Nekromanti lovsång till Barda

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag har nyss tittat på Barda - SVTs äventyrs-rollspel för barn - med min femåring. Han var helt lyrisk och fastän vissa delar var lite väl otäcka blev det ändå perfekt stämning tack vare lite mellanspel som lugnade ner pulsen. Vi har kollat in alla delar via SVTs hemsida, förutom del fem som tydligen var för läskig.

Nu pratas det Barda och rollspel, runor och magi istället för enbart superhjältar och obegripliga Pokemon.

Tack, SVT!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Själv tycker jag för illa om barn för att gilla det - att rollspel framställs som samma sak som lajv och dessutom som något som främst är för typ femåringar gör inget för att öka mitt engagemang.

Nej, fy fan.

Jag längtar efter ett program som framställer rollspel som en seriös hobby som går att ta på allvar och dessutom inriktat mot äldre.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Jag och Malin spanade in ett avsnitt någon gång när vi fastnat framför dumburken. Det var avsnittet med två grabbar som rustades till krigare och skulle åka båt till dödskalleön för att döda en mörkdruid och hämta hem en runa.

Vi hade lite svårt med att bestämma målgruppen åldersmässigt. Det var ganska läskigt för småbarn (exakt vad jag nu lägger in i det begreppet, dålig koll) kändes det som. Färjkarl som flippar ut och halvskriker åt barnen följt av att han kastar sig i vattnet och drunkar. Fäktandes med den onda druiden som tog i rätt bra som det såg ut. Sen gick det över till tecknat men blod och ondingen som förvandlades till ett skelett. Och sen fick hjältarna sitta framför kameran och berätta hur coolt det var när deras svärd slakade ondingen.

Och vi ba, det här är för läskigt för alla under 12 och för barnsligt för alla över 12. Vem ska titta egentligen?

Själva konceptet som barnprogram är skitbra, men de borde kapat ner på läskigheterna. Det kanske var del fem vi såg...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Barnen som är med i programmet verkar vara i elvaårsåldern. Det känns dock som att programmet är gjort för yngre med alla pauser och upprepningar. Jag gissar att målgruppen är nånstans 7-8 år.

Det min 5 1/2-åring tyckte var läskigast var inte tomheten som är animerad eller monstren som dök upp "live" utan de klassiska skräckfilms-greppen när barnen smög i skogen och något spanade på dem eller när monstren hoppade fram ur gräset.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Jag har själv inte sett något - min dotter är blott tre och ett halvt, men av det jag hört så verkar det vara ett mycket bra initiativ som kanske kan locka till lite föryngring av hobbyn.

/Daniel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har tyvärr inte sett så mycket av Barda, som jag ahr velat. Dock så av dte jag sett så är jag possitivt inställd till det hela. Klart bättre än mycket annat som sänds på dumburken.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Mina två äldre döttrar (7 & 9) är helt fascinerade av programmet. Det är det enda teveprogram som de kräver att få se. Programmet har dessutom gjort att nioåringen nästa år ska ut på sitt första lajv.
 
Top