Sen började vi spela. Del 1 består av fem scener. Varje scen ska som nämnts introducera en ledtråd. Den behöver berättaren bestämma i förväg och styra vittnet mot. Här gäller också
den krypande skräckens regel - allt som händer ska kunna rationaliseras av vittnet och våld eller andra angrepp får inte förekomma.
@Genesis började som berättare och jag var vittne.
Kort var scenerna
1) Irina kommer fram till hotellet i byn. Ledtråd: en äldre kvinna i personalen blir upprörd när hon förstår att Irinas efternamn är Ionescu.
2) Irina äter kvällsvard på hotellet. Ledtråd: den äldre kvinnan från scen 1 har en bekant tatuering på handleden
3) Irina undersöker sin nya herrgård. Ledtråd: Gamla fotografier i källaren på vagt bekanta personer
4) Irina besöker kyrkogården. Ledtråd: hon ser en gravsten med sitt eget namn på.
5) Irina är tillbaka och utforskar herrgården. Ledtråd: Ett rum med en port som inte går att öppna och på väggarna tavlor som visar underliga utomvärldsliga landskap
Efter varje scen har varje spelare dessutom till uppgift
att dra en förhastad slutsats. Alltså att utifrån vad som avslöjats skapa sig en bild av vad mysteriet handlar om. För att nästa gång denne är berättare använda det för att syra intrigen (och på så vis ska allas slutsatser långsamt konvergera).
Det här var nog ändå min favoritdel. Det blev direkt bra stämningsfulla scener och jag kan tänka mig att det fungerar ännu bättre runt ett bord. Nu ville vi hålla tiden hyfsat eftersom vi spelade online vilket är tröttande, men idealiskt hade jag nog gärna sett att dessa scener hade fått bli lite mer utforskande från vittnets sida så att berättaren i sin tur inte hade behövt styra (rälsa!) lika hårt och kunnat låta dem växa fram långsammare (men till samma resultat så klart). Att formulera slutsatser var ett kul inslag, även fast det mest är för det egna minnet.