Lovebombing svenska rollspel

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Pepptråd! I brist på all go Gothcon-bonding tänkte jag att vi kunde lovebomba varandras produkter istället. Gudarna ska veta att jag inte älskar alla svenska rollspel, men nog finns det -något- jag älskar med nästan allihop? Uppgiften är: säg något positivt och icke-sarkastiskt om alla moderna svenska rollspel du är närmare bekant med (spelat, läst, varit pepp på, spanat in crowdfundern, hört folk snacka om, definiera gränserna själv), men som du inte till äventyrs varit med och skrivit.

Jag börjar!

Troubleshooters - Varför har ingen gjort det här tidigare?

Alien - En riktigt intressant variant av Ligans regelmotor.

Vaesen - Egerkrans är riktigt grym på att teckna folktroväsen.

Mutant År Noll - Skitball med minigamet kring arken. Det här spelet verkligen andas postapokalyps.

Coriolis - Jag älskar idén med solsystem förenade av mystiska portaler, som kanske inte ens ligger i samma galax.

Tales from the Loop - konceptet sålde onekligen sig självt. Vem vill inte springa runt bland Volvo 240 och deinonychusar?

Svärdets sång - gästskribenternas äventyr verkade skitkoola!

Call of Cthulhu - Kickstarter-videon var verkligen en helt ny level.

Sagospelet Äventyr - jävlar vilken stadig äventyrs-output i Fenix!

Järn - BRP är tydligen inte alltid dåligt... (◕ᴗ◕✿)

V5 - äntligen har Vampire ett bra regelsystem!

MÖRK BORG - jag älskar hur spelskaparna argumenterade för att de ville att man skulle uppleva spelet som en tryckt produkt, inte som en PDF.

Utan frid - sweet minimalistisk look, och man blir ju väldigt sugen efter att äventyren fick så bra recensioner.

Kopparhavets kapare - maritim fantasy är ashäftigt!

Blood Feud - Jag älskar idén att kvinnorna efter varje scen ska bedöma vem av männen som var mest manlig.

Ökenros - vilken otroligt ball idé.

Mythras - är det svenskt? Jag vet fan inte. Men det där Fenixäventyret på Kolahalvön var awesome.

Travellers on a Red Road - Jag trodde att OSR-stil var oförenligt med dockskåps-världsbygge. Tji fick jag!

Kutulu - bästa titeln!
 
Last edited:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
Mörk Borg - Fullkomligen dryper av stämning!

Svart av Kval, Vit av Lust - Det enda vampyrspel värt att nämnas!

Nerver av Stål - Det känns som om jag är med i en Noirfilm på riktigt!

Kutulu - Älskar den opålitliga berättaren!

Rotsystem - Gediget och spännande världsbygge!

Ur Varselklotet - En så skön nostalgitripp till 80-talet!

Mutant år Noll - Återuppväckte verkligen mitt rollspelssug!

More Than Human - Älskar hur man bygger sina krafter!

Svärd & Svartkonst - Mitt go-to system för OSR. Jag behöver inget annat!

ALTNYC88 - Fantastiskt utseende och setting och kul regler!

Whitehack - Imponerande och stiligt!

Skjut dom i huvudet - Ska bli enormt tillfredsställande att bekämpa zombies i sina hemtrakter!

Nordiska Väsen - Verkar vara en spännande setting och omslaget är fantastiskt!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Teknochock - Smalt, men helt rätt i sin nisch. Förmodligen bästa svenska cyberpunkrollspelet.

Blood & Bronze - Fullt av mysiga detaljer.

Ur Varselklotet - Jättefina illustrationer!

Evolutionens Barn - Fantastiskt pedagogiskt.

Mutant - Undergångens Arvtagare - Så skall BRP göras.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Alla är väldigt många, så jag tänker ta några i taget. Mest såna nån annan redan nämnt i tråden.


