Nekromanti Lyft

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Detta kanske är ett onödigt inlägg, men jag kom just på fräckaste saken man kan göra med bsvärjelsen lyft, man gör bsvärhelsen på en planka och använder den som en flygande skatebord, man kan ju också göra det på ett rep och så hänger sig alla rp i repet och så flyger man, och med 55 i spi så kan man flyga en stund, en gång lyckades jag rycka upp ett träd ur marken och började efektivt demontera ett par snömän med den, man kan också lyfta upp fienden och börja dunka han i marken, i 53 rundor. Sen kan man ju lyfta till sig nycklar och likvis när man är inlåst, man kan ha sin fina mithrilstav flygande brevid sig. En magiker kanju inte slåss med svärd men om han gör lyft på ett svärd och hugger med det är det då till låtet? Man kan göra mycket kul med den besvärjelsen som bara kostar 8 spi!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,579
Location
Helsingborg
"...och använder den som en flygande skatebord"
Dock måste man nog använda sig av FÄSTE (gammal Mentalistbesvärjelse - DoD2-4) för att lyckas stå kvar eller ha ett bra värde i Akrobatik..

"...och så hänger sig alla rp i repet och så flyger man,"
LYFTs effektgrad (eller liknande i DoD6) måste även klara av den sammanlagda STO:n för alla som hänger i repet.. Förutom det så tillkommer STY-slag för samtliga och svindel (för vissa).

"...man kan också lyfta upp fienden och börja dunka han i marken"
Eller bara lyfta upp varelsen så långt man kan och sluta koncentrera sig på besvärjelsen.. Fallskadan klarar sedan biffen..

"En magiker kanju inte slåss med svärd men om han gör lyft på ett svärd och hugger med det..."
Jag skulle inte säga att man får göra det.. Nu vet jag inte hur snabbt LYFT kan förflytta saker i 6:an, men i de andra versionerna var det väl inte såå snabbt? Dessutom har jag lite svårt för att magikern verkligen ska få vrida och vända på saker, men visst.. Om denne spenderar en SR på detta så..

Sedan.. LYFT kräver koncentration, precis som alla besvärjelser som kan styras efter det att den lagts.. Om magikern börjar göra andra saker så slutar besvärjelsen.. Om magikern har en stav som flyter i lyften bredvid sig så faller den till marken när han/hon börjar prata och koncentrera sig på samtalet istället.. Fast en snäll SL kanske låter besvärjelsen fortfarande vara aktiv och att den bara hänger i luften utan att flytta på sig (visserligen mer trolig effekt)..

~Kanske inte enligt regelboken, men väl efter [color:448800]Han</font color=448800>s bedömanden
 

Klicker

Veteran
Joined
27 Jul 2002
Messages
9
Location
Gbg
passar nog inte in här alls....men men...

när våran spelgrupp skulle sluta spela MDD (hemma gjort DD)
så skicka våran DM oss till ett hur på en kulle....å vad hitta vi där....jo en hel vampyr arme..(han ville ha dö på alla så vi inte skulle vilja spela MDD mer)...vad gör vi...jo som vanlig så går krigarna in...3 st...och jag (level 5 präst) å en tjuv stannar ute på min häst.....som ni förstår så dog ju krigarna ganska snappt så jag fick ju ta hand om d hela.....blädra lite å slog upp ELD PELARE.....låter bra =).....plasera mittpunkten mitt i huset å pelaren slog upp på en sec....(4 kvadrat meter å 9 meter hög om jag inte mins fel)....vad jag och alla andra trodde var att hela huset skulle ta eld och alla skulle dö där inne....huset var ju litet.....men ack så fel man kan ha.....som av ett under så kom det två vampyrer ut hoppandes ur fönstrerna ca 5 sec efter eldpelaren....UTAN EN SKRÅMA.....blev lite rädd så ja drog iväg i gallop.....men vampyrerna va ju i inte så långt efter å snabba var dom också....så ja fick ju dra te me nått annat....fråga DM lite snappt om dom kunde flyga...(pluggat mycket monsterologi)....d kunde dom inte.....så ja klappa min häst å la "gå på luft" på den lilla pålen....och så steg vi sakta mot säkerheten.....efter ett visst knällande från DM att hästar inte kan flyga.....men som ja sa.....kan ET få en cykel att flyga så kan fan ja få en häst att göra d samma.....
 
Joined
29 Jul 2002
Messages
78
Location
Sandviken
jag håller gannska mycket med


också den dä SL som skikar en vampyr arme kan viseligen inte döda nå RP på shysta sätt
/images/icons/oink.gif
 
Top