Lovecrafts raser i fantasy världar

Pathfinder och Starfinder har flera av Lovecrafts intelligenta raser (och monster) i sina "monster o folk" böcker.

Flera av Kobold press DnD5e "monster o folk" böcker har Lovecrafts intelligenta raser i dem.

Redan första upplagan av Deities & Demigods från 1980 hade ett kapitel med Cthulhu Mythos som monster till AD&D.
Näh, det var inte någon särskilt bra variant av dem, men de har funnits i rollspel nästan sedan tidernas begynnelse.

Det finns inget speciellt med en Deep One i en fantasyvärld, det är bara en fiskmänniska. Cthulhu och Yog-Sothoth spelar liksom ingen roll om det finns massa andra gudar och magi.

Cthulhumyten är relevant som brott mot vår egen verklighet, kosmisk skräck är inte tentakler eller "saker från rymden", och funkar därför inte i fantasy. Conon-iseringen av Lovecraftmythoset inom rollspel har gjort det tillräckligt mycket till någon sorts urban fantasy-sekundärvärld som det är, tycker jag.
Jag tar det att du inte har läst Lovecrafts så kallade drömcykle.* Lovecrafts monster o intelligenta raser är så mycket mer än bara de djupa (eller hur man nu översätter deep ones), Cthulhu och Yog-Sothoth.

*är cykle rätt ord på svenska förresten?

Redan första upplagan av Deities & Demigods från 1980 hade ett kapitel med Cthulhu Mythos som monster till AD&D.
Näh, det var inte någon särskilt bra variant av dem, men de har funnits i rollspel nästan sedan tidernas begynnelse.
Fast då var det gudarna, den här tråden är för de underanvända intelligenta raserna.

Jag tar det att du inte har läst Lovecrafts så kallade drömcykle.* Lovecrafts monster o intelligenta raser är så mycket mer än bara de djupa (eller hur man nu översätter deep ones), Cthulhu och Yog-Sothoth.

*är cykle rätt ord på svenska förresten?

Jo jag har läst allt han skrivit i stort sett.
Enligt mig är hans drömcykel den sämsta delen av hans författarskap. I vart fall The Dream-Quest of Unknown Kadath är ett riktigt sömnpiller, även fast några av de andra av hans drömberättelser är småmysiga Lord Dunsany-pastischer. Men jag tycker Lovecraft är bättre när han skriver skräck än när han försöker skriva fantasy, och det är ju också skräcken han är känd för. Hade han bara skrivit om drömländerna men inte sina skräcknoveller så hade vi inte haft den här diskussionen, för då hade Lovecraft inte vart en författare som någon av oss känner till.

Men jag vet inte varför det spelar roll, Lovecraft skrev aldrig någon sammanhängande "lore" där man får en helhetsbild av ett "världsbygge", utan återanvände grejer han tidigare använt i nya berättelser han skrev, och när han skrev sin portalfantasy om drömländerna gjorde han lite kopplingar till saker han skrivit tidigare.

Back