Alien har väldigt, väldigt fina och stämningsfulla bilder.

Flodskörden – underskattat rollspel för oss som vill ha Stålenhagsk nostalgi men inte vill spela barn.

Continuum – okänt(?) men ambitiöst rollspel som introducerade mig till idén med rollspel som bara är tänkta att spela en enda kampanj med. Jag gillart.

Vindsjäl – otroligt vackra bilder, skapade med enkla medel. Estetiskt föredömligt, och spännande med ljusa färger och stämning!

Call of Cthulhu Sverige – instämmer med Ymir – kickstartervideon var verkligen awesome.

Coriolis – ett genomgående väldigt fint spel, framför allt första utgåvan. Men också den andra. Jag gillar idén med scifi som inte bara är självklart "västerländsk".

Troubleshooters – Ronja ritar som vanligt otroligt fint. Och ja, hela idén är skitbra. Jag hoppas på ett riktigt scifi-tillägg så man får in lite Linda och Valentin också.

Blood Feud – Jag älskar temat; toxisk manlighet är överlag något som behöver diskuteras och undersökas under säkra former.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag får väl ta på mig att lovebomba ett av de glömda svenska rollspels-mästerverken: Terone.

Jag har i talande ögonblick spellett Terone i ungefär ett års tid för @Bunny, Snigel och spelets skapare, @Dimfrost. I detta är jag antagligen unik i senare års svensk rollspelshistoria.

Reglerna är kanske, som @Dimfrost nog är den förste att medge, sådär. Jag har känt mig nödgad att modifiera dem rätt mycket. Men världen är inspirerad. Den slår an en anmärkningsvärt välavvägd balans mellan intuitiv, välbekant och intim – och drömsk, visionär och fantasieggande. Det är en värld där man kan känna sig hemma och samtidigt förfrämligad.

Edit: OK såg nu att man skulle lovebomba alla, men skit samma.
 
Last edited:

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Höstdimma - syftade till att vara snabbt och som en ödets nyck lyckades det. Haft mycket kul med det på konvent som spelare och spelledare.
Saga - första utgåvan var väldigt fin med romanformat på boken, pedagogiskt och så himla välgjort
Drakar och Demoner 6 - så stämningsfullt, nyskapande och snyggt. Blåste nytt liv i en död franchise
Krutrök och Sägner - en historisk kulturgärning
En Garde III - Fattar inte att jag inte spelat detta mer, väldigt välgjort
Noir - Bäst ever.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Svart av Kval, Vit av Lust - Det mest intensiva vampyrrollspelet.
Daughters of Verona - Shakespeare-rollspel borde inte kunna bli så här bra, så enkelt.
Vindsjäl - Snyggaste rollspelet? Det är weird när framsidan inte är den bästa illustrationen i boken, men bilderna inuti har en speciell känsla som är helt enkelt bättre. Också, de snyggaste monstrena.
More than Human - Fountainhead, alfan av det militär-industriella komplexet, är den bästa superskurken någonsin.
Rotsystem - Sci-fi/cyberpunk som vågar säga "Fuck you Rousseau. Fuck you Hobbes". Samtidigt.
Sekulära Martyrer - Den smutsigaste superhjältesettingen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tänker ta de jag fundat på sistone

Death in Space: Det SF spel jag alltid önskat mig!
Twilight 2000: Spelet jag aldrig spelade. Post apo i Ligans regi kan inte bli fel!
The One Ring: Ser oförskämt snyggt ut!
Mutant Hindenburg: Välkommen hem!
The Troubleshooters: ett av få spelmsom världen saknat
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Den har inte nämnts än men nya Chock! Inte bara är boken snygg, den har ett bra mycket bättre spelsystem än vad jag hade kunnat drömma om. Till och med världen är förbättrad och mer intressant än i originalet.

