Nekromanti MÅ0: Nya boxen eller böckerna?

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Har länge varit sugen på Mutant År Noll och ju mer jag läser om det desto mer vill jag ha det.
Såg nu att PDF:en på den nya boxen har skickats ut och frågar därför er som har båda vilken jag ska köpa?
Hur mycket av megaplotten, världen och reglerna saknas? Måste jag ändå köpa "originalböckerna" senare så att de är bättre att köpa dem från början?

Tack på förhand!
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Jag har endast köpt den nya startboxen, mest pga tre-fyra saker:

Den snygga boxen
Priset
Att snabbt komma igång
Att kanske slippa en rälsad metaplot?

Det som saknas, och här får gärna andra fylla på som är bättre insatta, är byggandet och utvecklandet av "the safe zone", hemmet, Arken. Metaploten är också borta som du säger, åtminstone som jag förstått hittills när jag skummat pdf:erna.

Jag är inte så sugen på en färdig handling utan vill mer åt världen och sedan skapa själv. I boxen följer dock tre särskilda zonsektorer som är färdiga för att snabbt komma i stämning/börja spela. Dessa finns ingenstans att köpa annars, så här skapar man tillsammans med den snygga boxen en omvänd frestelse för de som redan allt.

Jag kan tänka mig att jag kommer att sakna Ark-verksamheten och jag antar att Fria Ligan lagt in lite sådana fenomen för att skapa sug hos nybörjaren att köpa Regelboken (hur bygger jag arken?!) och Kampanjboken (hur är det nu med Eden?!).

Någon från Fria Ligan eller annan initierad får gärna fylla på om jag är ut och cyklar.

Ett PS är: det finns en del missar trots att man egentligen bara bantat de "riktiga reglerna"; felaktiga sidhänvisningar, rena stavfel i den nya texten, det pratas om fyra zonsektorer ibland trots att det är tre etc. Jag hoppas sådant hinner fixas till innan boxen går till tryck, annars känns det bara som man slarvat ihop ett startkit för att få in nya kunder.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
209
Location
Mariestad
Startboxens spelarbok innehåller regler för färdigheter och konflikt. Spelledarboken innehåller lite beskrivning om hur man slumpar fram zonsektorer och självklart även de tre specialsektorerna (som hänger ihop om, typ). Spelledarboken innehåller också de SLP och monster som är kopplade till de tre specialsektorerna. De tre specialsektorerna är av de större och mer komplicerade slaget (zonkompendierna innehåller som oftast en blandning).
Startboxen innehåller också de spelmarker, spelkort och specialtärningar som man använder (eller kan använda) när man spelar. Dessa spelmarker och kort är att de kort som en gång i tiden kom med i den första MÅ0 boxen.

Som det mycket riktigt står på FLs sida så ersätter inte boxen de bägge regelböckerna utan är gjord för de som vill börja spela mutant för en hyfsad billig peng och för de som inte hade chansen att få originalboxen till MÅ0 med prylar och allt, att faktiskt få det.

De bägge MÅ0 böckerna innehåller det kompletta spelet, med alla roller, färdigheter, talanger, mutationer och arkbygge samt zonskapade, monster, specialsektorer samt bakgrund till meta-plotten. Metaplotten är inte rälsad. Den består utav en bakgrund och en stor specialsektor. Ledtrådar till denna specialsektor är upp till spelledaren att bestämma var de ska placeras ut, vilka som har dem o.s.v. En lat SL kan givetvis använda de specialsektorer som finns i kampanjboken till just ledtrådar, men man kan även tillverka egna specialsektorer för detta eller använda material från de olika zonkompendierna. Hur, var, när, vem, vart dessa ledtråder kommer in och hur de används är upp till den kreative spelledaren och hans förhoppningsvis kreativa spelare att bestämma. En mer lösare och öppnare kampanj än denna har jag aldrig sett i något spel. Så om någon påstår att den är rälsad så är det fel.

Att spela mer spelmarker och kort är något som vissa surkartar envist kommer att skrika "brädspel" eller något liknande om, men det är faktiskt ett bekvämt sätt att sköta en del bokföring. Mindre tid åt bokföring och mer tid åt att rollspela med andra ord. Visst, onödigt, men praktiskt. När jag spelade HârnMaster så gjorde jag kort för mina magiska artefakter. Jag tröttnade på att diverse spelare inte hade skrivit upp allt om artefakten och att jag som SL inte kan ha allt i minnet och behövde bläddra. Så när jag såg att MÅ0 hade kort för artefakter och mutationer så tänkte jag "yes", då slapp jag göra egna.

