen och dess förutsättningar och således är det du som bejakar deras makt. Dax att dsciplinera sig och begränsa alltså. Tiden har kommit för dig att ta ett ordentligt snack med dem och tala om hur du känner för saken. Är de spelare med lite vett innanför pannbenet så önskar de en SL som trvis med sin uppgift. Tala om för dem att du inte trivs med din uppgift som guide i deras ûbervärld men att du gärna spelleder lite mer grisodlarnivå.

problemet är att mina spelare bara vill spela 2T6+6 karaktärer som är bäst från början.
Problemet är förmodligen att det numera krävs att de är såpass bra också för att överleva om det förekommer både troll och jordbestar. Se därför till att ändra i första hand själva spelmönstret, dvs. att göra din spelvärld enklare att överleva i, så ska du se att de inte längre känner att de "måste" vara såpass mäktiga.

Lycka till!

/Sebastian - spelledarguru
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Ett par frågor

"50-60 poäng på grundegenskaperna, menar du då på de sju attribut som inte är SYN & HÖR eller alla nio."

De sju. Men det spelar inge roll egentligen, det är bara ett exempel.

"Och hur tusan gör man sådana där likamed eller under tecken? Har aldrig kommit fram till det

Alt + < = <=
Alt + Shift + < = >=

"Om jag skulle tvinga mina spelare att spela med karaktärer med medelattribut på 8 skulle de låta avrätta mig
Fast"


Men gör det i smyg, då? :gremsmile: Jag menar, det finns ju massa sätt att masker att du begränsar poängördelningen, jueh :gremsmile: Typ, låt dem slå 1T10 tio gånger, och ha så många poäng. eller gör en tabell eller något.

Eller säg bara att du kräver det. :gremtongue:

/Mask - tycker spelare som helt och hållet kör sitt eget race är trista
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Ett par frågor

Tja egentligen är det inte riktigt så illa som det låter. Vissa av mina spelare tycker det är kul med grisodlarkaraktärer och vi har faktist spelat så lite då och då men det har inte precis blivit en hit hos de andra spelarna.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Det finns en uppenbar lösning; låt dem möta saker som det är strunt samma hur starka de är, utan spelarna måste använda sig av annat än rollpersonernas värden för att komma vidare i äventyren.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Ok, jag har varit i den sitsen.. Nu säger jag inte att det har varit så höga värden, men de har legat runt 17-18 i vapenfärdigheterna som minst.. Nu var detta visserligen i DoD, men rollspelen är såpass lika i skalor att du borde kunna använda mina tips till Eon också.. Jag hade tröttnat på alla hjältar som drog omkring i världen.. Jag ville ha det lite mer jordnära, inte grisodling typ sköta ett värdshus utan att de fick klara av vardagens problem som äventyrare kunde stöta på.. Hunger, köld, brist på pengar, diskriminering (av raser, av yrkesval).. Jag ville att de skulle titta på något och tänka "JÄVLAR! Hur ska vi någonsin komma runt det här?".. Den lille skulle få påverka den stora världen..

För att göra detta så behövde jag ändra på världen..

Ok, först så sänkte jag startkapitalet som de fick från början.. Vanligtvis så köpte de rustningar och maffiga vapen.. Helt plötsligt så hade de på sin höjd råd med ett kortsvärd eller något jättebilligt vapen (påk) och en tygrustning över bålen.. I och med detta så förändrade jag även vapenvanligheten.. Det var helt plötsligt ovanligt att gå med vapen och ännu mer ovanligt att gå med rustning.. Om man vandrade omkring med det så antogs man vara stridsberedd och folk ryggade för personen.. Alla motståndare fick billiga vapen, kostade max 10-50 silver (en dolk kostar 45 silver)..

Vad gällande vapenfärdigheterna så fick de spelarna ha kvar sina gamla gubbar men de mötte däremot bara folk med dolkar och batonger som hade 7-9 i FV.. Jag började oja mig över hur bra de var i sina vapen och beskrev striderna mycket mer köttigt.. Efter ett tag (folk dog trots allt) så märkte jag att FV sjönk med 2-3 steg.. Någon spelare gjorde även en med "bara" FV 10 i sitt vapen.. Jag rekommenderar alltså INTE att du bara slänger in farligare och farligare motstånd.. Det resulterar bara i en ond spiral där spelarna märker att deras vapenfärdigheter inte räcker till och därmed så höjer de dem ännu mer när de skapar sin nästa karaktär..

Men det är inte bara vid karaktärsskapandet som du ska strypa tillgången till mynt.. Du behöver göra det i världen också.. I DoD så finns bara koppar-, silver- och guldmynt.. Jag var trött på att folk kastade bort kopparmynt för att de bara tog plats så jag gjorde om så att guldmynten blev extremt ovanliga och dividerade alla priser med fem.. Dessutom så började skatter och dylikt bara vara vanliga föremål eller otympliga ting som inte gick att föra med sig för att sälja.. Uppdragsgivarna gav kanske 200 silver som belöning men om äventyret tog 2 veckor så gick de dära 200 silvermynten åt till mat och husrum.. Med andra ord stod de barskrapade vid nästa äventyr..

