[Luna City Blues] Hur känns ett Imperialområde?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
OK, jag sitter ju och läser böcker till Mutant Chronicles nu, och en av de saker jag kom på skulle kunna vara en bra grej att ha i Luna City Blues är en kort punktlista med typ… intryck/unika egenskaper för de olika megakorparnas områden. Hur märker man att man är i ett Capitolområde, liksom. Vad utmärker dem, för en besökare?

Jag tänker ju t.ex. att ett Capitolområde (utifrån vad jag läst i böckerna, och tänkt själv) utmärks av:
  • Alla är beväpnade
  • Massa reklamskyltar och reklam överlag
  • Mycket privatbilism, rätt lite kollektivtrafik
  • Mycket billig, fet mat
  • Mycket kriminalitet
  • Maffian agerar mer eller mindre öppet i vissa delar av Capitols område
  • Massor av TV-kanaler och biografer och filmer
  • Silverörnar, stars and stripes överallt
Medan Bauhaus istället till exempel utmärks av:
  • Rena gator
  • Låg kriminalitet
  • Alla är relativt högutbildade
  • Militärparader
  • Adeln hålls högt
  • Media är antingen Berlusconisk lättsam och ibland plump underhållning eller ren propaganda från Sanningsministeriet
(Jag tänker att listorna ska vara hyfsat korta och mer ge en allmän känsla än detaljera precis allt; man kan liksom sluta sig till en massa grejer utifrån hyfsat korta punkter. men jag tar ändå gärna emot förslag även på de ovanstående!)

Capitol är alltså ganska lätta, liksom Bauhaus. Mishima är också hyfsat lätta tänker jag, även om jag där absolut behöver passa mig lite för exotifiering etc. Cybertronic tänker jag knappt har några egentliga områden utanför Cybertronicskrapan, och i den mån de har det så är det väl mest typ futuristiskt och rent.

Men… Imperial. Vad utmärker egentligen en Imperial-sektor? Det finns väl ett par brittiska stereotyper att bygga på (pubbar? Fopoll?) för all del, och jag har en fundering på ifall varje klan har sitt eget sub-område med sin egna poliskår kanske, vilket skulle låta Imperials splittring upplevas i vardagspraktiken… Men vad mer?

Om man turistar i ett Imperial-område, vad skiljer det från att turista i ett Mishmaområde?

Det kan ju inte gärna vara att det liksom är "som vanligt". "Alla är konstiga utom Imperial, de är typ normala".
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Imperial
  • Bussar och tåg som slussar arbetare
  • Få privata bilar men en hel del taxis
  • Smutsigt
  • Renhållningsarbete sköts av gatsopare
  • Viss gängkriminalitet vs svartklädda poliser med batong och piketbuss
  • Skolbarn i uniform på väg till skolor
  • Ovanligt många parker fast innanför höga järnstaket
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,074
Te. Kyskare reklam och underhållning än hos de andra. En obändig känsla av sin moraliska överlägsenhet. Huliganism. Möjligen mer officiella religiösa inslag än hos andra men mindre personlig religiositet, har för dålig koll på MC för att kunna avgöra?

Kanske kan man hitta saker från A Clockwork Orange att låna?
 
Last edited:

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Röda dubbeldäckare och 'biktbås'
Många pubar
Svarta lyktstolpar
Alla kör på fel sida
Folk pratar obegriplig slang när dom vill jävlas
Alla har dåliga tänder
Maten är oätlig
Dimmigt
Folk kan vara irriterande hövliga
Mer multietniskt än vanligt
Alla spelar fotboll, förutom wolfbanes som spelar rugby
Enorm rymdhamn med en massa rymd-farare
Kapplöpning är ett populärt tidsfördriv
Polisonger går aldrig ur tiden
Historia är skitviktigt, även menlösa saker har nån sorts historia eller tradition.
Bäst humor
Klassskilnaderna är tydliga, hur man talar, klär sig, står, går, vad man ricker, gör på fritiden, heter i efternamn osv.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Pompig men smuttsigt utsida - och då tänker jag inte på skräp nödvändigtvis, utan fönster man knappt kan se genom, alla ytor är täkta av sot, vägdamm, och andra partiklar. Alla byggnader tenderar att gå i samma färg på grund av detta, oavsett vilket material de är byggda av. Detta gäller även även fina, pomiga skrytbyggen. Arkitekturen är ofta vädigt påkostad, men det går inte att städa fort nog för att hålla lorten borta.

