Nekromanti low fantasy friform

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Nytt system

Näe, jag spelar inte, men jag är intresserad.
Problemet för mig är att få spelarna engagerade i någonting sånt. Jag vet inte heller hur man bör lägga upp äventyren.
Dock är det inte de största problemen, eftesom man kan klara av det första med tjat och det andra med lite träning.
Frågan är hur man ska göra med "besluten".
Det är ju SL som bestämmer, men mina spelare (vilka samtliga är aningen äldre än mig) brukar gnälla om jag inte har bra motiveringar. Jag övergav (iofs så introducerade jag riktigt aldrig) friform då det beslut som de fann sig i, utan tillstymmelse till diskussion, var tärningens.

Klaga nu inte på spelarna, jag är helt nöjd med dem, det är systemet som jag vill ändra.
Jag funderar på att låta spelarna få veta lite mer än rollpersonerna för att hindra onödiga diskussioner, de nödvändiga däremot ska vara kvar.
Problemet är att det kan ta bort en del av själva rollspelet och det är ju inget vidare.
Någon som har något förslag, lösning eller kommentar?

- Zire
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Definiera

Har inte riktig fattat begrepp high- resp low-fantasy. Äkspläjn! Håller på att snickra ihop ett Eon-äventyr tillika en liten sajt med fantasy och rollspelspryttlar.
Skall länka till coola sajter också. Din sajt tillhör höjdarna. OK att länka dit eller...?

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Ska försöka...

Finns många sätt att se det hela på. Här är the short-short version:

# Low fantasy är mer jordnära. Rollpersonerna rör sig i samhällets lägre skikt. Magi, monster och magiska grunkor är ytterst sällsynta. Typsika uppdrag är att rädda byäldstens dotter från rövare eller agera livvakt åt en köpman.

# High fantasy är för hjältar. Rollpersonerna rör sig i de högre kretsarna. Ärkemagiker, drakar och dimensionsresor till nästan vardagen. Typiska uppdrag kan vara att rädda prinsessan från en demon eller störta den onda härskaren.

Gällande hemsidan... be my guest to spread the word.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Restaurerar...

Fick en jättejobbig systemkrasch på en av mina datorer- och just den som jag lagt min hemsida på! Men jag fuskar mig fram med FrontPage och är snart på gång igen. Tack för definitionen. Ok om jag använder den, referens till dig som formulerat förstås. Respekt, man!

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Re: Restaurerar...

Murphy's lag... och du om du vill så ta kontakt igen när du fått rätsida på den grå lådan så ska jag snickra ihop lite finare definitioner till dig, om du vill...

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 
Top