Om jag inte orkar hitta på någon bra belöning till ett äventyr, typ tjänster eller varor, så kan jag alltid falla tillbaka på att ge mynt som betalning.. Efter att ha spelat några månader och en spelare utropade "TRE guldmynt?! Åh, jävlar vad mycket!" så visste jag att jag hade lyckats.. :gremsmile:

Jag gjorde om rollpersonsskaparsystemet så att bara 20% av alla yrken fick välja vapenfärdigheter.. Jag vet inte hur lätt det är att göra så i Eon, men från vad jag kommer ihåg så är det en del pul med det..? Ta bort vapenfärdigheterna från vissa yrken och sänk antalet fria poäng i förmån till fler yrkespoäng (eller vad de nu heter).. Gör detta mot alla andra spelledarpersoner också.. Det ska inte vara så många som kan hantera ett vapen..

Det är lättare att lägga till än att ta bort.. En spelledare som har gett för mycket i början kommer att få ångra sig i slutet.. Det är som att spelarna kommer från storstaden till en Robinsonexpedition.. De märker direkt att resurserna har dragits in.. Det är bättre att börja med Robinsonexpedition och sedan släppa till och slutligen ha i lyx som i storstaden om det nu är den spelstilen man vill ha (hjältekampanjer, alltså).. Detta fel är något många spelledare gör..

Du har exempelvis tillåtit 2T6+6 i framslagningsmetod.. De har alltså knappt några nackdelar.. Ändra framslagningssystemet.. Låt de bara få slå 3T6 och sedan halvera en av grundegenskaperna.. Den summan som tas bort läggs på alla andra grundegenskaper.. Då blir rollpersonen bra, förutom på ett område och detta blir dennes nackdel..

Exempel: Du har slagit fram följande värden
Styrka10
Tålighet9
Rörlighet12
Personlighet11
Psyke14
Vilja10
Bildning5
Syn10
Hörsel8
Du tycker att det kanske vore rätt roligt att spela en sinnessvag karaktär och sänker Psyke till hälften.. Sedan ökar du alla andra grundegenskaper med 7.. Visst, du hade kunnat välja Bildning och hittat på någon annan anledning till varför rollpersonen har så låg Bildning, men då hade du bara fått +3 på alla andra grundegenskaper.


Från min erfarenhet så är det bättre om du tar det lugnt med förändringarna och inför de stegvis.. Min förändring från hjälterollpersoner till mer vanliga individer tog väl runt ett år att genomföra.. Detta för att jag inte ändrade på de existerande rollpersonerna utan införde ändringarna medan spelarna gjorde nya rollpersoner.. Jag brukar inte låta spelarna få tillgång till böckerna (för att förebygga uppkomsten av regelgräl) så de kan inte skaparreglerna och fattade inte protestera över att de blev sämre.. :gremsmile:

Förresten.. Har du inte Eon 3? Den ska ju innehålla massor av tips så där borde det stå en lösning.. :gremgrin:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest inriktade sig på vapen och dess färdigheter men det är i regel bara det som behövs ändras, så med andra ord är det Mattis föreslå perfekt om du vill ändra på vapenfärdigheterna
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Har personligen haft lite olika erfarenheter av både überkaraktärer och grisodlare. Problemet är oftast att min spelvärld e lite för konsekvent. En normal soldat/stadsvakt har runt 9 i vinint och 10-13 i sin stridskonst eller vapenfärdighet.
Detta vet spelarna (off-game) och är således skitskrajja eller likgiltiga (beroende på deras färdighetsvärden) för den typen av motståndare. Ibland så blir dom dock överraskade (en förklädd riddare el liknande).

Förnuvarande så har jag satt 14 som max i färdighetsvärden när karaktärerna skapas. Jag har även begränsat deras startkapital till någonstans mellan 5 och 50 silvermynt. Dessutom är svärd och rustningar extremt sällsynta (de bästa krigarna i gruppen har ringbrynjor och stridssvärd, och de är en riddare och en legoknekt).
Jag har dessutom inte tillåtit några stridskonster utom i vissa fall (och då endast vanliga)

Hästar och riddjur är oxo ovanliga (mest pga svält och missväxt).

Deras motståndare består oftast av antagonister i rövarform (RP är inte speciellt kriminella av sig än) och speciellt avståndsvapen är den stora fienden.

Gruppen spelade senast en rad äventyr åt det onda hållet med tvivelaktiga karaktärer som slogs för allt som är elakt och fult, och de var hyfsat überbra (runt 15-21 i FV).
Ingen klagar ÄN!
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Vilka spelare (OT)

Hehe, det var en ganska bra idé.

PArterbyte har man ju hört talas om, men spelarbyte? =)
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Det som är lite intressant tycker jag är att det tycks alltid vara spelledare som tröttnar på dessa mäktiga karaktärer och vill spela grisodlings äventyr/kampanjer. Jag har haft samma problem med min spelgrupp, men vi har fått ett riktigt bra spel nu. Det fick vi genom att diskutera allt och inget i evighet..=)
 
Top