Nekromanti Lulu hatar europeer

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Lulus nya prissättning har trätt i kraft nu. Som det verkade tidigare blev priserna lägre - men bara så länge man handlar i dollar eller pund. I euro blev det ohyggligt mycket dyrare. Som jämförelse kan jag nämna att en mjukpärmsbok (nåja, omslagsbok då) på 132 sidor A4 (vilket råkar vara Terones format) kostar $8.80, €10.20 eller £3.97. De skinnar europeerna, alltså.

Jag har försökt kringgå det här genom att byta valuta på mitt konto, och även genom att uppge annat land som vistelseort, och det går faktiskt. Problemet är bara att frakten då blir apdyr. Jag misstänker i dagsläget att det kan vara värt att ändra sina inställningar till amerikanska om man ska beställa >20 ex till sig själv, och sedan byta tillbaka igen. Att det över huvud taget är var förläggaren hör hemma som styr var böckerna trycks är ju helt barockt.

En annan nyhet är ett billigare papper som man bara kan välja för vissa format och bara i USA. Undrar hur det ser ut. Om det inte är för illa kan det vara värt att trycka upp en liten upplaga med sådant.

En annan märklig grej är att hårdpärm tydligen har blivit avsevärt billigare i euro, om jag inte tar miste. Det måste jag utforska mer.

Slutsats: liten prishöjning från vår sida, och dessutom minskade marginaler. Små böcker är ännu mindre lönsamma än tidigare. Det är bättre att sälja till amerikaner.

Några frågor på det?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Dimfrost said:
Några frågor på det?
Knepigt. Hur står sig då Lulu mot Skugges trycktjänst (vad den hette)? Finns det andra varianter som lämpar sig bättre för europeer?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
vulkan.se

Tror bara man kan göra böcker i A5-format där, än så länge... fast de har pratat om fler format tidigare.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Arkitektkopia hatar mig

Ett tips för den som vill trycka små upplagor (under 500 ex) är följande tryckeri: http://www.arkitektkopia.se. Finns på många ställen i landet. Men begär alltid offert först!
Jag kollade med Arkitektkopia innan jag skulle trycka Supergänget, och det prisförslag jag fick var ungefär tre gånger så högt som lulus. Så vill man ha något bokliknande i färg skulle jag inte rekommendera dem. (Däremot skulle jag rekommendera dem om man vill ha en jättestor affisch snabbt.)

/tobias
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Re: Arkitektkopia hatar mig

Gurgeh said:
Ett tips för den som vill trycka små upplagor (under 500 ex) är följande tryckeri: http://www.arkitektkopia.se. Finns på många ställen i landet. Men begär alltid offert först!
Jag kollade med Arkitektkopia innan jag skulle trycka Supergänget, och det prisförslag jag fick var ungefär tre gånger så högt som lulus. Så vill man ha något bokliknande i färg skulle jag inte rekommendera dem. (Däremot skulle jag rekommendera dem om man vill ha en jättestor affisch snabbt.)

/tobias
Tror att det kostar olika på olika ställen i landet. I Växjö har mitt förlag (som jag inte har kvar längre) tryckt grejer billigt, bla en bok på ca 150 sid för 12 000 (ink oms), om jag inte minns fel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag vill minnas att det var andra nackdelar där också. Samt att det är dyrt, förstås. Än så länge är det nog inget alternativ till Lulu i alla fall. Snarare är det hela en hint om att vi bör börja skriva saker på engelska och ge ut i USA i stället. :gremgrin:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Finns det andra varianter som lämpar sig bättre för europeer?
Ja, det vore verkligen finfint. Jag hade tänkt att tjacka några av de spel som forumister dragit ihop. Bland annat Arvidos "Berättelser från Staden" och "Nostalgi" från Kaleidoskop, men Lulu verkar helt keff, så jag har helt enkelt valt att skita i det. För det första finns det inga valörer som gör att man känner sig "hemma" för att handla. Förvirrande, förvirrande, förvirrande... För det andra fattar jag inte riktigt hur man skall kunna handla, om man inte räknar om vad den främmande valutan är uppe i för stunden och räknar om det hela när man skall handla... Eller hur faen det nu går till? KEFF!

Nåväl, ett svenskt alternativ vore great. Sedan om det finns något bra är ju en annan fråga. Jag orkar inte vara överseriös just nu, men för de makare vi har här på wrnu som kör Lulu tänker jag vara hygglig och googla fram lite skit:
Co-Print
CopyQuick
Books On Demand
Slutligen en flashback-tråd jag hittade om ämnet. Finns en del länkar här!
... Hoppas att det finns något bra alternativ bland dessa.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
En tråd med LuLu fakta vore inte helt fel.
Det finns ju ett par forumiter med erfarenhet av LuLu och varför inte klistra en tråd med info så att vi andra som planerar att använda oss av deras tjänster kan ta del av all visdom?!

Vad bör man tänka på?

Vilka papper är bra/dåliga?

Hur man bör/inte bör layouta osv.

