Lukas läser nWoD/CoD

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Förra året hade jag ett läsprojekt där jag läste allt* som WotC skrivit till DnD 4ed.
Jag läste alla officiella böcker utom de färdiga äventyren.

Det var en rolig upplevelse som gav mig mersmak, så jag har beslutat att i år göra något liknande.
Jag har valt en spelserie jag aldrig läst något av, men som jag länge känt att jag borde sätta mig in i.
Jag har beslutat att läsa allt* officiellt till New World of Darkness ( eller Chronicles of Darkness som det numera kallas).

Så jag har sammanställt en lista på Allt WW gett ut till New world av darkness, och Plockat bort alla SAS (Äventyr), Lajv böcker och diverse små saker som är Samlingar av tidigare utgivna saker.
Min plan är att läsa allt som är kvar på listan. Det är 205 böcker så det kommer ta ett tag. Och innan jag är klar kommer fler böcker förmodligen ha släppts.

Jag har lärt mig två saker av förra årets läsprojekt Det första är att jag måste börja föra anteckningar om vad som står i vilken bok. Men också att det kan vara bra med någon form av motivation för att hålla mig igång. Så det är här den här tråden kommer kommer in.
Min plan är att skriva ett inlägg här om Varje bok jag läser.
Jag kommer inte skriva en lång recension, utan bara några rader om vad boken innehåller och lite lösa tankar om det.

Ni får gärna diskutera innehållet i böckerna med varandra och/eller med mig, men jag vill be er att i första hand hålla er till saker jag läst och inte spoila saker i förväg. Om jag uttrycker en saknad av Golems vill jag helst inte ha någon som kommer in och säger att Golems dyker upp i bok 65. Jag vill att Det ska vara en positiv överraskning när jag kommer ditt.

Första boken är
World of Darkness: Storytelling System Rulebook Som släpptes 21augusti 2004
Och den blev jag klar idag så mina tankar om den postas snart
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Bok 1: World of Darkness: Storytelling System Rulebook


Datum: 21 Augusti 2004

Då var jag igång, och jag börjar ifrån början.
Om jag fattat saken rätt, Så var det här tänkt att vara en ny start på WW populära spelserie World of Darkness, med en ny setting och nya:ish regler.

Den här boken är en grundregelbok, som är tänkt att vara grunden som andra böcker bygger upp ifrån. Jag kan tycka det är smart tänkt att göra det så, att de inte kommer behöva upprepa samma grund i alla olika serier så som Vampire och Werewolf.
Boken låter dig skapa vanligt dödliga människor som lever i världen.

Större delen av boken är regler för att skapa en rollperson med listor över alla skills och Merits (egenskaper) som karaktärerna kan ha.
Jag tycker den här boken gör halva sitt jobb väldigt bra och misslyckas med andra halvan.
Boken är riktigt bra som en grundstomme att bygga på mer regler på. Jag känner att jag har koll på hur saker fungerar, systemet är ganska enkelt och känns modifierbart . Jag blir mycket sugen på att se hur det kommer förändras med monster.

Men Boken tappar mig som en rollspelsbok i sin egen rätt. Jag har noll intresse av att spela en kampanj eller ens ett one-shot med bara den här boken som grund. Människorna man kan skapa är så vanliga och det finns för lite kött av mysterier och övernaturligt för att jag ska känna att det finns något där.
Majoriteten av boken är väldigt fantasilös med överraskande många spelexempel om folk som fixar kloakrör. Och spelets meriter reflekterar det genom att var så vardagliga och enkla att det verkligen blir vanliga människor man skapar.
Det är först i Spelledare kapitlet som något övernaturligt diskuteras och då är det verkligen bara i form av koncept idéer som alla tycks hinta om böcker som komma skall.
Ända undantaget är spöken som beskrivs ordentligt. Men det kom för sent för att ändra min åsikt.

Nu lät jag väldigt negativ men jag ser fram emot att läsa vidare och se världen målas upp ut ifrån den väldigt blanka kanvas som den här boken skapar.
Men jag tror att om man ska spela nWoD så kanske man ska skaffa mer än bara den här boken.


Nästa bok blir Vampire: The Requiem Rulebook Som släpptes samma dag som den här boken.





