[Luna City Blues] Mutant Chronicles – timelines

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden, men nu fick det bli här. Admin kan flytta den till Rollspel om det passar bättre.

Hur som helst, jag har ju haft en del… idéer kring tidslinjen i Luna City Blues. Så som jag funkar som människa så kommer jag nog att åtminstone för egen del att behöva skapa en tidslinje för spelvärlden, antagligen med åtminstone ungefärliga årtal utsatta. Jag respekterar dock de som inte vill ha en sådan tidslinje, och just nu är min tanke att antagligen åtminstone inte skriva ut årtalen i grundboken. Och att inte heller hänga upp något jätteviktigt på de exakta årtalen.

MEN: jag har gjort lite förarbete, i form av att undersöka de tidslinjer de första tre utgåvorna av spelet haft. Den här filen innehåller mina findings. Jag har försökt att placera ut de saker som verkat extra viktiga och "synka" någorlunda så att saker som är desamma hamnar på samma rader. Ibland har det inte gått, till exempel för att grejerna bytt plats mellan utgåvorna.

Den här tråden är dels till för att redovisa mitt arbete så att ni kan korrigera eventuella fel (jag är säkerligen inte den som har bäst koll på MC eller dess tidslinjer, och kan ha missat grejer), och dels för att se lite hur ni tänker kring MCs tidslinje i allmänhet. Plus att jag gillar att skapa trådar om saker jag skriver. Det ger mig energi, framför allt när ni tycker saker. Sedan kan det, som vi konstaterat tidigare, bli lite "dicey" ibland men det tänker jag också är en del av processen. Ingen skaparprocess är perfekt.

Ikoniska händelser
Som jag ser det finns ett antal "ikoniska händelser" i MCs historia. Saker som alltid verkar finnas med och som åtminstone jag finner minnesvärda och liksom formativa för min förståelse av settingen. Jag är öppen för förslag ifall något viktigt saknas, men min lista ser just nu ut såhär:
  • Exodus; de fyra första megakorparna lämnar Jorden och etablerar sig på Månen, Mars, Venus, Merkurius, Asteroidbältet
  • Dark Eden: Jorden görs obeboelig – innan, under eller efter Exodus
  • Imperial bryter sigillet; de åker ut till Nero och öppnar dörren för Legionen.
  • Fallet: Det stora skriket; första våg av mörk symmetri går som en våg. Denna får de tänkande maskinerna att gå bärsärk
  • Brödraskapet bildas; möjligen som reaktion på Mörkrets ankomst. Av tre bröder.
  • Korporationskrigen; eventuellt två med venusianska korståget mellan.
  • Venusianska korståget, där Nathaniel såras/dödas och Algeroth såras/besegras tillfälligt
  • Neroiska Kätteriet: Durand XI försöker bränna ner Lunas katedral
  • Den Bittra Fejden: klan Kingsfield startar inbördeskrig inom Imperial
  • Cybertronic bildas, genom att folk från övriga, främst Bauhaus, deserterar mer eller mindre över en natt. Eventuellt i samband med att sigillet bryts
  • Kartellen bildas för att funka som samarbetsyta mellan megakorparna. Det går sådär.
  • Mörka Legionen anländer fysiskt; citadell och monster
De här sker inte alltid i samma ordning. I första utgåvan bildas till exempel Cybertronic ganska kort efter Fallet och att Mörkret anländer; i andra och tredje grundas de mellan två korporationskrig, efter det venusianska korståget. I andra utgåvan är det grundandet av Cybertronic som orsakar det andra korporationskriget; i tredje är det att en fredskonferens bombas.

Men; alla de här finns i varje fall med, i någon form, i alla tre. Eller OK, jag tror faktiskt inte jag hittade något om det venusianska korståget i första utgåvan, men det fick vara med ändå.

