Konvent Lund 1922

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Såg i dagstidningen (!) att det ska bli ett spelkonvent i Lund .. nej inte 1922, men 2022, sista helgen i augusti. Anders Jansson och Jonas Birgersson är tydligen bland eldsjälarna bakom, och Eloso är inblandade oxå. Anders ska tydligen spelleda någon form av historiskt impro inför publik. Det är tydligen fokus på skräck och Call of Cthulhu, som jag förstår det.

Skitkul med någon form av konvent i Lund igen!

bakom paywall, tyvärr:

Inte så mkt info, men..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Hade f.ö. ingen aning om att Anders Jansson och Jonas Birgersson var gamla rollspelare, kul å höra!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hade f.ö. ingen aning om att Anders Jansson och Jonas Birgersson var gamla rollspelare, kul å höra!
Birgersson var en av grundarna av spelföreningen DMF och var tidigt aktiv i Skud och Sverok, vars ordförande han var i ett par år. Flera av de första han anställde på Framfab var fö rollspelare.

Jag har spelat lite med honom. Han spelar fortfarande sporadiskt med mer eller mindre samma folk som jag spelade med i Lund från 1993 till 2013.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
"Bidra"-sektionen tar framför allt upp vad man kan göra om man är en butik eller en förening i Lund. Finns det något utrymme för att bidra genom att till exempel arrangera rollspel?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
"Bidra"-sektionen tar framför allt upp vad man kan göra om man är en butik eller en förening i Lund. Finns det något utrymme för att bidra genom att till exempel arrangera rollspel?
Något som hade varit extremt välkommet. Det känns lite som att den aktiviteten lyser med sin frånvaro på en rollspelsfestival.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Ja det känns lite oklart om det är öppet för andra att arra rollspel på konventet eller om det liksom redan är "fullt och klart" där. Hade varit kul om det varit öppet fält så långt det går?

https://lund1922.se/bidra/ står ju sebastian.bergholtz@visitlund.se som kontaktperson. De som är sugna på att arra kan väl evt maila denne Sebastian?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Passade på att maila den där Sebastian Bergholtz häromdan o fråga om det var öppet för andra arr, men inget svar hittills..

@gabrielledebourg du vet inte hur det ligger till? eller vem man ska fråga?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Man borde nästa rekommendera ett studiebesök i Indierummet på LinCon till Anders Jansson!
 

MarcusK

Veteran
Joined
8 Dec 2021
Messages
3
Location
Lund
Som Lundabo och Rollspelare är det här såklart skithäftigt!
Dessutom, underligt nog, var det bara förra sommaren som jag gjorde en stor djupdykning i 1920-talets Lund för att min syster och hennes sambo ville spela svenska Call of Cthulhu. Nu blev äventyret jag skrev ihop aldrig av (klassisk spelledar-tur), men ändå ett vilt och galet sammanträffande att bara året efter kommer det ett event som detta. Jag tänker absolut gå dit!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Birgersson var en av grundarna av spelföreningen DMF och var tidigt aktiv i Skud och Sverok, vars ordförande han var i ett par år. Flera av de första han anställde på Framfab var fö rollspelare.
...och här har ni "Alexandria-vinkeln" på DMF och saker de arrangerat under åren...
 
Top