Genlab Alfa är lite mer rälsad. Den innehåller olika scener som i sig är rälsade till varandra men hur varje scen (som är ganska lång) löses och vilka konsekvenser det får är inte rälsat. Maskinarium har jag inte läst än så jag vet inte hur öppet eller rälsat det är. Nu har jag inga problem med rälsade äventyr. Det beror på hur de är skrivna (Genlab Alfa är i det här fallet ganska bra skrivet).
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Tack för svaret!

Lutar nog åt att jag köper de "riktiga böckerna" även om det är ett riktigt bra pris på boxen.
Främst då jag vill åt just megaplotten då jag med Mutant kommer spelleda totalt fyra kampanjer samtidigt (och Mutant uteslutande med nya spelare som aldrig spelat rollspel) och således vill ha något hyfsat "färdigt" och även rälsat så att de kommer någonvart.

Fast det kanske är bättre med startboxen+kampanjboken ni som vet?
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
209
Location
Mariestad
Startbox + kampanjbok skulle ju kunna gå. Jag skulle personligen välja Startbox (för att få tre specialsektorer, spelbrickor, kort och tärningar) + Regelbok + Kampanjbok. Dock om skattkistan är skrämmande tom så skulle jag välja Regelbok+Kampanjbok.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Fenhorn;n157929 said:
Startbox + kampanjbok skulle ju kunna gå. Jag skulle personligen välja Startbox (för att få tre specialsektorer, spelbrickor, kort och tärningar) + Regelbok + Kampanjbok. Dock om skattkistan är skrämmande tom så skulle jag välja Regelbok+Kampanjbok.
Så regelbok+kampanjbok är bättre än boxen+kampanjbok?
Såg nu att de har ett paket med båda böckerna och tärningar,markörer och formulärsblock för drygt 800kr!

Pengakistan har sett bättre dagar då jag har separerat med underhåll som ska betalas och att bo i hus själv är ju inte grattis. Tänkte först att jag skulle köpa boxen pga det låga priset men om jag ändå måste lägga mer pengar sedan kan det ju bli billigare att köpa böckerna från början.
Så får spelarna köpa boxen, Genlab Alpha och Maskinarium till mig sedan när de förstår hur underbart det är att spela ;)

Tack för svaret!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag instämmer med Fenhorn.
Startboxen har sina unika guldkorn, men böckerna har mer om du måste välja!

Jag vet inte hur andrahands marknaden ser ut, men ett alternativ annars skulle kunna vara om du kunde komma över den första boxen billigt och komplettera med startboxen!

Säkert fler än jag som ägde första boxen men inte kunde hålla sig från att köpa hårdböckerna när de kom.. :)
(Jag säljer dock inte! Hehe)
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Då får det bli hårdpärm!

Sen hade jag förstått det som att megaplotten var en jävligt rensad kampanj/del av spelet och blev därför glatt överraskad av Fenhorns inlägg. Det finns en grund men jagbkan låta det ta flera år att nå dit, börja med välbeskrivna sektorer och enkla rälsade äventyr för att lägga mer tid och kraft på det och utveckla för spelarna.

Nu är det tydligt vad som finns och inte i respektive del och jag vet mer om spelet.

Tack för hjälpen!
 

Flanell

Veteran
Joined
26 Nov 2015
Messages
47
De två hårdinbundna böckerna
finns till bra pris hos exempelvis cdon och adlibris, om du inte vill köpa något större paket. Väljer du att köpa Genlab Alfa eller Maskinarium kommer du få tärningar i och med det. Rollformulär tror jag finns hos Webhallen till bra pris om du råkar befinna dig i närheten av en av deras butiker.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
Jag har som sagt snart startboxen, som är jäkligt retro och snygg, med material som är spelbart flera tillfällen. Sedan kör jag egna grejer för att sedan komplettera med Ark-bygge (regelboken) och lite metaplot (Kampanjboken). Dessa ryms i den trevliga boxen.
 

Brynjard

Veteran
Joined
19 Feb 2016
Messages
21
Flanell;n157998 said:
De två hårdinbundna böckerna
finns till bra pris hos exempelvis cdon och adlibris, om du inte vill köpa något större paket. Väljer du att köpa Genlab Alfa eller Maskinarium kommer du få tärningar i och med det. Rollformulär tror jag finns hos Webhallen till bra pris om du råkar befinna dig i närheten av en av deras butiker.
Tack!

Adlibris hade ju bra pris. Kan ju köra vanliga T6 sålänge och bara lägga till formulär. Så fär det bli maskinarium och Genlab i ett senare skede.
 
Top