Jag vet att mycket står på deras hemsida men rå erfarenhet knäcker ju det alla dagar!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag hade bra koll på Lulu tidigare. Nu vet jag inte riktigt, i och med att man får försöka tackla de här nya ekonomiska ramarna på något sätt. Men det kan kanske fortfarande vara intressant att läsa mina tidigare råd i saken.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
solvebring said:
Finns det andra varianter som lämpar sig bättre för europeer?
Ja, det vore verkligen finfint. Jag hade tänkt att tjacka några av de spel som forumister dragit ihop. Bland annat Arvidos "Berättelser från Staden" och "Nostalgi" från Kaleidoskop, men Lulu verkar helt keff, så jag har helt enkelt valt att skita i det. För det första finns det inga valörer som gör att man känner sig "hemma" för att handla. Förvirrande, förvirrande, förvirrande... För det andra fattar jag inte riktigt hur man skall kunna handla, om man inte räknar om vad den främmande valutan är uppe i för stunden och räknar om det hela när man skall handla... Eller hur faen det nu går till? KEFF!
Om du blir förvirrad av att handla i något annat än svenska kronor är det mer ditt problem än vårt, skulle jag säga. :gremsuck:

Annars går det bra att beställa direkt från oss genom att sätta in pengar på bankkonto, också, men det innebär ju lite mer jobb för oss så det är inget vi skyltar med. Skicka ett PM (till Ackerfors om det handlar om Nostalgi, kanske) om du är intresserad.

Sedan handlar de flesta andra sajter, typ booksondemand, om att man köper en liten digitaltryckt upplaga själv. Den stora fördelen med Lulu är att man får webshop på köpet och att man inte behöver trycka upp några exemplar själv alls. Därmed slipper man helt startkostnaden, som trots allt är åtminstone ett par tusen annars.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
solvebring said:
För det första finns det inga valörer som gör att man känner sig "hemma" för att handla. Förvirrande, förvirrande, förvirrande... För det andra fattar jag inte riktigt hur man skall kunna handla, om man inte räknar om vad den främmande valutan är uppe i för stunden och räknar om det hela när man skall handla... Eller hur faen det nu går till? KEFF!
Du får ursäkta, men jag fattar ingenting - menar du att du avstår från att köpa pga att du inte kan multiplicera ett tal med ett annat?

Eller menar du att du har en budget som ligger inom öres-ramar?

Ärligt, jag fattar inte?!
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
För det andra fattar jag inte riktigt hur man skall kunna handla, om man inte räknar om vad den främmande valutan är uppe i för stunden och räknar om det hela när man skall handla... Eller hur faen det nu går till? KEFF!
Hör med din bank hur de räknar om valutan (ofta dollar) till svenska kronor, antagligen tar de en avgift på kanske 1,6% eller så för att göra överföringen.

det är inte fråga om stora summor man förlorar på växelkursen men det är klart att dollarn har stärkts gentemot kronan.

bry dig inte för mycket, känns det jobbigt så be nån om hjälp.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Du får ursäkta, men jag fattar ingenting - menar du att du avstår från att köpa pga att du inte kan multiplicera ett tal med ett annat?

Eller menar du att du har en budget som ligger inom öres-ramar?
Nej nej... Självklart inte. Jag kan multiplicera. Tack för förolämpningen btw :gremwink:. Däremot blir jag osäker. Jag menar, om jag sitter och slänger en uträkning hemma, kanske det skiljer några ören hit och dit, om jag då överför summan jag kommit fram till, kanske inte det stämmer med vad LuLu anser att summan bör vara osv. Jag vet hur jag skall räkna, det jag bli osäker på är utifall det skulle bli några missförstånd i överräkningar, att t.ex. Lulu anser att det fattas 56 öre eller något skit, så blir allt blaha sedan.
... Det är så jag tänker, tror jag. Är allmänt småparanoid vad det gäller att handla i annan valuta än mig egen. Kanske för att jag aldrig gjort det. Jag är en väldig "tänk ifall"-tänkare. Oroar mig i onödan tror jag, men det gör att jag tvekar, och om jag tvekar låter jag hellre bli.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Om du blir förvirrad av att handla i något annat än svenska kronor är det mer ditt problem än vårt, skulle jag säga.
Sant och visst, men jag är ju komsumenten, så min åsikt räknas! :gremwink:
Nej, om du läser svaret till Marco så förstår du vad fan jag babblar om. Inte för att det kanske är så väsentligt, men i alla fall. Jag framförde bara min mening om hur jag tycker det verkar det här med Lulu. Delade min åsikt med resten av tråden såsom vi ofta gör här på forumet. Dock menar jag inte att sticka upp mot er spelmakare här på något sätt. Jag bara luftar mina personliga tankar kring det hela, kan man säga. För mig vore just ett svenskt alternativ asskönt. Andra kanske håller med, vem vet...

Annars går det bra att beställa direkt från oss genom att sätta in pengar på bankkonto, också, men det innebär ju lite mer jobb för oss så det är inget vi skyltar med. Skicka ett PM (till Ackerfors om det handlar om Nostalgi, kanske) om du är intresserad.
Förstår det, men det vore asbra tycker jag. Skall PM berörda parter när det blir aktuellt. Danke.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag menar, om jag sitter och slänger en uträkning hemma, kanske det skiljer några ören hit och dit, om jag då överför summan jag kommit fram till, kanske inte det stämmer med vad LuLu anser att summan bör vara osv. Jag vet hur jag skall räkna, det jag bli osäker på är utifall det skulle bli några missförstånd i överräkningar, att t.ex. Lulu anser att det fattas 56 öre eller något skit, så blir allt blaha sedan"

Men det är ju aldrig ett problem, eftersom du betalar i dollars/pund/whatever med kortet/paypal och sedan sköter din bank all växling. Visst, det kanske visade sig kosta tre spänn extra eftersom din bank har en annan växelkurs än den du kollade upp, men det brukar aldrig vara problem. För mig iaf.


Storuggla, betala med en get
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
solvebring said:
Jag menar, om jag sitter och slänger en uträkning hemma, kanske det skiljer några ören hit och dit
Gå in på Forex så kan du ju räkna ut där vad summan kommer att bli i Pund, Dollars etc.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tackar för tipset. Sedan är det bara jag överför den summan i svenska så är allt klart och omväxlat när det trillar in på Lulu's konto?
 
Top