( Förväntar mig vampyrer som maktkampar och att det ska kännas som andra halvan av reglerna finns här)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Förra året hade jag ett läsprojekt där jag läste allt* som WotC skrivit till DnD 4ed.
Jag läste alla officiella böcker utom de färdiga äventyren.

Det var en rolig upplevelse som gav mig mersmak, så jag har beslutat att i år göra något liknande.
Jag har valt en spelserie jag aldrig läst något av, men som jag länge känt att jag borde sätta mig in i.
Jag har beslutat att läsa allt* officiellt till New World of Darkness ( eller Chronicles of Darkness som det numera kallas).

Så jag har sammanställt en lista på Allt WW gett ut till New world av darkness, och Plockat bort alla SAS (Äventyr), Lajv böcker och diverse små saker som är Samlingar av tidigare utgivna saker.
Min plan är att läsa allt som är kvar på listan. Det är 205 böcker så det kommer ta ett tag. Och innan jag är klar kommer fler böcker förmodligen ha släppts.
Finns listan att se någonstans på nätet? (Kanske även med dom du valde bort?) Och oj, jag visste ju att OWoD hade fruktansvärt mycket böcker men att dom lyckades trycka ut 205 böcker som inte var äventyr till nWoD hade jag faktiskt ingen aning om.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Min väldigt fula lista är Här

Jag har baserat det på listorna som finns på den Här hemsidan

Man hittar dem under varje spels egna sida där det finns en länk tillutgivningen av alla böcker i den serien.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Den här "vanliga människor"-grejen blir lite komisk om man jämför med de stattade spelledarpersonerna i boken. En vanlig rollperson har en attributsumma på 21 och en färdighetssumma på 22. En typisk polis har, som kontrast, en attributsumma på 26 och en färdighetssumma på 32. Rollpersonerna är alltså i hög grad inte bara "vanliga" utan rent utav rätt kassa jämfört med folk i ett tämligen alldagligt yrke.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag fascinerades alltid av hur lite stöd grundboken gav för att spela med bara den. Inget introscenario, inga tips på spökhistorier att utgå ifrån, inga plots att banka ut själv. Det var så tydligt att man skulle ha minst en bok till för att allt skulle rulla.

Men jag gillar idén! En bok med bra mysteriefokus, som sedan kan byggas ut med vampyrer, varulvar, fantomen och Guran, och allt vad man vill ha. Att skapa vanligt folk som protagonister, som blir indragna i mörker och övernaturligt känns helt rätt för WoD.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,990
Location
Ett häxkräl
Hur är det med den ännu nyare versionen av Värld av mörker. Finns det stöd för att spela spök/vampyr/varulvsjägare?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag fascinerades alltid av hur lite stöd grundboken gav för att spela med bara den. Inget introscenario, inga tips på spökhistorier att utgå ifrån, inga plots att banka ut själv. Det var så tydligt att man skulle ha minst en bok till för att allt skulle rulla.

Men jag gillar idén! En bok med bra mysteriefokus, som sedan kan byggas ut med vampyrer, varulvar, fantomen och Guran, och allt vad man vill ha. Att skapa vanligt folk som protagonister, som blir indragna i mörker och övernaturligt känns helt rätt för WoD.
Ja, jag såg nog grund-WoD-boken just som en regelbok. Sedan kom väl böcker som lade till det där andra? Jag har för mig att det inte dröjde jättelänge innan den här kom t.ex.

Jag hade länge något slags plan på att spela just en WoD-kampanj utan werewolf/vampire/etc och bara fokusera på det typ i allmänhet konstiga, the god-machine och sånt där. Vill minnas att jag köpte den reviderade grundboken, den som hette just God-Machine Chronicle, men aldrig läste den…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Ja, jag såg nog grund-WoD-boken just som en regelbok. Sedan kom väl böcker som lade till det där andra? Jag har för mig att det inte dröjde jättelänge innan den här kom t.ex.

