Nekromanti Low fantasy!?

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Jag försökte tidigare få grepp om termen grisodlarfantasy (vilket är den form av rollspel jag utger
mig för att spela) var allmänt spridd. Den verkade inte vara det. Så jag försöker mig på en
annan vinkling: är det low fantasy jag spelar? Ni måste förlåta mig, jag har spelat egna
systemlösa rollspel så länge att jag kanske framstår som en rollspelsterminologins eremit. Så.
vad karaktäriserar low fantasy? Ge exempel på low och high fantasy, så kan jag kanske ringa
in "mitt" rollspel och få litet hum om termerna.

Skjut om möjligt upp det Du ska göra till morgondagen, ty då är det kanske inte längre nödvändigt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
low/high

Vad jag har förstått karaktäriserar low- och highfantasy är följande:
low
Närmare historisk medeltid.
Magi existerar knappt, kanske inte alls.
Olika raser är mycket sällsynt och kanske inte ens heller finns.
Kort sagt det är lite fantasy och mycket vetenskaplig-historisk verklighet.

high
Raka motsatsen.
Dvs. alla gamla män man möter är typ magiker.
Onda magiker, överdrivna hjältar och tusen olika raser finns överallt.
Kort sagt om high fantasy är det mycket mer fantasi (fantasy) över världen.

- Zire, så har jag förstått det..
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: low/high

Dessutom är väl handlingen mer vardaglig i LOW-fantasy...Där kanske rollpersonerna ger sig ut på äventyr för att finna storbonds bortsprungna gris som han tänkt sig sälja på djurmarknaden....Nu behöver det inte vara så att grisen sprungeit bort, utan den kan ju blivit stulen av ett par rövare som var hungriga....Dessa rövare kanske rollpersonerna senare blir tvungna att konfrontera...*Spännande*

Medan i high_fantasy så ger sig rollpersonerna ut för att rädda världen från den onda dödsmagikern som vill förslava alla människor...

Eller???

Mvh
Necrotech - Som gillar Grisodlar fantasy
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
nja...

skulle mer kategorisera dem som följande...
low:
lite magi... men inte obefintlig... den kan desutom vara jätte mäktig.. så mäktig att man bara berhöver kalla sig magiker för att få makt....

rollpersonerna är mer normala människor som ger sig ut.. och som nån annan sa så är det lite mer normala grejejr man gör..

däremot så skulle jag inte säga att, bara för att det är high fantasy så ska man räddda världen... det hör till epsikt spelande.. och det kan inträffa i low också...

tycker jag...

chrull - hoppas att nån fatta nått...
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Jag själv tycker att...

LOW FANTASY: Eon

HIGH FANTASY: Dungeons & Dragons

Mitt i mellan ligger Drakar och Demoner. Det är så jag ser på det men alla har vi ju olika meningar om vad som är "High och Low" fantasy.
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Tack!

Bugar och tackar för era kommentarer. Av allt att döma skulle det nog gå att sätta likhetstecken
mellan "grisodlarfantasy" och "low fantasy" som jag har förstått det.

Mig och egenproducerat material finner Du på:
www.galactichero.com/kryptan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag själv tycker att...
LOW FANTASY: Eon</I>

o_0 Um, kan du utveckla det där?
Eon slår mig närmast som vanlig standard-high fast mer utförligt beskrivet; RP:na brukar vara blixtskjutande magiker, alver, dvärgar och annat sånt, och det finns rätt gott om orcher/tiraker, monster, mäktiga elakingar o dyl att slåss mot. Så vad finns det som gör den low?

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tack!

<I>Av allt att döma skulle det nog gå att sätta likhetstecken mellan "grisodlarfantasy" och "low fantasy" som jag har förstått det.</I>

Håller inte riktigt med; de uppträder ofta tillsammans men är inte nödvändigtvis samma sak.
Low fantasy - för mig - är en fråga om rollpersonernas omgivning; ytterst lite och diskret magi (kan existera mäktig sådan som man hört talas om, men då ska man inte <I>se</I> den i spelet), inga eller ytterst sällsynta/avlägsna andra raser, inga eller ytterst sällsynta "monster" o dyl. Motståndarna är som regel andra människor.
Grisodling - åter, för mig - är mer en fråga om vad rollpersonerna gör; det är då man håller man sig på grisstölds/vägrövar-nivå istället för att störta onda overlords och sånt... men man kan mycket väl vara en <I>hjälte</I> i low fantasy; man räddar bara de sköna jungfrurna från pirater och elaka baroner istf från drakar. Samtidigt är det fullt möjligt att t.ex spela grisodlarkampanjer i Rolemaster. Har gjort det själv; vi såg Drakryttare flyga förbi högt däruppe ibland, men de landade liksom aldrig i våra trakter...

Om det sen är <I>medeltid</I> eller nåt annat tycker jag däremot inte har med saken att göra alls; mina två svenska favorit-fantasyspel är ett low i järnålder och ett high i renässans.

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
slutsats.

low är motsatsen till high...
och grisodlarfantasy är motsatsen till episk....

eller?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
hör ni det? jag är vettig :o) [nt]

:\\//\\//:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
vadådå

det är ett helt normalt foto... :o) kolla downloads på min hemsida... där finns det mer... :o)

chrull
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
High fantasy: högresta alver och tvåmeters barbarer.
Low fantasy: dvärgar och goblinar.


LL - som inte ens kan stava till humor.
 

Putte

Veteran
Joined
5 Nov 2000
Messages
4
Location
Sverige
Re: vadådå

Det där kortet var helt normalt, om du jämför med mina som jag inte tänker lägga upp *ler finurligt*

//Putte - Patrik Holmkvist
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: vadådå

bah.. vad du gör på din privata tid har ingen betydelse... det viktiga är det man släpper ut på nätet och andra almänna informationssystem... :o)

chrull
 

Putte

Veteran
Joined
5 Nov 2000
Messages
4
Location
Sverige
Re: vadådå

Självfallet ligger de korten ute på nätet, men att visa dem för vem som helst.... Det kan ju vara enormt farligt..*viskar, tänk om jcs får se dem* :p

//Putte - Patrik Holmkvist
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: vadådå

hmm du kanske ska skicka ett privat meddelande till mig? :o)

chrull
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Tack!

Jag håller med dig. Socialrealistisk fantasy som snygglo nämnde i en tidigare tråd är snarare en spelstil som bättre visa vad grisodlarfantasy är. Men å andra sidan verkar det, av vad som har sagts här på forumet hitills, som om grisodlarfantasy snarare är lowfantasy-värld + socialrealistisk spelstil.

Hur definerade Blixt (eller vem det nu var som myntade) uttrycket grisodlarfantasy egentligen?

Förresten, naturligtvis har medeltiden ingenting med definitionen av low att göra, jag skulle ha skrivit "historien" istället.

- Zire
 
Top