DoD Lucka i tredjepartslicensen?

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
561
Location
Videnmark
Efter att tittat i Monsterbokens pdf-fil så har jag konstaterat att det finns många monster som man skulle vilja använda i en tredjepartsprodukt. Som jag har tolkat Tredjepartslicensen får man inte kopiera speldatan för ett monster rakt av och stoppa in det i sin tredjepartsprodukt. Istället ska man hänvisa till produkt från Fria Ligan och sida (ex. Spöke, speldata enligt Regelboken, sidan 96). Så långt allt väl för vi kan antaga att folk som spelar en tredjepartsprodukt även har tillgång till Regelboken.

Problem uppstår dock om man ska hänvisa till Monsterboken (ex. Sjöjungfru, speldata enligt Monsterboken, sidan 34). Problemet består i att den som inhandlat en tredjepartsprodukt med hänvisning till Monsterboken kanske inte har tillgång till just Monsterboken. Som tredjepartstillverkare vill man säkra att alla som köper ens tredjepartsprodukt kan använda det fullt ut. Det enklaste sättet att lösa detta är att stoppa in speldatan från Monsterboken direkt i tredjepartsprodukten men det får man inte göra enligt Tredjepartslicensen. Hur löser vi detta dilemma?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Well… jag misstänker att det är lite det som är tanken, dvs att de som spelar ska känna att de behöver köpa alla böcker.

Det enklaste sättet att komma runt det vore väl att typ… hitta på egna monster som bara råkar likna de officiella? "Det här är inte sjöjungfrur det är… nereider!" Och så inte använda de officiella statsen rakt av.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Jag skulle välja att göra monster unika, även om de förekommer i regelboken. Det är ju roligare om drakarna, trollen och griparna har lite personlighet, och några av deras monsterattacker är lite annorlunda än standarduppsättningen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Som jag har tolkat Tredjepartslicensen får man inte kopiera speldatan för ett monster rakt av och stoppa in det i sin tredjepartsprodukt.
...en punkt som strider mot upphovsrättslagen, vilket gör att licensen inte är mycket värd. Statsblock kan inte få upphovsrätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Well… jag misstänker att det är lite det som är tanken, dvs att de som spelar ska känna att de behöver köpa alla böcker.

Det enklaste sättet att komma runt det vore väl att typ… hitta på egna monster som bara råkar likna de officiella? "Det här är inte sjöjungfrur det är… nereider!" Och så inte använda de officiella statsen rakt av.
Min lösning på det är att fullständigt ignorera Monsterboken. Om jag skulle ha sjöjungfrur i en produkt, så skulle de heta just sjöjungfrur och jag skulle hitta på all speldata för dem själv.
Gör dessa två!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Om du inte accepterar licensen och använder dig av den
Då gäller den alldeles oavsett. Den är villkorad.
Ja, men ett argument för att använda licensen var att vara säker på att man gör rätt, men när den inskränker på vad man faktiskt lagligt får göra (du får exempelvis säga "Kan användas till Drakar och Demoner"* eftersom det är kundupplysning) så är den mindre värd än att skippa licensen helt.

* Detta är förvisso varumärkeslagen, men ett starkt argument för licensen är att få använda en logotyp som inte ens är DoD:s logotyp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Ja, men ett argument för att använda licensen var att vara säker på att man gör rätt, men när den inskränker på vad man faktiskt lagligt får göra (du får exempelvis säga "Kan användas till Drakar och Demoner"* eftersom det är kundupplysning) så är den mindre värd än att skippa licensen helt.

* Detta är förvisso varumärkeslagen, men ett starkt argument för licensen är att få använda en logotyp som inte ens är DoD:s logotyp.
Det är sant. Men jag tänker att din produkt knappast står och faller med att du kopierar statblock. Isf är nog din USP rätt tunn oavsett.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag hade inte blivit förvånad om Ligan kommer revidera böckerna någon gång vilket skulle kunna göra att sidhänvisningar gjorda av tredje part leder till fel sida.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
366
Location
Stockholm
Inget säger att 2 Sjöjungfrur (namnet är inte trademarkat) behöver vara likadana, det är nog mer om att rent kopiera det material som ges ut i Ligans produkter det handlar om. Ingen äger några stats (dock tecken på lat- och dumhet inte ändra dem), men rimligen monsterattacker, illustrationer och beskrivning som förekommer.

F ö är ju 3PP-licensen det som gäller utan att tillfråga Ligan, som Tomas uttalat det.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Hej! Vi har inga problem med att ett fåtal nödvändiga monsterstats från Monsterboken kopieras i tredjepartsäventyr, så kortfattat som möjligt. Däremot vill vi förstås inte att omfattande delar av boken kopieras och släpps som tredjepartsmaterial. Det uppstår alltid gränsdragningsproblematik med sånt här, men det som trådstartaren frågar om är vi helt ok med.
 
Top