Jag hade länge något slags plan på att spela just en WoD-kampanj utan werewolf/vampire/etc och bara fokusera på det typ i allmänhet konstiga, the god-machine och sånt där. Vill minnas att jag köpte den reviderade grundboken, den som hette just God-Machine Chronicle, men aldrig läste den…
Precis en sån där grej jag tycker de borde klämt in i grunden. Eller ett äventyr där man flyr från en klassisk monster-i-mask-seriemördare. Eller att undersöka en kult som dyrkar en demon som eventuellt finns på riktigt. Typ första säsongen av True Detective, fast utan misogynin.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Precis en sån där grej jag tycker de borde klämt in i grunden. Eller ett äventyr där man flyr från en klassisk monster-i-mask-seriemördare. Eller att undersöka en kult som dyrkar en demon som eventuellt finns på riktigt. Typ första säsongen av True Detective, fast utan misogynin.
Eller något X-Files artat kanske?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,456
Location
Stockholm
Eller något X-Files artat kanske?
Läste en spelrapport för säkert 20 år sedan som var ungefär så.
Äventyr 1 - utreda försvinnanden kopplade till en märklig konstnär som bara visade sig om natten. Toreador!!kr Meeen konstnären var bara en kuf, och försvinnandena var del av ett konstverk.

Äventyr 2 - konstiga vargattacker i ett bondesamhälle. Varulvar! Meeen det var bara vanliga vildhundar som drivits bort från sitt revir av ett motorvägsbygge.

Äventyr 3 - Flera barn i en stadsdel tycks kunna utföra mirakel eller magi. Meeen det var bara ett scam av deras föräldrar.

Osv till typ äventyr 6, där rp undersöker ett ”hemsökt hus”. Meeen det visar sig vara en helt vanlig galen mördare som bor där. Och som dödar alla rp!

Varpå en Wraith-kampanj inleds.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Den här "vanliga människor"-grejen blir lite komisk om man jämför med de stattade spelledarpersonerna i boken. En vanlig rollperson har en attributsumma på 21 och en färdighetssumma på 22. En typisk polis har, som kontrast, en attributsumma på 26 och en färdighetssumma på 32. Rollpersonerna är alltså i hög grad inte bara "vanliga" utan rent utav rätt kassa jämfört med folk i ett tämligen alldagligt yrke.
Det där känns bara oschysst mot spelarna.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Jag hade länge något slags plan på att spela just en WoD-kampanj utan werewolf/vampire/etc och bara fokusera på det typ i allmänhet konstiga, the god-machine och sånt där. Vill minnas att jag köpte den reviderade grundboken, den som hette just God-Machine Chronicle, men aldrig läste den…
Är det inte så att God-Machine Cronicles var en bok som främst handlade om den metaplotten/konspirationen och även innehöll lite regelupdpateringar, som sedan inkorporerades i en faktisk regelbok senare? Den står i alla fall inte på egna ben, jag skummade den i våras tror jag. Den hade potential, men var mest som ett mindre intressant Kult. Jag hade hoppats på mer fräck urban fantasy.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Den här "vanliga människor"-grejen blir lite komisk om man jämför med de stattade spelledarpersonerna i boken. En vanlig rollperson har en attributsumma på 21 och en färdighetssumma på 22. En typisk polis har, som kontrast, en attributsumma på 26 och en färdighetssumma på 32. Rollpersonerna är alltså i hög grad inte bara "vanliga" utan rent utav rätt kassa jämfört med folk i ett tämligen alldagligt yrke.
Den polisen är ökänd för att vara supertuff. Använder man den statlinen så löser en vanlig polisbil många vampyrproblem genom att spöa upp dem. De blev lite bättre på att statta NPC:er med tiden. Men i tidiga NWOD vR NPC:erna alldeles för bra.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,650
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag fick ett rätt positivt intryck av WoD-grundboken när den kom, dels för att jag alla gånger föredrar att spela vanlig människa, eller psioniker, framför vampyr, varulv eller spöke och dels för att jag fullkomligt älskade texten om the pain prophet och maskinguden. Därför blev jag också mycket glad över den nya (nåja, den kom väl 2015...) Chronicles of Darkness-grundboken där machine god kampanjen inkluderades. Synd bara att det är ett så trist regelsystem, men det går ju alltid att hacka ett annat spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Den polisen är ökänd för att vara supertuff. Använder man den statlinen så löser en vanlig polisbil många vampyrproblem genom att spöa upp dem. De blev lite bättre på att statta NPC:er med tiden. Men i tidiga NWOD vR NPC:erna alldeles för bra.
Och Intelligence 3 hade hen! I WoD ska ju standardsnuten vara en lågpannad fascist som skjuter först och frågar sedan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Bok 2: blir Vampire: The Requiem Rulebook

Datum: 21 augusti 2004

Förväntningarna: vampyrer med maktkamper och att boken ska kännas som andra halvan av reglerna.

