Nekromanti luffar schack

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
vad andvänder du för taktik när du spelar luffarschack??
:gremconfused:

jag behöver lite nya sätt att vinna på så om du kan någon bra.. skriv snälla :gremsmirk: :gremsmirk:
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det här var ju en annorlunda tråd måste jag säga...
Jag använder mig av en ganska defensiv teknik, och en expantionsteknik...

som regel kollar jag alltid nogrannt först efter sätt att hindra motståndaren från att fyra fria i rad, fast det antar jag att alla gör. Sen, innan jag sätter något krys, även om jag nu skulle hittat ett sånt ställe så kollar jag om jag själv kan få fyra fria, eller bara fylla på till fyra på en som är stoppad i ena änden.
Detta för att det är bra att expandera eller "spinna"...

Sen så gäller det att försöka få flera möjligheter som korsar varandra, men jag håller mig alltid kvar vid det första.

Att göra knepiga kobinationer, sätta kryss i avstånd från varandra och så fungerar bäst i kobinationer har jag märkt.

hoppas du förstod vad jag menade, för jag tror nog att det hela blev lite luddigt :gremsmirk:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Taktik & taktik...

För min del så brukar jag blunda & kryssa + den heliga slumpen...
Funkar innimellanåt faktsitk !!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: luffarschack

Det är faktiskt ett rätt lurigt spel. närman provar att spela det på de japanska sidorna ("go moku") så åker man på råtorsk mot de mest helvrickade taktiker.

I grunden handlar det om att blockera på så vis att du kan bygga upp ett eget anfall, sedan gäller det att inte vara feg när det väl blir din tur att anfalla. Det gäller att hela tiden hitta linjer som man kan attackera på.

Extremt korkat exempel:
<pre>
O
O XXX
*OO X
O
X X
</pre>
Ponera att det är ring's tur. Om han placerar sin ring på stjärnan (duh) så kommer han snart att vinna. Diagonalen och den vågräta raden är bra linjer. När motståndaren anfaller gäller det att blockera på så vis att man kan få till egna linjer.

---

Man behöver inte alltid blockera precis framför motståndarens linje, utan ibland är det bättre att låta honom få en fyra, om det i sin tur kan ge dig själv ett mer fördelaktigt läge. Alltså:

<pre>
O
A
XX
X OOX
X O
X B X
COO
</pre>
Återigen är det ring's tur. Kryss har en trea som man måste blocka. Nå, skall man här blockera på A, B eller C? Jo, C förstås. Det gör att du får ett mördande läge med flera linjer och kan gå till motanfall (och vinna).

Riktigt så här enkelt blir det aldrig i riktiga partier, men örm, det är svårt att ge bra tips i luffarschack. Ett knep när du skall anfalla är att alltid försöka på diagonalerna som en tok, och sedan binda ihop dem i "mitten", så här:
<pre>
O O
X X
X*X
O X
O
</pre>
Om du är kryss och sätter nästa markör i stjärnrutan, då har du hittat en bra "mitt" mellan diagonalerna som gör att du plötsligt har två vinnande anfall i lod- och vågrät riktning.

/Rising
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: luffarschack (ingen särskrivning!)

Själv kär jag ganska stenhårt på att konsturera gafflar (upplägg då flera vistmöjligheter gör att var den andra än lägger leder det till seger) och tvinga den andra att gå på defensiven hela tiden (alltid se till att fortsätta med alla "upptäckta halvstoppade" treor man har till 4or så att den andra tvingas stoppa den igen tex.)

/Elin, har lärare som bli förbannade över att hon och en kompis sitter attspelar luffarschak ganska demonstrativt då vi varken får någon form av fördjupning, tidigare avtentning eller brfrielse från att gå ifrån lektionerna när vi egentligen är klar med kursen båda två
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jo då det är att vara rå defensiv och sätta ut sin "pluppar" där motsåndaren vill och tillslut har han trampat i klaveret och du sitter där med en vinst i din hand, funkar extra bra när du spelar "fem i rad"...
 
Top