Plottrig men ren insida - när man kommer in någonstans är det nästan alltid välstädat (förutom i frabrikerna, eftersom det är där den mesta smutsen kommer ifrån), och ofta överbelamrat med "fluff" (tjocka mattor, drapperier, tavlor, växter, statyer, pampiga sittgrupper...) i rika, djupa färger. Jag tänker att detta är i rätt skarp kontrast med Captiol där utsidan ofta är upplyst i färggran nivå, medan insidan ofta är mer steril och "effektiv".

Stora klasskillnader - där kapitel har ett väldigt vitt spektrum av inkomstnivåer har Imperial tre: arbetare (fabriker och dylikt), tjänsteperson (typ alla med ett kontorsjobb), och adel. Det är väldigt uppenbart bara på kläder och vilka kvarter man befinner sig i vilken klass man tillhör. De olika klasserna blandar sig inte så mycket med varandra. Adeln vill inte befatta sig med arbetare och tjänstemän. Tjänstemän vill gärna befatta sig med adel (men får inte) och vill inte befatta sig med arbetare.

Väldigt stark kvarterskänsla - folk som arbetar i samma fabrik bor ofta i samma kvarter, hänger på samma pup, spelar i samma fotbollslag, etc. Det skapar väldigt stark gemenskap inom kvarteret (med tillhörande intriger, rygghuggande, och konflikter som bubblar under ytan), men också stor konkurens mellan kvarten. Detta uttnyttjas även av arbetsgivare där kvarters produktivitet ofta jämförs och presenteras som en tävling. Det mest produktiva kvarteret får ta ledigt på julafton (Eller nått sånt).

Hårda restriktioner (i synnerhet på arbetarklassen) - framförallt vill inte att arbetarna skall beväpna sig. Men byrokratin är rörig, så det finns en massa konstiga undantag på grund av att de som skriver lagarna inte förstår verkligheten för arbetare. Tänker typ följande disksussion:

- Vi förbjuder alla arbetera från att äga vapen!
- Men hur ska de då kunna skjuta lerduva? Vi vill ju inte att de ska bli uttråkade?
- Sant! Arbetare får inte äga vapen, förutom hagelgevär i syfte att skjuta lerduva!
- Utmärkt förslag, lord Forkdork!

Plus så klart adligt ägda vapentillverkare som får undantagstillstånd, för att även om de håller med vill de inte riskera sina marginaler. Jag tänker att det finns undantag till nästan varenda restriktion som finns så länge man håller sig till vissa tillverkare, eller kan uppge rätt svepskäl. Tänker att ovanstående exempel skulle resultera i väldigt många "skytteklubbar" lokaliserade på pubar som har typ en sybmolisk lerduva liggandes på nån hylla, som bara är ett svepskäl för knegare att skaffa hagelbössor.

Ofta går det till och med att snacka sig ur situationer om man bara är tillräckligt kvicktänkt och kan ljuga ihop något som låter rimlig, för reglerna ändras hela tiden när vissa försöker täppa till alla luckor, sammtidigt som andra försöker öppna nya luckor för egen vinning.