Efter nästan en månad har jag äntligen hunnit klart med bok två, Tyvärr kom en massa saker upp i mitt liv som gav mig begränsad tid att läsa, Jag hoppas framtida böcker ska gå snabbare än så här för annars kommer jag hålla på i många år.

Det tog mig 20sidor i den här boken för att få mer inspiration till en kampanj än jag fick i hela första boken. Den här boken dryper av stämning och idéer till den graden att jag tycker sämre om första boken efter att ha läst den här. För efter sett vad de kan göra så här bra så känns första boken som något de inte ville skriva.
Den här boken har material nog för Flera långa kampanjer utan problem.
Spelet är överraskande tyngt och filosofiskt, på många vis tycker jag inte säker på om det är ett nybörjarspel, för det känns väldigt svårt att sätta sig in i. Men samtidigt så har det ett oerhört bra spelledarkapitel för nybörjare så jag vet inte längre.

Jag var för övrigt förvånad hur mycket regler som upprepades här ifrån första boken, till den graden att om du är väldigt erfaren med rollspel kanske du till och med klarar dig med bara den här boken. Jag vet inte vad jag tycker om det, för ena sidan är det trevligt att veta att man inte behöver slå så mycket i två böcker för att hitta det man vill. Man samtidigt känns det som det tar plats som kunde ha gått till annat material.
Jag landar nog i att de borde valt om de ville ha en två boks struktur eller en bokstruktur och holt sig till det hela vägen.

En reflexion om att spela vampyr är hur mycket av din kamp som är personlig, du har din personliga konflikt med besten, det politiska spelet där du slåss om din plats i tre olika hierarkier och så har spelet ett tema med ensamhet. Det gör att det inte känns som ett spel speciellt lämpligt för gruppspel. Det känns som ett spel som lutar mer mot ensemblespel där alla spelarkaraktärerna gör sin egen grej. Det är inget problem men det känns lite ovanligt för ett sådant här Tradspel.
Konceptet med Coterie känns som det introduceras bara för att ge folk en chans för ett gruppspel även fast konceptet inte passar in i resten av settingen/ reglerna.
Men om jag någonsin skulle spela ett rollspel med bara en spelare så är det här en bra kandidat.

Spelet lyckas med alla olika Clans, bloodlines och covenants fylla de flesta vampyrtyper och lyckas ändå få det att kännas enhetligt. Ett gott tecken är att jag kunde föreställa mig vad mina vanliga spelare skulle vilja välja i de olika valen.

En liten sidoreflektion jag hade var att det kändes att spelet inte kunde bestämma sig om hur det ska förhålla sig till crossovers med andra övernaturliga saker. De beskriver det som så sällsynt och de flesta vampyrer vet inte ens om Varulvar existerar men ändå får vi veta hur varje bloodline ser på dem. Jag förstår problemet, man måste så klart kunna spela ett renodlat vampyrspel utan varulvar och samtidigt vill man ju ta tillvara på att det finns i settingen för de som vill ha crossovers.

Om Mortalboken kändes mer som något de behövde skriva så kändes det här som boken de ville skriva.
Lustigt nog gör det här mig mer taggad på att läsa mer till mortals än till vampyrer.
Vampyrer har ju redan allt som behövs för att man ska kunna spela dem, mortal känns som det finns väldigt mycket material som jag verkligen vill ha.

Jag kommer om några dagar posta lite om min favorit och minst favorit av Clans, bloodlines och covenants,

Nästa bok blir ”World of Darkness: Ghost Stories” som släpptes nästan tre månader senare.
Jag förväntar mig en fördjupning av spökreglerna vi såg i slutet av Mortalboken. Ska bli kul.
 
Top