Re: Gaser hmpf
Min herre bör betänka att begreppet gas endast är de obildade barbarernas förklaring på dom pneumotropiska stömningar som uppstår i tomrum. Det har visats att det som kallas gaser är strömningar av pnemutropi uppblandat med mindre mängder av övriga elementaraspekter som uppstår vid en strävan av dom potentiella filamenten att återställa jamnvikten i etern.
Nu är jag inte alls så fint skolad som du vid någon av de större akademierna, så du får ha överseende. Men det är några frågor som jag känner att det där inte riktigt ger svar på:
1: Hur kommer det sig att det tycks vara väldigt mycket lukter förknippade med dessa pneotropiska fenomen? Speciellt då Pneotropi skulle stå för den större mängden av av dessa filament?
Varför uppkommer dessa fenomen särskillt ofta vid träsk? Är det så att det finns magiskt framtagna artifakter utplacerade av gudarna vid träsken? Eller är det snarare så att träsk är högmagiska?
2: Låt mig återge en liten eskapad jag varit med om.
Jag besökte en vanlig örthandlare, trodde jag att det var, i Jarla och av ren och skär olycka (för örtabodägaren iallafall) så råkade jag tappa en fotogenlampa i ett av hans skynken (jag hann lyckligtvis ut oskadd så att jag nu kan berätta om detta). Stället brann tyvärr ner till ganska stor del.
Några dagar senare fann jag skäl till att gå dit igen, bara på ett vänligt besök... Dörren var tämligen lättforcerad och man kom in utan större problem. Det var dock väldigt svårt att se och andas där inne. Tyckes vara en av det vi lekmän kallas gaser som fyllde upp hela rummet. Jag tänkte efter ett tag och gick ut för att tända en fackla...
Hela stället fick i det läget tydligen för sig att lysas upp av en stor ljudlig explosion
Nu kommer vi till min fråga: hur kommer det sig att dessa pneotropiska filament ofta oavsett lukt (I detta fall luktade det tungt och sött, svårdefinerar) tycks ha en fallenhet för att vara så pass brinnande?