Lovebombing svenska rollspel

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Fantasy! Osg fantastiskt rollspel, simpelt och old school som fan

Hjältarnas tid bästa svenska fantasyrollspelet, med tilläggen så är det amazing. Spela det!
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Kopparhavets hjältar: Världen jag egentligen ville ha i mina tonår. Och spelet som jag egentligen vill ha nu.

Järn: Går hela tiden o funderar på den ultimata kampanjen...

Symbaroum: Utlöser ett okontrollerat dreglande.

The One Ring: Hittills bästa nyheten 2021!

Svärdets sång/År noll: Öppnade nya vyer kring hur det också kan göras!

Western: Här går jag också och funderat kring den ultimata kampanjen!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Måste kärleksbomba Vindsjäl som trillade in genom brevinkastet igår! Inte hunnit läsa igenom det hela men herrejävlar så tjusigt det är! Illustrationerna och färgerna gör mig bara så glad!
Det tänker inte jag göra! :mad:

Mitt ex har inte kommit än, så jag håller på mina lovord tills jag håller det i handen! Det är ju inte som att jag blev inspirerad nog av spelet att korrläsa rubbet, speltesta det, skriva äventyr, och påbörja en kampanj redan innan det kommit. Nä, dess lysande bildspråk och smidiga system tänker jag inte hurra för innan jag fått boken på riktigt. De bra formuleringarna i världsbeskrivningen och den föredömligt lättlästa regeltexten kommer inte få minsta beröm från mig.

Bah!
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
V5 - äntligen har Vampire ett bra regelsystem!
Yup. Kritiken med V5 liknar på många sätt den med D&D4 - "hur vågar de göra ett spel som är bättre än förr, så ska det ju inte vara, då känns det ju inte rätt!"

Vampire har aldrig varit bättre.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Vill kärleksbomba Skjut dom i huvudet som är oerhört snyggt, inte tar sig självt på stort allvar, fast ändå gör det OCH lyckas skapa en spännande setting som fullkomligt pyser över av detaljer och äventyrsuppslag. Får lite samma vibbar som jag fick av MYZ vision, fast med mer detaljer för SL+ spelare att lattja med.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
A bit of Swedish RPG love in English:

Eon IV - Better than Burning Wheel and Mundana rules.

Västmark - Does this count as modern? Endlessly charming.

Järn - Animal tribe people are cool! Collaborative setting building rules.

Hjältarnas Tid - Just finished a year-long campaign and it ruled. Close to the height of BRP?

Drakar och Demoner 2016 - The art is gorgeous and many of the ideas were quite clever.

Symbaroum - The art is even more gorgeous and the game just oozes atmosphere and black metal vibes.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Några svenska spel (nåja, skrivna av svenskar i alla fall) som gjort stort intryck på mig:

Kuf - XP för esoterisk kunskap / gnosis är både självklart (när man väl sett det) och genialt. Gör portalfantasy coolt igen.

Travellers on a Red Road - Fascinerande världsbygge och kul regelsystem där det sistnämnda lyfter fram det förstnämnda på bra sätt.

Ödesväktarna - Spännande värld och bra grund för detektivmysterier.

Odd Soot - Kul värld, fascinerande rymdvarelser, spännande tillämpningar av BRP.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Lite mer kärlek till några svenska rollspel jag har i bokhyllan.

Noir - Om jag bara skulle välja ett svensk att äga skulle det vara Noir.

Neotech 2 - Det karaktärskaparsystem jag och kompisarna hade mest roligt med. Vi skapade väldigt många karaktärer med fantastiska bakgrunder, tyvärr blev det sällan spelat.

Krutrök och Sägner - Så lokalproducerat det kan bli. Underbart rollspel i sin egen genre.

Hjältarnas tid - Så här ska fantasyrollspel göras. Lätt att bygga den värld man vill själv.

Expert Nova - äntligen ett bra generiskt regelsystem på svenska.

Ökenros - Kanske det bästa rollspel som sverige producerat med ett tema som ofta glöms bort.

Mutant UA - Det bästa postapokalyptiska spelet med lagom mängd humor och allvar.

Skrômt - Så här karaktärsdrivet ska rollspel vara. Helt underbart sätt att uppmuntra karaktärsutveckling.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Att lovebomba skulle för mig kännas för mycket som att tuta i egen tuta, så jag tänker istället skicka ut en stor kärleksbomb till svenska spelskapare. Jag har nöjet att känna många av er och den kreativitet, den glöd och den kärlek som finns för rollspel smittar av sig. Vi gör det här för att vi älskar det och det märks!
 
Top