Första utgåvan
Det här är den version av tidslinjen jag personligen föredrar. Den är enkel men funkar väldigt bra. I stort sett målar man upp tre tidsperioder: Tiden innan exodus, tiden mellan exodus och att Imperial öppnar sigillet, och så tiden efteråt. Jag tycker om att det liksom mest manglat på sedan öppnandet – en kontinuerlig eskalering. Jag gillar att det bara är ett sigill – det blir en enkel, begriplig story. Imperial grävde för djupt åkte för långt ut, bröt sigillet, Mörka Symmetrin slog ut teknologin, och medan megakorparna scramblade så kom Algeroths skepp och slog ner på Mars etc och skapade citadell, och det fysiska kriget påbörjades. Och allt sedan dess har det liksom bara pågått, i stort sett.

Andra utgåvan
Här krånglas det till lite, och jag förstår inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. Framför allt känns det lite skumt att Imperial… åker ut till Nero två gånger och pillar på saker. Här flyttas också, vad jag förstår, Brödraskapets grundande till efter Mörkrets inträde. Jag förstår lockelsen med det, men jag tycker personligen att det är roligare ifall Kartellen och Brödraskapet och Cybertronic grundas lite längre ifrån varandra. Det blir lite mer distinkt så. Jag tycker också om idén från första utgåvan att Imperial sökte sig ut till Nero guidade av Brödraskapet. Det har jag inte tänkt på tidigare, men det får åtminstone mig att fundera… varför gjorde Brödraskapet det? Vad var planen där?

Hur som helst: Andra utgåvan är också första gången vi får en tidsangivelse. Man säger att exodus skedde kring sent 2200-tal. För mig är det här intressant eftersom det ganska tydligt knyter oss till vår värld ändå – eller ja, det kan väl säkert vara 2200 enligt nån helt annan tideräkning om man vill det. Men jag tänker att författarna antagligen menade 2200 e.kr. Mutant 2089 utspelar sig ju, öh, 2089. I Mutant RYMD är året 2192.

Inga andra år anges, och det är skralt med specifika tidsspann. Man kan absolut tänka sig att det gick hundratals år innan Imperial åkte (första gången) till Nero, till exempel.

Tredje utgåvan
Precis som i allt annat är tredje utgåvans tidslinje framför allt byggd enligt Yngwie-principen, vilket jag ju absolut respekterar. Det här är den utgåva vars spelvärld jag rekommenderar om man vill spela den mest maximalistiska versionen av MCs värld – byggd på andra utgåvan, fast mer av allt.

Här finns väldigt fasta tidsangivelser för exakt allting, till exempel. Vi vet att om man spelar i "default-tiden" så är det nästan år 4000, om jag räknat rätt. Är det en medveten blinkning till "40 000" för 40k? Antagligen inte, men kul sammanträffande.

Här är det lite rimligare än imperials två dumfärder i andra utgåvan; här är tavlan som släppte lös Symmetrin på Pluto, och sigillet på Nero. Hela storyn kring lössläppandet är i fler steg och spänner över längre tid (upplever jag det som). Det tillkommer också till exempel revor i rymden som man kan resa genom.

Tredje utgåvan är också väldigt explicit med vad som händer på jorden, med kvarlämnade, desperata människor och så. Och så Good Guy Russia som står emot företagsväldet, stannar kvar i moderlandet, och gräver ner sig under jord (och bildar senare Whitestar som, i likhet med Cybertronic och Brödraskapet, grundas och leds av en ancient alien. Tredje utgåvan är vild.).


Alright, det får nog duga som alldeles-för-lång startpost…
Vilken tidslinje föredrar du? Om någon?
Finns det någon ikonisk händelse jag missat? Nån som ska bort?
Har jag missuppfattat eller felplacerat något i mina tidslinjer?

Jag har lite idéer om hur jag tänker mig Luna City Blues' tidslinje utifrån det här, men de behåller jag nog för mig själv en stund till…
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Var ett tag sedan jag läste i böckerna men känns som du fått med alla största och viktigaste händelserna. Att Durand försökte bränna ner en katedral har jag nog helt glömt bort verkar det som :) . I vilken utgåva/bok stod det om man vill läsa mer om ämnet?