Maximalt utnyttjad yta, på det mest inneffektiva sättet - Byggnader rivs inte, det är för bökigt. Man lägger bara på en ny våning ovanpå den gamla. Eller så bygger man en väldigt smal byggnad i det som brukade vara en gränd. Behövs det fler lägenheter? Då smäller man bara upp lite skiljeväggar i befintliga lokaler och sågar upp nya dörrhåll i väggarna. Hyra betalas ofta "per rum", inte per kvadratmeter. Sen förra året har hyran per rum gått upp, och dina rumm är bara hälften så stora som de brukade vara. Det är viktigt att läsa det finstilta innan man skriver under hyreskontraktet. Det här leder ofta till vädligt underliga planlösningar. Det finns också gott om "förlorade utrymmen", där extraväggar och ombyggnationer resulterat i att det inte längre finns någon ingång till ett rum, en innegård, eller en helt våning. Oftast är det bara en tidsfråga innan någon råkar upptäcka detta och utnyttjar situationen.

Få bilar, mycket komunaltrafik - Bilar är dyrt, trafikreglerna är väldigt röriga, böterna är höga (jämfört med en arbetarlön, de är en spottstyver för en adlig), och vägnätet ändras ständigt på grund av ombyggnationer. Adliga har oftast privata bilar med chauförer som lägger mycket tid på att hålla sig uppdaterade om framkomligheten på vägarna. Trafikregler ignoreras i princip, och trafikpolisen skickar bara en faktura en gång i månaden som betalas utan ifrågasättande. Det finns gott om taxibilar som mest utnyttjas av tjänstepersoner, och oftast "i tjänsten". Taxichauförer är närmast dödsföraktande, kaffepimplande och kedjerökande nervvrak (men det är rätt bra betalt. Risktillägg, och allt det där.).

Öppettider följer arbetstider - komunaltrafiken går nästan bara de tider då folk behöver ta sig till och från jobbet. Pubar och butiker är nästan bara öppna när folk inte är på jobbet, annars är allt stängt. Men känner man bara ägaren kan man nästan alltid gå in bakvägen. I praktiken är det mesta alltid öppet, bara att ytterdörren är låst och gardinerna är fördragna.

Generellt sett en brutal attityd - Kvartersbråk leder väldigt ofta till fullskaligt slagsmål med kedjor och järnrör. Demonstrationer och strekjer bemöts med kravalsköldar, batonger och tårgas. Många är snabba att ta till våld, men det eskalerar ganska sällan bortom "slagsmål" (fast även det kan så klart leda till att folk dör).

Låtsas som att det inte hänt - Rättsliga efterföljder är relativt ovanliga. Oavsett om det var kvarterskrig, upplopp, eller strejk. När väl ena sidan slagits till undergivelse så drar sig folk tillbaka. Vinnarna klappar sig själva på axeln, förlorande slinker undan och låtsas som att det aldrig hände. Kanske statueras ett par exempel (i synnerhet om bråket var mellan arbetarklassen och polisen), men överlag är det "tillbaka till arbetet" som gäller.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
159
Tänker att territorium och grupperingar är väldigt viktigt inom Imperial, att man "visar sina färger".
Sin klan, sitt lag, sin huliganfirma, sitt gäng, sin subkultur, sitt område osv osv osv. Alla har en tillhörighet, alla visar på något sätt upp den, alla har någon som de ser som sin huvudmotståndare som de skapar konflikter med över egentligen vad som helst.

"Vi såg någon med en mössa som visar att han tillhör <whatever gruppering>som drack öl på en pub som ju alla vet är tillhåll för <någon annan gruppering>, så det hela slutade i slagsmål".
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Ojämn stadsplanering? Allt åker upp lite hur som helst allteftersom familjer/klaner flyttar in och bygger sina grejer, så att man får det där gyttret som kännetecknar äldre europeiska städer.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Tänker att territorium och grupperingar är väldigt viktigt inom Imperial, att man "visar sina färger".
Sin klan, sitt lag, sin huliganfirma, sitt gäng, sin subkultur, sitt område osv osv osv. Alla har en tillhörighet, alla visar på något sätt upp den, alla har någon som de ser som sin huvudmotståndare som de skapar konflikter med över egentligen vad som helst.

