Lulu, Brexit och extra fraktkostnader: hur undvika?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
handlade mycket från England tidigare, men har slutat med det sedan de hoppade av
Just Storbritannien har ett system nu där företag kan betala mottagarlandets moms i förväg, om det skall gå till EU.

Så till exempel Reaper Miniatures, som jag köper en del från, gör numera så. Det betyder i praktiken att jag får betala den svenska momsen på 25% istället för som tidigare den brittiska på 20%, och slipper PostMords avgift.

Men detta är så klart ökad administration för avsändaren, så riktigt små företag orkar oftast inte med det.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Det är så DriveThru har löst problemet tror jag. Deras tryckeri i Europa ligger i England, men senast jag beställde ett provtryck så betalade jag svensk moms direkt vid beställning. Och då slapp jag paketavgiften på 75kr också. Så Brexitstrulet har minskat under året.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Det är så DriveThru har löst problemet tror jag. Deras tryckeri i Europa ligger i England, men senast jag beställde ett provtryck så betalade jag svensk moms direkt vid beställning. Och då slapp jag paketavgiften på 75kr också. Så Brexitstrulet har minskat under året.
Det beror sannolikt på att DriveThru redovisar moms enligt någon av de särskilda ordningarna som tillkommit för att underlätta momshanteringen vid internationell handel. DriveThru säljer antagligen så mycket internationellt att vinsten kopplad till att underlätta för kunderna överstiger företagets extra administrationskostnader.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Njaä. Eftersom det ursprungliga syftet var att stoppa de stora kinesiska sajterna, men de hade naturligtvis resurserna att snabbt hitta vägar runt problemet. Istället blir det främst mindre företag som drabbas.
Fast, sättet dom siterna löste det på (till exempel Wish) var väl att dom nu betalar moms på sina paket, vilket ju var hela grejen man ville uppnå. Sen drabbar det ju mindre företag väldigt hårt, men jag tycker nog mer man får se det som collateral damages snarare än att man inte lyckades lösa problemet med 'kinapaketen'.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det beror sannolikt på att DriveThru redovisar moms enligt någon av de särskilda ordningarna som tillkommit för att underlätta momshanteringen vid internationell handel. DriveThru säljer antagligen så mycket internationellt att vinsten kopplad till att underlätta för kunderna överstiger företagets extra administrationskostnader.
Och Lulu är väl knappas mindre än DriveThru? Så det handlar mer om att dom inte orkat bry sig snarare än att det vore omöjligt för dom att fixa något liknande? Sen är det klart att det inte blir värt för dom att göra det innan försäljningen sjunker, och det är ju lite fördröjning där, men jag tror att fler och fler nog kommer till slutsatsen att det inte är värt risken att åka på extra avgifter.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Fast, sättet dom siterna löste det på (till exempel Wish) var väl att dom nu betalar moms på sina paket, vilket ju var hela grejen man ville uppnå. Sen drabbar det ju mindre företag väldigt hårt, men jag tycker nog mer man får se det som collateral damages snarare än att man inte lyckades lösa problemet med 'kinapaketen'.
Det är sant - om man ser syftet med regelskärpningen som att Skatteverket skall få in sina slantar, så har det varit lyckat.
Men jag trodde att åtminstone ett sekundärt syfte var att minska den internationella fraktströmmen?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag tror den officiellt linjen är att stoppa fraktströmmen, men att extra inkomster till ett PostMord som dras med en dålig ekonomi kan ses som en trevlig bonus för bolaget. Liknande regler känns som de gäller globalt.

I själva verket leder det som vanligt till att de stora drakarna klarar sig, men att små branscher som rollspel i princip inte kan frakta internationellt längre.

Själv förbannar jag brexit och de vin och sprithandlar som så ofta låg i UK och nu är totalt avskurna från omvärlden.

När det gäller Lulu har jag bestämt mig för att gilla läget och betalar för smidigheten att få vad jag vill upptryckt när som helst.
 
Top