Blev aldrig av då jag höll igång lite för många spel samtidigt men hade en plan att spela MC3 när det kom och då var planen att spela precis efter att mörka symmetrin ställer till det med pregenerated characters och spela äventyret Straffar Grafan 39 ((MC3) för att ge spelarna en försmak. Därefter hoppa fram i tiden till MC1 när mörka legionerna anlänt och köra med spelarnas egengjorda rollpersoner. Blir det bara en tidsålder som default för spel så är det just den som är standard i MC1 jag skulle vilja ha (dvs efter mörka legionens inträde).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Var ett tag sedan jag läste i böckerna men känns som du fått med alla största och viktigaste händelserna. Att Durand försökte bränna ner en katedral har jag nog helt glömt bort verkar det som :) . I vilken utgåva/bok stod det om man vill läsa mer om ämnet?
Det finns (nog) ingen text där man kan läsa speciellt ingående om det, men "den galne" Durand XI nämns, nu ska vi se…

Imperialboken, "Den Bittra Fejden", s. 10:
"Några klaner blev avundsjuka på Murdochs makt. och halvvägs igenom Kardinal Durand Xl:s styre – även känd som den Galne på grund av sitt försök att under influens av Mörka Symmetrin bränna ner Luna – underblåstes en revolt av klanen Kingsfield"

3e-grundboken, "The Neronian Heresy", s. 19:
"The battle for control of the Brotherhood lasts three years until Durand XI’s triumph (911–960 YC). Known as Durand the Mad, under the influence of the Dark Symmetry he attempts to raze the metropolis on Luna to the ground."


Jag har inte läst 3es brödraskapsbok ännu. Däremot noterar jag att jag verkar ha fattat fel första gången jag läste; som synes är det ju hela Luna han försöker bränna ner. Jag hade för mig att det var katedralen bara, av nån anledning. Tack för att jag fick anledning att dubbelkolla!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Det finns (nog) ingen text där man kan läsa speciellt ingående om det, men "den galne" Durand XI nämns, nu ska vi se…

Imperialboken, "Den Bittra Fejden", s. 10:
"Några klaner blev avundsjuka på Murdochs makt. och halvvägs igenom Kardinal Durand Xl:s styre – även känd som den Galne på grund av sitt försök att under influens av Mörka Symmetrin bränna ner Luna – underblåstes en revolt av klanen Kingsfield"

3e-grundboken, "The Neronian Heresy", s. 19:
"The battle for control of the Brotherhood lasts three years until Durand XI’s triumph (911–960 YC). Known as Durand the Mad, under the influence of the Dark Symmetry he attempts to raze the metropolis on Luna to the ground."


Jag har inte läst 3es brödraskapsbok ännu. Däremot noterar jag att jag verkar ha fattat fel första gången jag läste; som synes är det ju hela Luna han försöker bränna ner. Jag hade för mig att det var katedralen bara, av nån anledning. Tack för att jag fick anledning att dubbelkolla!
Mitt minne hade svikit mig även om du sagt hela Luna. Minns ju att de kunde vara fanatiska men helt missat att det var så pass att de blivit påverkade av mörkrets symmetri och försökte bränna ner Luna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Mitt minne hade svikit mig även om du sagt hela Luna. Minns ju att de kunde vara fanatiska men helt missat att det var så pass att de blivit påverkade av mörkrets symmetri och försökte bränna ner Luna.
Det jag tycker är superintressant i det här sammanhanget är ju att det bara finns tre kardinaler i 1e/2e. De turas ju bara om. Vem av dem var "den galne"?

Ihop med första grundbokens beskrivning om att Imperial åkte till Nero "guidade av Brödraskapets ljus"… så tycker jag att det finns utrymme för en hel del intressanta grejer, även om man håller sig 100% till skriven kanon. Det skulle gå att göra äventyr kring det där, även inom ramarna för kanon så att säga. Framför allt genom att så mycket av 1e är uppenbart skrivet ur subjektivt perspektiv, och att man därmed som SL själv kan bestämma ganska mycket om vad som "egentligen är sant".
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar ju den maximalistiska tidslinjen då jag gillar mycket spelvärld framför mindre spelvärld. Men till ditt spel som kommer ha ett mer snävt fokus så tror jag inte att den tredje tidslinjen skulle bidra så mycket. Då är det nog som du själv säger(om jag förstått dig rätt) bättre att använda den första tidslinjen. Sen tycker jag nu när du säger det att det är väldigt intressant om Imperial faktiskt åkte till Pluto/Nero genom uppdrag från Brödraskapet. Det skapar frågetecken och mystik kring vad som egentligen driver Brödraskapet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Då är det nog som du själv säger(om jag förstått dig rätt) bättre att använda den första tidslinjen.
Utan att säga för mycket så är min skiss just nu en variant av 1e-tidslinjen, med kanske lite mer som händer "bakom kulisserna".

