Nekromanti lucka 24 (en del av den..)

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
novellen om naturlagarna i trudvudunga....
fånig, dum och synd och skam att rollspel.nu lägger sig i pajkastningen!

*trollkarlen med tunt kunskapsområde har ALLTID funnits i DoD! Det var inte många eldmagiker som kunde tända en fackla! (med undantag av minimagi, men det kan ju komma i ett senare tillehör ....)

*restriktioner. jag blir lite trött på dem som faktiskt FORTSÄTTER att klaga på restriktioner av vapen/rustningar, TROTS riotminds vettiga förklaring på deras hemsida!

mer än så orkar jag inte skriva om dylika dumheter....
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jaja, låt dem hållas...

...det finns få saker som är så seriösa att man inte kan skämta om dem... och om vi som spelar DoD6 inte kan skämta om oss själva så är det synd om oss.

Alla rollspel har underligheter som det går att skämta om, bara man ger sig dän på det.

Det som är kul är att någon retat sig så mycket på DoD6 att han/hon tagit sig tid att skriva en så lång drapa för att narras lite.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Är man korkad får man problem

Förutom att artikeln är fylld med felaktigheter kan man inte annat än tycka att det är rätt åt den sortens spelare... Om man t.ex väljer att maxa sin smidighet när man vill spela en 98-årig magiker så har man förtjänat de absurditeter man får.

Om en person inte kan spela ett system som inte är idiotsäkert, vad gör det den personen till? /images/icons/wink.gif

Btw: vem skrev artikeln? det framgår inte av sidan...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag skulle vilja påpeka att alla åsikter står författarna för och det är inget som vi i redaktionen specifikt vill framföra.

Novellen ska ses som en humoristisk novell, för det är vad den är, den påpekar vissa av bristerna, i författarens tycke, som finns i nya regelversionen av DoD. Allt som står i novellen har redan tagits upp här på forumet av författaren och flera andra, vissa tycker sakerna i reglerna är bra, andra inte. Så enkelt är det. Man kan skriva liknande saker om de flesta rollspel om man vill, speciellt om man själv inte gillar hur det är uppbyggt.

Faktum är att regelsystem inte kan simulera verkligheten in i minsta detalj och då kommer konstigheter att uppstå, så är det i alla rollspel. Det är sen upp till spelarna att själva avgöra om de tycker att regelsystemet passar deras spelstil, eller om det behövs viss anpassning, eller om man hellre väljer ett annat system.

Jag står för att vi har med novellen i kalendern, det gör dock kanske inte alla inom redaktionen, och det är definitivt inte så att redaktionen står bakom någon form av smutskastning av DoD6. Personligen tycker jag att Riotminds har lyckats få bort mycket av konstigheterna som finns i Drakars regler (kan säga att DoD -91 har en helsickes massa brister i mitt tycke). Jag har dock inte läst hela och kan inte uttala mig om jag tycker att reglerna som helhet är bra.

Jag hoppas alla kan ta novellen som vi ser den, en rolig novell som påpekar vad som händer om man till punkt och pricka följer alla regler i ett spelsystem.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Den suger bologny ;)

Jag skulle vilja påpeka att alla åsikter står författarna för och det är inget som vi i redaktionen specifikt vill framföra.

Vem är författaren? Man kan ju gissa, men en sådan gissning skulle kunna vara en rätt grov förolämpning så jag frågar hellre /images/icons/smile.gif

Jag hoppas alla kan ta novellen som vi ser den, en rolig novell som påpekar vad som händer om man till punkt och pricka följer alla regler i ett spelsystem.

Om den hade gjort det hade den varit roligare... tråkigt nog så har författaren, i sin önskan att få med så mycket fel som möjligt (kan man gissa), skjutit över målet. Flera av felen är felaktiga (som att man måste ha vapen för att få ducka). På vissa ställen baserar sig författaren enbart på icke-officiell information från forumen ("lönnmördare räknas till tjuvar"). Det finns med saker som inte täcks av reglerna ("Lönnmördare till yrket", "lönnmördargillet"?). o.s.v...
Den är dessutom rätt inkonsekvent... Ex.v så envisas de med att det är omöjligt för alven att använda vapnet, sedan går det plötsligt bra att parera med det (eller undvika som artikelförfattaren felaktigt uttrycker det).