"Vi såg någon med en mössa som visar att han tillhör <whatever gruppering>som drack öl på en pub som ju alla vet är tillhåll för <någon annan gruppering>, så det hela slutade i slagsmål".
Fast bland tjänstemän ska det ska vara små subtila grejer i form av en slips, en klackring, ett märke på kavajslaget.
Arbetare kan köra lite mer med halsduk.
Men för en utomstående Capitolmedborgare ska det vara helt galet när helt plötsligt tolv arbetare på spårvagnen flyger upp och börjar puckla på en karl med gulgrön halsduk
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Tänker att territorium och grupperingar är väldigt viktigt inom Imperial, att man "visar sina färger".
Sin klan, sitt lag, sin huliganfirma, sitt gäng, sin subkultur, sitt område osv osv osv. Alla har en tillhörighet, alla visar på något sätt upp den, alla har någon som de ser som sin huvudmotståndare som de skapar konflikter med över egentligen vad som helst.

"Vi såg någon med en mössa som visar att han tillhör <whatever gruppering>som drack öl på en pub som ju alla vet är tillhåll för <någon annan gruppering>, så det hela slutade i slagsmål".
Avancerad rassism, räcker inte med att vara vit, man måste vara rätt sorts vit! Underliga förolämpningar baserat på etnicitet, fenian, sawney, taffy etc.
Knäppa uttryck som låter som 'pip-pop hulloguvna, oiwatchamahavafagamablokeo'erdebugglesnatchbuckfarthing, eh?'
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Nu tänker jag att när jag som utredare av ett fall om den försvunne imperialtjänstemannen kommer finna en gröngul slips( han höll på Wolfchester), en slipsnål som indikerar på ett förflutet på Erlington high, en kalender där en tisdag i månaden är inringad och på toaletten bakom en lös kakelplatta finner jag en obskyr metallplatta i en lädersnodd(är han frimurare)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Kanske, mitt instick var nog att alla tonade ner Imperial ordentligt. Vi är väl fortfarande på Luna eller i asteroidbältet och det känns mer som London eller filmen quadrophenia.
Väldigt rimliga referenser! Jag tänkte just på A Clockwork Orange som en slags retro-framtid som ändå till stor del är London tidigt 70-tal, med all sin grå betong och bruna heltäckningsmattor (och när den inte är det såklart skriker färg).
IMG_1850.jpeg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Men… Imperial. Vad utmärker egentligen en Imperial-sektor? Det finns väl ett par brittiska stereotyper att bygga på (pubbar? Fopoll?) för all del, och jag har en fundering på ifall varje klan har sitt eget sub-område med sin egna poliskår kanske, vilket skulle låta Imperials splittring upplevas i vardagspraktiken… Men vad mer?
Hmm... Jag tänker nog att man går nånstans från ett retrofuturistiskt East End (tänk Jack The Rippers jaktmarker) till New Yorks finare salonger (det är ju ändå britter de försöker vara). Alltså hela den där här herrklubbsestetiken med dov belysning, skinnsoffor och stora glas med dyr whiskey är ju Imperial. Bonader och porträtt på väggarna. En butler. Downton Abbey i skyskrapor.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Allt ovan. Men också att det är en känsla av KRIG. Ransonering? ”Upplyftande” affischer med krigspropaganda. Folk jobbar i ammunitionsfabriker. Barn och unga drömmer om att mönstra på. Alla känner någon som ”är vid fronten”.
London 1970 men också london 1940.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Kanske, mitt instick var nog att alla tonade ner Imperial ordentligt.
Tonar ner? Det är ju fortfarande Luna City, så jag förutsätter att allt det här appliceras på sedvanliga hundra meter höga katedraler, megaskrapor av stål och glas, fem-sex lager av gatunätverk och markplan, etc...
 
Top