Sen tycker jag nu när du säger det att det är väldigt intressant om Imperial faktiskt åkte till Pluto/Nero genom uppdrag från Brödraskapet. Det skapar frågetecken och mystik kring vad som egentligen driver Brödraskapet.
Absolut! Överlag är det lite trist att Brödraskapsboken bara fokuserar på hur man skapar brödraskapsrollpersoner, i stort sett. Det finns lite om de olika direktoraten och katedralerna också, men påtagligt lite om de tre bröderna, och om organisionens historia.

Tredje utgåvan har ju den fördelen att allt verkar vara planerat från dag 1, så alla böckerna talar ganska samstämmigt och hänvisar till varandra. Vill man ha en mindre maximalistisk variant av det så hade man ju i 1e kunnat t.ex. strössla lite små ledtrådar här och var i olika böcker. Överlag hade jag gillat om det var så de hanterade alla hemligheter (även om jag nog inte kommer att göra så själv). Typ att man inte kan läsa om Brödraskapets hemligheter i Brödraskapsboken eller om Cybertyronics diton i Cybertronicboken, utan att ledtrådar till Brödraskapets hemligheter finns utspridda i typ Cybertronic, Algeroth och Capitolboken och läser man dem alla så inser man att shit, Brödraskapet är i själva verket… ancient aliens. Eller, den variant jag just i det här ögonblicket funderar på, att de är en organisation grundad på de tidiga Kardinalernas visioner om det kommande Mörkret; men där man kanske i själva verket egentligen inte i första hand vill stoppa mörkret, utan snarare liksom släppa lös det för att kunna utnyttja dess krafter och sedan stoppa det igen. Men att Mörkret visade sig mer kraftfullt än man trodde… Men att Ljuset i själva verket är retrofittat Mörker och att anledningen till Invisitorernas feta masker är att de bär Legionstypiska stigmata.

(Märk väl att detta alltså är en teori jag har inom ramarna för att spela 1st edition, inte nödvändigtvis det jag kommer att landa i för Luna City Blues.)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Kan komma ihåg fel, men har för mig att det bara är bröderna som är kardinaler även i 3:e editionen. Dock tappar de bollen någon gång eller några gånger varpå wild cards får kardinalsskapet. Skulle gissa på att det är en av de gångerna som kardinalen lyckas bli galen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Kan komma ihåg fel, men har för mig att det bara är bröderna som är kardinaler även i 3:e editionen. Dock tappar de bollen någon gång eller några gånger varpå wild cards får kardinalsskapet. Skulle gissa på att det är en av de gångerna som kardinalen lyckas bli galen.
Jag hittar inget om det i 3e hittills. Kanske nämns det i Brödraskapsboken men jag såg heller inget där när jag skummade igenom nyss.

I 3e verkar det mer som att de tre bröderna tillsammans steg fram, och blev liksom "kända" av allmänheten. Men det var bara Nathaniel som blev kardinal, och därefter verkar det vara andra som varit det. Han blev ju dödligt sårad under Venusian Crusade och har (om jag förstått rätt) varit utslagen sen dess. I Mutants & Heretics står det explicit att Nathaniel utser "Bauhaus commander Marshall Toth" som sin efterträdare.

I och för sig verkar de också rotera in… "Immortal to all intents and purposes, the two brothers have rotated through the position of Cardinal several
times over".

Intressant. Så… Det kanske ibland är en av bröderna, ibland inte.

Däremot sticker ju en av bröderna iväg och grundar cybertronic

De roterar hur som helst åtminstone fram till 237 YC. Sen är det ett stort hopp i Mutants & Heretics-boken fram till 1063.

---

I 3e-grundboken står det att det är Y908 som "the Mad" försöker bränna ner Luna.