Artikeln är föga mer än en fortsättning på det envisa, meningslösa gnäll som så länge förpestat detta forum. Allt som finns i den har redan sagts hundra gånger och de konstruktiva svaren ignorerats.

IMHO var det dumt av Rollspel.nu att ta med den och på så sätt uppmuntra gnället.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Den suger bologny ;)

Det står i den grå inforutan vem som är författare, så det är inte någon hemlighet.

Texten skrevs nästan direkt efter spelet gavs ut och innan diskussionerna om det hela gått på forumet, den har bara kommit upp lite sent här.

Viserligen håller jag med om att det är lite väl mycket inlägg här på DoD-forumet som bara går ut på att prata skit om det ena eller det andra, men man måste ändå kunna ta kritik. Tycker man att något är så heligt att man inte får kommentera vad man tycker om det med en humoristisk vinkling, då tycker jag att man gått lite för långt i sin fanatism.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Den suger bologny ;)

Det står i den grå inforutan vem som är författare, så det är inte någon hemlighet.

Missade den :)

(hehe, jag gissade i.a.f. rätt i all min bristande perception /images/icons/smile.gif)

Texten skrevs nästan direkt efter spelet gavs ut och innan diskussionerna om det hela gått på forumet, den har bara kommit upp lite sent här.

Skulle det göra den ju mindre inaktuell och uttjatad?
Visst, skulden kanske ligger mer hos rollspel.nu än hos författaren men artikeln är densamma.

När exakt fick ni artikeln btw?

Viserligen håller jag med om att det är lite väl mycket inlägg här på DoD-forumet som bara går ut på att prata skit om det ena eller det andra, men man måste ändå kunna ta kritik. Tycker man att något är så heligt att man inte får kommentera vad man tycker om det med en humoristisk vinkling, då tycker jag att man gått lite för långt i sin fanatism.

Problemet är inte att tåla kritik, problemet är att det är samma kritik om och om igen, utan att något avseende fästs vid de konstruktiva svaren på kritiken. Det är helt ok (IMHO) att kritisera... jag är själv inte så förtjust i mycket av det som kritiseras... det som inte är så kul är när exakt samma saker upprepas om och om igen.
Artikeln är enbart en ytterligare upprepning av saker som sagts (av författaren) hundra gånger i forumet. Alternativt var det som sades i forumet hundra upprepningar av det som sades i artikeln men sluteffekten är densamma. Ergo: onödig artikel.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Jaja, låt dem hållas...

"Det som är kul är att någon retat sig så mycket på DoD6 att han/hon tagit sig tid att skriva en så lång drapa för att narras lite."

Jo, det är den största komiken i hela artikeln :)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
nja...

Visserligen är det inte lätt att få tag på material till publicering i fansin. Men personligen tyckte jag Nallos novell var bra och tog upp vissa saker i DoD6 som jag tycker är mindre bra (även om det, som någon redan påpekat, fanns några felaktigheter i texten).

Jag kanske också måste påpeka att jag, som ni kanske märkt, inte är särskilt förtjust i reglerna i DoD6. Men världen, Trudvang, tror jag kan bli bra.

<A href="http://www.rollspel.nu/cgi-bin/rate.cgi?ID=670">Rösta nu!</A>

 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Den som väntar....

Håller med. Världen kan bli bra och det kommer höja spelet flera nivåer. Dessutom kommer säkert spelet förbättras framöver!?

För alla pessimister är det bara att fortsätta spela EON eller oxå. Vänta. För er del kan inte spelet bli sämre så det lär bara bli bättre?! Eller?? /images/icons/smile.gif

Wille



Allt du inte gillar kan du göra om!
 
Top