Low prep kampanj, vad ska jag spela?

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
155
Location
Malmö
Vår grupp har nu kört några oneshots och en kampanj med mysterielösande. Jag letar nu efter ett nytt spel som:
  • lämpar sig för en kampanj (dvs samma rollpersoner), initial för kanske ca 10 sessioner
  • där äventyr kräver ingen eller lite förberedelser (low prep)
  • möjlighet till strid och action (inte så mycket av detta i mysterielösande som vi spelat nu)
  • enkla slimmade regler
  • gärna många fragment och idéer men ingen kanon som behöver läsas
Jag hoppades på och har läst Electric Bastionland som är coolt och jag gillar. Dock känns det som att Bastion kräver prep för världen och äventyr för att det ska bli kul. I så fall är detta inte aktuellt just nu.

Spel som jag tänkt kolla upp:
  • Ultraviolet Grasslands (det jag tänkte kolla först)
  • Apocalypse World
  • The Veil: Cyberpunk Roleplaying Powered by the Apocalypse
  • Songs for the Dusk
  • Hearts of Wulin
  • Mythos World
  • The Sword, The Crown, and The Unspeakable Power
  • Fantasy World
  • Questlandia (oklart om kickstarter-verion släppt än)
  • Trophy Gold (oklart om släppt än)
  • Stonetop (förmodligen inte släppt än)
Hur funkar ovan spel med önskemålen ovan? Eller har du något annat tips som kunde passa mig?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Apocalypse World tickar in allt du vill. Väldigt kul spel. En del SL-förberedelser mellan pass två och tre och sen nästan inget alls (titta igenom anteckningar, typ)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
UVG och AW borde funka väldigt bra som du säger. The Sword, The Crown ... har jag bara läst översiktligt, men jag minns det som väldigt AW-nära sword & sorcery i upplägget och borde också passa fint.

Edit: AW/SCUP har betydligt mindre av "fragment och idéer" för inspiration än UVG, dock.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Jag rekommenderar Mutant År Noll. Jag tror inte jag behövt preppa så lite till något annat spel jag byggt kampanj i. Det tickar i alla andra boxar också.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Jag hoppades på och har läst Electric Bastionland som är coolt och jag gillar. Dock känns det som att Bastion kräver prep för världen och äventyr för att det ska bli kul. I så fall är detta inte aktuellt just nu.
Har du tittat på Into the Odd som är föregångaren till Electric Bastionland? Jag har själv inte koll på EB men gillar Into the Odd som är väldigt regellätt och inspirerande. En så kort kampanj som 10 spelmöten kan du säkert plocka ihop av färdiga äventyr med Iron Coral som finns i grundboken som startpunkt. Annars är Mutant År Noll ett bra tips. Det var faktiskt det spel jag tänkte på först när jag såg rubriken på diskussionen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,877
Location
Port Kad, The Rim
Expert Nova English Edition (länk >>> ) innehåller en exempelkampanj (viss mått av science fiction) som utspelar sig i Australien på 1950-talet.
 
Last edited:

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
208
Slänger in en röst på Mutant År Noll också. Stämmer överens med det som du punktat upp.

Startboxen finns gratis på drivethrurpg.com (länk). Innehåller spelledarbok, spelarbok, exempelrollpersoner och zonkartor.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,114
Har två gånger kört Island of the Lizard God och det har varat en rackarns massa spelmöten med rätt lite grundprepp - statta lite monster och sätta ihop några slumpmötestabeller. Jag körde det i Kopparhavets Hjältar och hittade på lite hexkrälsregler till det, och förde lite logg på tidsåtgång och matransoner osv. Men det borde gå att köra i valfritt fantasyrollspel. Evt lättare om dödligheten är lite lägre så man behåller RP lite längre. Här funkar KH bra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Iron sworn (pbta) då du mer eller mindre kan använda dom inbyggda slumptabellerna kallade oraklet .

Vart startar spelar slå på oraklet som startar på kusten , vad för bosättning startar dom i slå på oraklet en fiskeby , vad heter den slå på oraklet stenköping . Vad är problemet i byn ja just det slå på oraklet igen och det visar byäldsten , slå på oraklet maktskifte . Nu startar spelarna på kusten i fiskebyn stenköping där det pågår ett maktskifte .

Slå på oraklet , son , slå på oraklet artefakt .

Byäldsten är gammal och skall lämna över makten till sin äldste son men för att ett maktskifte skall kunna ske behövs artefakten för att kunna färdigställa cermonin vid ett maktövertagande .

Slå på oraklet rövare , rövarna har stulit artefakten .

Slå på oraklet , bergen

Rövarna håller till i bergen

Slå på oraklet drake

Rövarna leds av den onde draken (insert name)



Så nu har du starten på en äventyrskampanj. Du behövde knappt ens tänka själv , bara använd dig av lämplig tabell på oraklet .
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,856
Location
Marjura
Barbarians of Lemuria. Ev förstärkt med Spider-god’s Wife för lite kluriga äventyr.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Omfg ja spela Trophy! Eller spela ett Trophy scenario med OSR regler. Funkar great.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
155
Location
Malmö
Tack för alla era svar, ni är fantastiska!
Jag har börjat läsa The Sword, The Crown, and The Unspeakable Power (SCUP) och är väldigt taggad på det just nu. Får se om det håller hela vägen.
Efter alla era rekommendation är jag ju tvungen att kolla upp Mutant :)
Jag hoppas få möjlighet att testa flera av spelen i framtiden.

Mitt förslag är Dungeon World!
Jag tänker att Stonetop ska ta Dungeon World och göra det ännu bättre och tänkte därför vänta in Stonetop. Men jag har dålig koll på dem båda så detta kanske inte håller.

Har ni fler idéer så kom gärna med dem!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Jag skulle spelat Electric Bastionland (i de flesta fall) och slagit till på någon av:

Castle Xyntillan
Neverland
Desert Moon of Karth
Ultraviolet Grasslands
Azag
A visitors guide to the rainy city
Through Ultan's Door
The haunted house and other hexes
Rogueland
Fever Swamp

Denna går ju alltid använda med för att få en hex-karta:
https://pendicepaper.com/hexroll/generator/
 
Last edited:
Top