908 YC: The Neronian Heresy
The Neronian Heresy shakes the Brotherhood as multiple claimants to the Cardinal’s throne fight for power. The battle for control of the Brotherhood lasts three years until Durand XI’s triumph (911–960 YC). Known as Durand the Mad, under the influence of the Dark Symmetry he attempts to raze the metropolis on Luna to the ground.
I Brotherhood-boken är det "Petrus the Elder" som är kardinal från 854 YC, och sedan finns ingen innan 960 YC då Sebastian Toth XIV tar tronen. Ingen Durand XI. Vi har Durand X 755 YC, och vi har Roland Durand XIII "the Bald" 1053 YC.

Neronian Heresy nämns ett par gånger, men mest i förbifarten som en "dålig tid". Jag hade definitivt velat ha mer detaljer…

Det finns heller inget speciellt upptecknat för 908 eller därikring i Mutants & Heretics-bokens Secret History-skrivning.


Så… Var det en av bröderna som blev knäpp? Det verkar inte finnas några svar i böckerna, åtminstone inte de jag läst…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Ändå lite B att tre bröder grundar brödraskapet? :)
Det kanske man kan tycka =)

Överlag är det lite si-och-så med kvinnlig representation i Chronicles värld traditionellt sett. Rätt lite kvinns, och när de väl är med så är det ganska mycket boob armor och/eller moderligt omhändertagande (eller liknande traditionellt kvinnliga supportroller). Det finns ett par riviga tanter och så, men jämfört med antalet skäggiga hårda herrar så är de i klar minoritet.

Modiphius lade åtminstone in Tsarinan…
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Det kanske man kan tycka =)

Överlag är det lite si-och-så med kvinnlig representation i Chronicles värld traditionellt sett. Rätt lite kvinns, och när de väl är med så är det ganska mycket boob armor och/eller moderligt omhändertagande (eller liknande traditionellt kvinnliga supportroller). Det finns ett par riviga tanter och så, men jämfört med antalet skäggiga hårda herrar så är de i klar minoritet.

Modiphius lade åtminstone in Tsarinan…
Ah ja den aspekten finns också. Tänkte mest det kändes fantasilöst. :)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Har inte böckerna framför mig nu, men är rätt säker på att bollen tappas i samband med att Nathaniel köper det i striden mot Algeroth. Samt att kvarvarande brorsan viger lite för mycket tid att fixa sin förlorade bror och därav tappas bollen igen. Ska se om jag kan hitta hänvisning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Har inte böckerna framför mig nu, men är rätt säker på att bollen tappas i samband med att Nathaniel köper det i striden mot Algeroth. Samt att kvarvarande brorsan viger lite för mycket tid att fixa sin förlorade bror och därav tappas bollen igen. Ska se om jag kan hitta hänvisning.
Mjo, Venusian crusade är ju kring 50 YC och Nathaniel köper det 53YC (M&M s. 20). 237 YC står det att "the two brothers have rotated through the position of Cardinal several times over". 237 är också då boken pratar om schismen mellan bröderna, och att Peter vill klona och Alexander… gör annat. (M&M, s. 21).

Så om man följer det så verkar de alltså tappa bollen på grund av Nathaniels död (han var ju också den förste kardinalen, innan honom skedde inget roterande), men att de ändå håller ihop det ett par hundra år. Och sen är det ju 700 år senare (typ) som är the neronian heresy. 700 år är mycket tid för saker att hända på…


Här är en intressant grej dock. Såhär ser ordningen ut enligt Brotherhood-boken:

53 YC Alexander Toth
91 YC Randolph Petrus
147 YC Nathaniel Magnificus
201 YC Pius Alexander II
237 YC Petrus II
Och vi "vet" att Alexander Toth inte är en av bröderna. Det betyder att vi har tre kvar innan 237. Så… Hur har de hunnit "rotate through the position of Cardinal several times over"? Jag vet inte jag, kan man kalla tre gånger "several times"? Nåja, lite nitpicky.

