Luna City Blues – kultnomenklatur

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En fråga om termer… Såna gillar vi, eller hur?

Just nu ser det ut såhär: Det finns en massa små "vanliga" kulter. En del består av ytterligare mindre kulter, men anyway. Vanliga kulter ingår i större "apostlakulter", som "Algerothkulten" eller "Iliankulten". Och egentligen är de ju också allihop en del av det större komplexet "Legionkulten".

Kultmedlemmar längre ner vet inte alltid om att de är en del av en "större" kult; det är det oftast bara ledarskapet som känner till (om ens det). De vet alltså inte att de är i en "subkult", eller ett "chapter" eller så.

Jag använder ord såhär:
  • Cult / kult: oftast om den minsta delbara enheten, men kan också användas om högre nivåer ("de stora hjulen" om man tänker "wheels within wheels").
  • The Algeroth cult / Algerothkulten: Antingen generiskt om en specifik Algerothkult (t.ex. för att skilja den från en Iliankult), eller om den bredare gruppen där alla mindre Algerothkulter ingår.
  • The Legion cult / Legionkulten: Antingen generiskt om en specifik Legionkult (t.ex. för att skilja den från en icke-Legionskult), eller om den bredare gruppen där alla mindre Legionkulter ingår.

En av mina korrläsare menade (och jag håller med) att det finns risk för förvirring när man använder "kult" om alla nivåer. Hen föreslog att man skulle börja kalla de mindre kulterna "chapters" eller liknande. Mitt problem där är ju, som jag skriver ovan, att det absolut inte alltid är tydligt att en kult är en del av en större helhet vare sig för medlemmar eller utredare. Och då känns det ju lite som att avslöja för mycket att referera till dem som "subkult" eller så. Även om SL säkert kan vara kapabel att läsa "chapter" men säga "kult" till spelarna.

Men; jag funderar på att gå åt andra hållet och istället använda någon form av prefix eller modifikation för att prata om just de större hjulen. Meta- till exempel. Meta-kult? Då får vi:
  • Cult: Enskild organisation; den man har framför sig (oavsett nivå typ).
  • The Algeroth cult: En specifik Algerothkult i bestämd form.
  • The Algeroth metacult: Den större organisationen där alla enskilda Algerothkulter ingår
  • The Legion cult: En specifik Legionkult i bestämd form.
  • The Legion metacult: Den större organisationen där alla Legionkulter (inklusive Algeroth-metakulten) ingår.
Är det här rimligt? Eller tänker jag bara för mycket?

"Cult" och "The Algeroth cult" och "The Legion cult" är alltså samma grupp beroende på hur mycket man vet om den? Jag tycker i så fall att det verkar rimligt att bara använda Cult om den minsta enheten, som du säger.

Metacult känns klumpigt att ha för två nivåer där den ena är överordnad den andra. Funkar det dåligt att bara kalla The Legion Metacult för "The legion"?

Jag tycker också att exempelvis "The Algeroth conspiracy" känns som något som skulle vara mer naturligt att säga än Metacult

Kult och Cell kanske?
Jag tycker "Cell" känns som en mindre enhet än "kult", och jag vill ju som sagt gärna ha "kult" som den minsta för att inte "avslöja för mycket", tänker jag. Men det kanske bara är min språkkänsla som ger falskt utslag; det har hänt förr.

"Conspiracy" är inte ett dåligt förslag; det saknar ju den religiösa/ockulta kopplingen men är å andra sidan som ni säger nog enklare.

Supercult är väl mer korrekt än metacult isf.

Metacult låter som att de dyrkar själva begreppet kult, eller nåt.

Last edited:
Back