PROMOTION Lund: Den förbjudna kunskapens stad till Call of Cthulhu Sverige nu på Kickstarter!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,299
Nu är äntligen Kickstartern för Lund: Den förbjudna kunskapens stad live på Kickstarter. Här tar vi Call of Cthulhu till 1920-talets skånska mylla. Det är det största rollspelsprojektet jag jobbat med, där jag varit både skribent och redaktör ihop med Gunilla Jonsson och Michael Petersén, där vårt uppdrag har varit att skapa all fiktion och knyta samman all fakta till Cthulhumyten i Lund. Det har varit all ockult historia, kulter, sällskap, äventyrsfrön och såklart massor med äventyr.

Till vårt förfogande har vi haft ett fantastiskt team som gjort det här möjligt! Daniel Granér och Daniel Pettersson, förstärkta av Johanna Taller, har skrivit fakta och historia om Lund, som gett staden så mycket liv. Karin Tidbeck har skrivit om mentalvård och ett fantastiskt ruggigt äventyr på Lunds hospital. Anders Jansson, en eldsjäl som fått så mycket av detta att bli verklighet, har i sitt äventyr skildrat de judiska kvarteren i Nöden. Dessutom har vi ett äventyr av självaste Lynne Hardy. Allt fantastiskt illustrerat av Ola Larsson. Böckerna ges ut av Eloso förlag.

Totalt innefattar projektet tre böcker:
  • Lund: Den förbjudna kunskapens stad: En grundbok med allt (och lite till) för att spela Call of Cthulhu Sverige i Lund på 20-talet. Fakta om staden, dess historia, massor med kul Cthulhu-kopplingar och två äventyr; ett av mig, Gunilla Jonsson och Michael Petersén och det andra av Karin Tidbeck.
  • Skuggor över Skåne: En äventyrssamling med flera äventyr i Lund och med omnejd. Allt från dansbanor där det går hett till, ett märkligt meteoritnedslag på en åker som jag har skrivit ihop med Micke och Gunilla. Dessutom innehåller den flera andra äventyr av Lynne Hardy och @adrian_of_arcane_lore.
  • Räddaren i Nöden: Ett äventyr där Anders Jansson tar med oss in i de judiska kvarteren i Nöden.

Det här är ett projekt jag verkligen är stolt över hur det har blivit och som ni verkligen ska passa på att backa!

Länk till Kickstartern!

733667b0-9fcb-9fb4-ee6b-a7246e74a10d.png
d0adbd71b23f94844cd2cd94c540f1a7_original.png
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,415
Location
Nirvana
Nu har även jag, som har ruggigt många högskolepoäng från just Lunds universitet, backat. Men nog kan ni gräva fram roligare stretchgoals? Mitt förslag: en extra lundensisk kult! Helst med en ung Sten Broman i rollen som kultist. Hans hat mot dragspel får gärna inkluderas som någon form av plothook. Vem vet, dragspelshatet har kanske en ockult orsak?!

 
Last edited:

ingefära

Veteran
Joined
11 Nov 2011
Messages
23
argh… som lundabo är det ju svårt att motstå även om jag inte spelar coc…

ett töjmål med en karta över lund från den aktuella tidsperioden hade varit fantastiskt :). gärna i stil med bodo von campenhausen!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,299
argh… som lundabo är det ju svårt att motstå även om jag inte spelar coc…

ett töjmål med en karta över lund från den aktuella tidsperioden hade varit fantastiskt :). gärna i stil med bodo von campenhausen!
Tror tyvärr inte jag kan påverka töjmål i det här skeendet. Däremot kan jag säga att en karta över Lund för tiden i böckerna!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,299
Hir många sidor omfattar respektive bok?
Källboken, Lund: den förbjudna kunskapens stad blir över 200 sidor lång. Den blir alltså lite större än Utredarens handbok.

Skuggor över Skåne blir runt 100 sidor, men når vi stretch goalet på 450 000 blir den lite större med ett femte äventyr.
 
  • Like
Reactions: PAX

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Jag får erkänna att jag aldrig lockades av Call of Cthulhus crowdfunding, grundreglerna alltså, i hur prisnivåer kändes (då jag upplevde det för dyrt), men denna gång kändes det bättre utformat så det blev att slänga sig på Pledge-knappen direkt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,415
Location
Nirvana
Jag hoppas att Tiffany Perssons förfäder figurerar i Anders Janssons äventyr!
Ja, jag hoppas på särskild tabell för att generera lundensiska överliggare. Där skulle Tiffanys förfäder kunna passa in. Annars känns Sam Ask som en given lundensisk SLP. Finns inte han redan med borde han ingå i ett nytt stretchgoal!

 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,299
Ja, jag hoppas på särskild tabell för att generera lundensiska överliggare. Där skulle Tiffanys förfäder kunna passa in. Annars känns Sam Ask som en given lundensisk SLP. Finns inte han redan med borde han vara ett nytt stretchgoal!

Vi har faktiskt skrivit en sektion om att skapa lundensiska utredare, bland annat hur studenternas fakulteter översätts i stats. Där har vi också med hur man kan skapa överliggare. Sam Ask nämns också i boken.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,415
Location
Nirvana
Vi har faktiskt skrivit en sektion om att skapa lundensiska utredare, bland annat hur studenternas fakulteter översätts i stats. Där har vi också med hur man kan skapa överliggare. Sam Ask nämns också i boken.
Bra med sektion (helt kapitel hoppas jag) om lundensiska utredare! Med tanke på bokens omgång utgår jag ifrån att ni har gjort mycket research. Vilka tidningsdatabaser har ni använt?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,299
Bra med sektion (helt kapitel hoppas jag) om lundensiska utredare! Med tanke på bokens omgång utgår jag ifrån att ni har gjort mycket research. Vilka tidningsdatabaser har ni använt?
Det är ett eget kapitel!

Det har vi! Framförallt har vi haft två researchers/skribenter, Daniel Granér och Daniel Pettersson som har hanterat research och att skriva det faktamässiga. Vet inte vilka databaser de kört tyvärr, men kan fråga. Men de har varit noggranna och har även fått använda en hel del Library Use när de grävt i fysiska arkiv.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Jag har aldrig spelat Call of Cthulu och har inget intresse av spelet överhuvudtaget, men tycker att det här ser så satans bra ut att jag kanske backar det ändå. Fantastiskt arbete!
Tänker lite samma sak. Svenska setting-böcker är guld och det här är så jävla genomarbetat att det är hakdroppande. Men jag vill spela det med Kutulu då.
 
Top