Nekromanti Lupus Maximus

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Eftersom jag nyligen registrerat mig så är det väl lika bra att skriva en presentation. Nåja, det råkar vara två år på dagen, men på en geologisk tidskala är det ju försumbart. Att jag nyligen registrerat mig borde också framgå av att detta enbart är mitt 400:e inlägg.

Mitt nuvarande användarnamn är en lek på mitt riktiga namn, då mitt tilltalsnamn är Magnus och mitt andranamn (som kommer före mitt tilltalsnamn) är Ulf.

Som rollspelare är jag invånare i Trad-land. Jag föredrar att spelarna kontrollerar sina rollpersoner, spelledaren kontrollerar allt annat än spelarnas karaktärer, och böckerna är en samling förslag spelledaren kan använda som stödkrycka om så önskas. Klass och level är inte en landsända jag känner mig hemma i.

Men ibland gör jag utflykter. Pathfinder besöker jag halvfrekvent för närvarande, och Utpost tänker jag definitivt besöka på nytt. OSR har jag inte besökt sedan det var Not So OSR.

Som spelledare har jag mer än en gång hört kommentar om att det rullas tärning för sällan, och som spelare har jag mer än en gång känt att "äventyret" kommit i vägen för det intressanta rollspelandet då jag vill uppleva platsen och interagera med de andra rollpersonerna och SLPs.

Genom åren har det varit Drakar och Demoner (Expert & Gigant), Mutant (1 & 2), Chock, Kult, Western, James Bond, Star Wars D6, Twilight 2000, rollspelande med Phoenix Command som stridssystem, Delta Force, allmänt regelöst, regelhopkok, och antagligen en del annat jag förträngt.

Sedan finns det en bunt spel som ligger i samlingen som jag inte har spelat ännu, eller bara spelat med vid enstaka tillfällen, men som jag vill spela. T.ex Buffy/Angel, Noir, Star Trek, Serenity, Traveller, Exalted, Recon, Runequest.

Utöver rollspel blir det en del tid framför datorer, delvis för att jag spelar en del spel ibland och att jag jobbar med datorer. För närvarande applikationspaketering, vilket är att försöka få till möjligheten att automatiskt installera program, trots att många programmerare för Windows inte följer de standarder som finns.

Bland de mer udda sakerna är att jag håller på lite grann med hypnos, vilket dock inte har något med Hollywoods varianter att göra (men vad har det...). Tänk mer portaler som krank pratar om ibland istället för Mandrake.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Lupus Maximus said:
rollspelande med Phoenix Command som stridssystem
Är det ens möjligt?

vad jag har hört om PC är att det tar tre timmar att räkna på alla variabler när man skall avgöra om en kula man avfyrat träffar eller inte.
att man tar hänsyn till gravitation och vindriktning.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
Lupus Maximus said:
rollspelande med Phoenix Command som stridssystem
Är det ens möjligt?

vad jag har hört om PC är att det tar tre timmar att räkna på alla variabler när man skall avgöra om en kula man avfyrat träffar eller inte.
att man tar hänsyn till gravitation och vindriktning.
Nja... gravitation vet jag inte. Lägger man in avanceradereglerna med .1 sekunders-rundor så spelar det i och för sig roll med kulhastigheten på längre distanser.

Nu är det väl 20 år sedan jag spelade det sist (köpte på mig lite mer moduler får några månader sedan dock), och jag har inte kvar de formulär som jag skapade med hjälp av kopiator, sax och tejp. Men grundprincipen att få upp farten är att vissa värden ändras inte så ofta, och vissa i stort sett aldrig. Kombinerat med att man har tabellerna man behöver framför näsan, och höftar siffror (modifikationer från skytteställning, avstånd, osv) så får man upp farten rätt ordentligt.

Kombinera det med att i stort sett ingen vill ge sig in i en eldstrid efter att man beskrivit att en träff som penetrerar skallbenet, och du är död om du inte faller ner på ett operationsbord, med ett operationsteam hämtat från Star Trek stående redo.

Så med rätt förberedelser, och accepterande av lite höftande, så är det inte nämnvärt långsammare än t.ex. de flesta BRP-derivat jag sett.

Vara van att bolla med siffror kanske hjälper också :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Lupus Maximus said:
Mitt nuvarande användarnamn är en lek på mitt riktiga namn, då mitt tilltalsnamn är Magnus och mitt andranamn (som kommer före mitt tilltalsnamn) är Ulf.
Det här tyckte jag var fyndigt. Ditt användarnamn växte direkt ganska betydligt i mina ögon. :gremsmile:

Välkommen hit, välkommen hem!
 
Top