Lulu POD av PDF från DTRPG

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Såg den här posten på FB precis och började fundera på om det är ok?
Fick ju alla min böcker stulna förra året, eller i alla fall de jag hade när jag bodde i Tjeckien. Och det är de spelen jag är mest intresserad av att spelleda/spela. TOR, ALIEN, mfl.
Och alla dessa har jag ju även i PDF format på DrivethruRPG.
Min fråga är alltså: Är det ok att jag beställer POD böcker från Lulu av dessa? Jag är inte ens säker på om det blir billigare än att helt och hållet köpa in alla böcker på nytt igen, men det är oavset en fråga som jag skulle vilja ha svar på då en del saker enbart finns i PDF och inte i fysiskt tryck öht.

1710586477539.png
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Jag är också nyfiken på detta. Har aldrig sett något om att Lulu reagerat på vad folk trycker via dem.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Så här säger lagen:
Framställning av exemplar för privat bruk
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Eftersom det rör sig om en bok med fiktion skulle det gissningsvis falla under litterära verk och då är svaret gissningsvis nej på att trycka upp hela böckerna. Sådant som däremot bara finns i PDF bör du kunna få trycka upp, eftersom du nog bör kunna hävda begränsat omfång.

Du ska däremot också kolla i kolofonen, där kan det hända att det finns en rättighetstext och sådant ska stå.

För amerikaner, verkar det iaf, som det ska falla under fair use och därför gå för dem (olika länder har olika lagstiftning).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Så här säger lagen:
Framställning av exemplar för privat bruk
12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Eftersom det rör sig om en bok med fiktion skulle det gissningsvis falla under litterära verk och då är svaret gissningsvis nej på att trycka upp hela böckerna. Sådant som däremot bara finns i PDF bör du kunna få trycka upp, eftersom du nog bör kunna hävda begränsat omfång.

Du ska däremot också kolla i kolofonen, där kan det hända att det finns en rättighetstext och sådant ska stå.

För amerikaner, verkar det iaf, som det ska falla under fair use och därför gå för dem (olika länder har olika lagstiftning).
Tack för svar!
I bilden ovan så är det ju helt klart en amerikan som tryckt upp en PDF.
Och jag bor ju inte i Sverige, så jag får väl gräva i den Nederländska isf.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Nej, du får inte trycka upp en bok för eget bruk. Du får däremot skriva ut boken på din egen skrivare:

Verkar som att jag helt enkelt antingen får lära mig bokbinderi eller att jag får köpa in alla böcker på nytt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Verkar som att jag helt enkelt antingen får lära mig bokbinderi eller att jag får köpa in alla böcker på nytt.
Om du vill ha böckerna i en fysisk form, ja. En annan tanke kan vara att investera i en bra tablet. Det fungerar fint för min del för att läsa böcker (och söka i dem) och det är framförallt mycket enklare att ta med sig på spelmöten.

Sedan går det att trycka på Lulu ändå. Det är inte som att de kollar varenda bok, men pdf:en i sig är säkert låst.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Om du vill ha böckerna i en fysisk form, ja. En annan tanke kan vara att investera i en bra tablet. Det fungerar fint för min del för att läsa böcker (och söka i dem) och det är framförallt mycket enklare att ta med sig på spelmöten.

Sedan går det att trycka på Lulu ändå. Det är inte som att de kollar varenda bok, men pdf:en i sig är säkert låst.
Som du vet så spelar jag ju enbart online för tillfället, men ur ett läsvänligt perspektiv så kan ju en tablet vara ett alternativ. Gillar ju dock fysiska produkter som böcker, skivor mm.
Får fundera på det!
 
Top