Värt att nämna i sammanhanget:

It is also worth remembering that the numbering of these regnal names is not limited to the Prime Cardinals – some lesser Cardinals, those who preside over the individual cathedrals and territories, also assume regnal names.
Skulle "Den Galne" kunna vara en av dessa kardinaler?
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
176
Mjo, Venusian crusade är ju kring 50 YC och Nathaniel köper det 53YC (M&M s. 20). 237 YC står det att "the two brothers have rotated through the position of Cardinal several times over". 237 är också då boken pratar om schismen mellan bröderna, och att Peter vill klona och Alexander… gör annat. (M&M, s. 21).

Så om man följer det så verkar de alltså tappa bollen på grund av Nathaniels död (han var ju också den förste kardinalen, innan honom skedde inget roterande), men att de ändå håller ihop det ett par hundra år. Och sen är det ju 700 år senare (typ) som är the neronian heresy. 700 år är mycket tid för saker att hända på…


Här är en intressant grej dock. Såhär ser ordningen ut enligt Brotherhood-boken:



Och vi "vet" att Alexander Toth inte är en av bröderna. Det betyder att vi har tre kvar innan 237. Så… Hur har de hunnit "rotate through the position of Cardinal several times over"? Jag vet inte jag, kan man kalla tre gånger "several times"? Nåja, lite nitpicky.

Värt att nämna i sammanhanget:



Skulle "Den Galne" kunna vara en av dessa kardinaler?

Gjort lite snabb efterforskning, orkade inte djupdyka då det tar för mycket av min covid tröga hjärna 😅, men skulle också säga att kardinal craycray tillhör den lägre sortens kardinal.
Hittade en fotnot som sa att vissa namn använts av lägre kardinaler, därav att det fattas vissa nr i listan.
Vill även påstå att din fundering kittlar något minne om att det gäller en lägre kardinal, men orkar inte djupdyka ljust nu.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Hur kan jag ha spelat detta spel så intensivt under så lång tid utan att ha snappat upp någon backstory alls?
För att det inte är relevant? :D Har aldrig använt någon backstory, annat än att hylla kardinalen för spelarna. Tycker kranks sammanfattande lista känns tillräckligt. Själv ser jag den som tre tidslinjer: en som beskriver megakorparna, en som beskriver brödraskapet och en som beskriver mörka legionen. Hade varit coolt om historien varit presenterad på det sättet så att man enkelt kan referera mellan de olika händelserna.

mutantChroniclesHistory.png

Jag tycker det alltid är ett jättestort misstag och sätta årtal på framtidsvisioner. "Någon gång i framtiden" räcker gott.

Enligt uppställningen. Tycker egentligen det är konstigt att korperationskrigen är efter fallet.

Har alltid tänkt mig att kartellen är skapad efter att mörka legionen anländer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
För att det inte är relevant? :D
Jag kan tänka mig att svaret mer är "för att det inte varit relevant i deras spelande/kampanj och/eller att SL inte varit intresserad".

För mig är ju sånt här väldigt relevant, eftersom det är sån här lore jag öser ur när jag ska konstruera scenarier och kampanjer. För att det är sånt här som intresserar mig att utforska i spelvärldar.

Så jag tycker inte att man kan svepande säga att det "inte är relevant".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Mjo, Venusian crusade är ju kring 50 YC och Nathaniel köper det 53YC (M&M s. 20). 700 år är mycket tid för saker att hända på…
Här har du ditt designval. Om du köper att de här organisationerna har överlevt med någon typ av bevarad identitet i 700 år så är det här ren rymdfantasy, och du har ingen anledning att oroa dig över Venus terraformering eller om symmetrin är magi eller teknologi.

Visserligen har vissa riken överlevt längre än så i verkligheten, och om du kan visa på samma utveckling som mellan Magnus Ladulås Svea Rike och Sverige 2023 så köper jag det.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Här har du ditt designval. Om du köper att de här organisationerna har överlevt med någon typ av bevarad identitet i 700 år så är det här ren rymdfantasy, och du har ingen anledning att oroa dig över Venus terraformering eller om symmetrin är magi eller teknologi.

Visserligen har vissa riken överlevt längre än så i verkligheten, och om du kan visa på samma utveckling som mellan Magnus Ladulås Svea Rike och Sverige 2023 så köper jag det.
Är det inte bara så att Brödraskapet SÄGER att de inte förändrats på århundraden och att ingen kan/vågar call their bluff?
 
Top