Nekromanti Lulu-fråga om bokformat

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Inför produktionen av Expert Nova har jag varit inne på Lulus sajt och kollat på vilka alternativ som erbjuds. Där finns två sorters mjukpärm: vanlig och premium. Finns det någon här som kan redogöra för de praktiska skillnaderna?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Kika på papperstjockleken. De billigare varianterna har tunnare papper. För ett litet format -- typ pocket -- spelar det mindre roll vilket alternativ du väljer. Jag tycker kanske till och med att billigare känns lite bättre där. Men för de större formaten blir det väldigt viktigt att du provtrycker för att se så att papperstjockleken klarar mängden svärta i din layout. Till exempel kan man inte ha helsvarta sidor i serietidningsstorlek om man har den billigaste varianten -- sidorna blir då vågiga och boken osäljbar, i min mening. Däremot kan man ha helsvarta sidor om pappret är tjockare. Jag har testad det i häftad letterstorlek, som är ett par snäpp tjockare i pappret.

Sen kan du ju överväga att inte ha vitt papper, utan istället cremefärgat. Det alternativet finns bara i mjukpärm genom premiumalternativet, och då i tradeformat eller 7.5x7.5. Det pappret klarar en hel del svärta och ser väldigt bra ut, särskilt häftat. Men då blir du alltså begränsad i de valbara formaten.

Det kan skilja sig mellan trycken från lulu, eftersom de trycks på olika tryckerier. Ibland ändrar de pappret lite, och ibland är trycket lite olika svart också. Men det är generellt bra och stadigt, i mitt tycke bättre all things considered än något annat alternativ.

Lycka till!

Hälsar

Christian
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Fiktionslek;n331110 said:
Det kan skilja sig mellan trycken från lulu, eftersom de trycks på olika tryckerier. Ibland ändrar de pappret lite, och ibland är trycket lite olika svart också. Men det är generellt bra och stadigt, i mitt tycke bättre all things considered än något annat alternativ.

Lycka till!

Hälsar

Christian
Hur väljer jag rätt bildformat till den PDF som jag ska skicka till Lulu? Jag blev inte klokare av att läsa en av deras FAQ.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag gissar att du använder Indesign? Det finns en joboptions-fil nånstans på lulu som du kan ladda ner och använda för exporten av dina pdf:er för omslag och inlaga. Där är inställningarna som de vill ha dem, antar jag. Jag förstår inte riktigt frågan med bild-format? Det spelar vad jag vet ingen roll för lulu om bilderna som du monterar in i Indesign är t.ex. jpg, png, tiff eller nåt annat (vilket inte betyder att det inte spelar roll -- jag bara vet inte). Om det är DPI du menar tror jag att tumregeln är 1200 dpi för svartvitt och 600 dpi för färg, men jag *har för mig* att Lulu ändå trixar om allt till 600 DPI även för svartvitt. Jag brukar använda en färgprofil som heter nånting som typ FOGRA39, men det är nog min egen inställning. Kolla mycket noga så att omslagets färger inte ändras i previewen när du laddat upp. Om de gör det betyder det att du kommer få ett tryck som inte ser ut som du tror, och som varken liknar det du ser på din skärm när du arbetar med filen eller det som lulu visar upp i sin preview. Fråga mig inte varför, jag bara har detta som en dyrköpt erfarenhet :).

Ursäkta lite svajigt svar -- jag layoutar med org-mode och LaTeX på ett GNU/Linux-system för närvarande och har datorn med indesign nånstans på vinden, så jag kan inte kolla mina gamla inställningar.

Allt gott,

Christian
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Fiktionslek;n331150 said:
Jag gissar att du använder Indesign? Det finns en joboptions-fil nånstans på lulu som du kan ladda ner och använda för exporten av dina pdf:er för omslag och inlaga. Där är inställningarna som de vill ha dem, antar jag. Jag förstår inte riktigt frågan med bild-format? Det spelar vad jag vet ingen roll för lulu om bilderna som du monterar in i Indesign är t.ex. jpg, png, tiff eller nåt annat (vilket inte betyder att det inte spelar roll -- jag bara vet inte). Om det är DPI du menar tror jag att tumregeln är 1200 dpi för svartvitt och 600 dpi för färg, men jag *har för mig* att Lulu ändå trixar om allt till 600 DPI även för svartvitt. Jag brukar använda en färgprofil som heter nånting som typ FOGRA39, men det är nog min egen inställning. Kolla mycket noga så att omslagets färger inte ändras i previewen när du laddat upp. Om de gör det betyder det att du kommer få ett tryck som inte ser ut som du tror, och som varken liknar det du ser på din skärm när du arbetar med filen eller det som lulu visar upp i sin preview. Fråga mig inte varför, jag bara har detta som en dyrköpt erfarenhet :).

Ursäkta lite svajigt svar -- jag layoutar med org-mode och LaTeX på ett GNU/Linux-system för närvarande och har datorn med indesign nånstans på vinden, så jag kan inte kolla mina gamla inställningar.

Allt gott,

Christian
Tack. Jo, jag jobbar i InDesign och nu begriper jag bättre hur Lulu vill ha det.
 
Top