Lowlevel Urban Fantasy

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lowlevel fantasy är lätt: den mäktige Gandalf kastar kottar som börjar brinna.
Urban fantasy är lätt: Harry Potter.
Men lowlevel urban fantasy? Någon enklare spökhistoria? Edgar Allan Poe?

Vad finns det för Lowlevel Urban Fantasy rollspel?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Om man spelar Dresden files så har de olika nivåer av övernaturliga. Håller man sig till de två lägsta nivåerna är det lowlevel urban fantasy.

Samma med Nwod, använder man "half templates" så finns det typ psychics, skintjuvar som kan bli ett vanligt djur och liknande bara.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Tror som @God45. WoD, särskilt nWoD kan funka riktigt bra. Men då måste man sålla en hel del bland alla tillägg och moduler. Second Sight + Skinchangers + Mage kan nog passa.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Esoterrorists, kanske? Eller något av de andra moderna ORE-spelen? Fin linje mellan low key urban fantasy, urban skräck och low key superhjältetema.

EDIT: Vilket ju också är tydligt med tanke på rekommendationerna om WoD
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Jag tänker också nya World of Darkness och så får man spela någon stackars människa, eller en hunter från någon av de mindre häftiga hunter-sammanslutningarna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Tror som @God45. WoD, särskilt nWoD kan funka riktigt bra. Men då måste man sålla en hel del bland alla tillägg och moduler. Second Sight + Skinchangers + Mage kan nog passa.
Man behöver inte sålla, då det är precis som du skriver, just tillägg. Finns ingen bok som är ett måste. Allt är enormt fritt i nWoD.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som God45 skrev Dresden files om du kör på low power setting annars borde väll Savage worlds ha nån bok för detta dom har ju settingböcker för allt möjligt annars shadowrun är väl urban science fantasy i den mån att det finns fantasy folkslag och magi , det finns säkert garanterat nån bok till D20 på det ämnet
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Ren low key Urban Fantasy är nog faktiskt ovanligt, om du med med Urban Fantasy menar rena fantasy/sago-inslag. Det finns ju "grittigare" version på Harry Potters huvudtema (en magisk/förtrollad värld under en vardaglig verklighet) som t.ex King Rat, Un Lon Don etc, men de är ofta ganska "high" - tror det kommer ganska naturligt iom att det handlar om en kontrast mellan en grå värddag och en förtrollade värld
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Som God45 skrev Dresden files om du kör på low power setting annars borde väll Savage worlds ha nån bok för detta dom har ju settingböcker för allt möjligt annars shadowrun är väl urban science fantasy i den mån att det finns fantasy folkslag och magi , det finns säkert garanterat nån bok till D20 på det ämnet
Finns en bok till D20 som heter exakt så, Urban Fantasy, såvida jag inte missminner mig totalt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Finns en bok till D20 som heter exakt så, Urban Fantasy, såvida jag inte missminner mig totalt.
Tänker du på d20 Modern Urban Arcana?
Den räknar jag som high fantasy, då det finns magiker som kastar upp till level 5 spells.
Det var faktiskt den jag utgick ifrån när jag skapade tråden. Jag vill alltså ha något mer low fantasy än den.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tänker du på d20 Modern Urban Arcana?
Den räknar jag som high fantasy, då det finns magiker som kastar upp till level 5 spells.
Det var faktiskt den jag utgick ifrån när jag skapade tråden. Jag vill alltså ha något mer low fantasy än den.
Med risk för att låta både dum och arrogant men är det inte bara att begränsa level på spells som folk får kasta ?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Med risk för att låta både dum och arrogant men är det inte bara att begränsa level på spells som folk får kasta ?
Det stämmer att det är förhållandevis lätt.
Det är bara att husregla att man bara får ta en magiker level var annan level och man har i praktiken halverat magin.
Jag var mest nyfiken på om det fanns något färdigt system där jag inte behövde husregla.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,393
Känns inte riktigt tillfreställande. Det är skillnad på low level spells i ett magissytem som skalar uppåt, och ett magissystem som är skapt för att vara lowlevel.
 
Top