Och jag är alltjämt imponerad av bredden historier som Coriolis klarar av. Inte bara standard betala-av-skeppet-genom-jobb utan att man kan spela missionärer eller en kringflackande rymd-cirkus (allvarligt, det är högt på min lista att spela i, precis som en rymdarkeolog-kampanj).

Skjut dom i huvudet äger jag inte och har inte läst men den där slip-casen med bok designad som VHS? <MIND BLOWN GIF> Så oerhört snyggt.

När pandemin är över kommer jag ta Twilight 2000 och spela den Stand Still, Stay Silent inspirerade kampanjen som spelet insisterar på.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Blood Feud – Alla som lyckas reta upp lite sköna machoidioter är OK i min bok. Och jag älskar temat; toxisk manlighet är överlag något som behöver diskuteras och undersökas under säkra former.
Alltså, det här är en peppig lovebombing-tråd. Kan vi inte undvika att kalla folk för idioter då? Det är liksom antitesen till kärlek. Du vet mycket väl att jag kan uppskatta en go konfrontativ tråd, men kanske inte just under titeln "lovebombing"?
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Alltså, det här är en lovebombing-tråd. Kan vi inte undvika att kalla folk för idioter då? Det är liksom antitesen till kärlek. Du vet att jag kan uppskatta en go konfrontativ tråd, men kanske inte just under titeln "lovebombing"?
Jag tyckte iofs att det jag beskrev var just en av anledningarna till att jag verkligen älskar spelet ifråga.

Men absolut, det är din tråd, har redigerat inlägget.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har fler spel än dessa, men jag minns inte tillräckligt om dem för att ge dem kärlek här. Sen finns det några jag inte har eller har läst men ändå kan nämna bra grejer om.

Terone: Jag gillar allt med spelet!

DoD: Har fört in en massa folk i rollspelens värld. Några fantastiska illustratörer har glatt mina ögon, han som gjort de målade bilderna inne i Trakorien, Mikael Gullbrandsen, Paul Bonner, Håkan Ackegård, Tapia.

Eon: De höll lågan brinnande och använde också herr Gullbrandsen.

Khelataar: Jag gillar spelvärlden och att de valde att ge ut ett icke-standardfantasyrollspel.

Kult: Jag gillar verkligen spelet, första utgåvan och känns väldigt unikt för sin tid. Tycker att äventyren jag läst/spelat/spellett till det varit bra (Svarta Madonnan och Tarotikum.)

Viking: Jag gillar spelet, det känns genuint.

Mutant Chronicles: Många illustrationer här är riktigt bra och har den period som jag gillar från Bonner bäst.

D&D: Jag gillar översättningen från Titan Games, och om jag nämner Bonners bilder för Äventyrsspel så vill jag prisa att de hade originalillustrationerna från Larry Elmore och Jeff Easley. (Vilket exempelvis inte den brittiska pocketversionen gjorde.)

Coriolis: Många väldigt snygga bilder.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Koppar havets hjältar: Härlig nostalgi med koppling till gamla drakar och demoner och ereb altor.

Skjut dom i huvudet: Estetiskt tilltalande omslag och jag är sjukt pepp på att se hur regler och setting kommer funka ihop.

Ur varselklotet: skön 80-tals feeling , känns som att återuppleva barndomen.

Alien: Det är Alien som rollspel , det behövs ingen mer anledning att gilla spelet.

Western: Sveriges i särklass snyggast illustrerade rollspel och sedan är cowboys och duller i soluppgången ballt.

Noir: Vem vill inte spela sin city i rollspelsform liksom.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag har ju redan en poddserie där jag överöser svenska rollspel med beröm, men TL;DL:
  • Shipmates. Smidigt life-path-system, praktiska regler för rymdstrid, charmigt spel med flera bra idéer.
  • Mörk Borg. Trevlig regelmekanik, hög användarvänlighet i layouten (och den är fin), bra målgruppsanpassning, grymt community-bygge, tufft spel som förtjänade ett gäng Ennies.
  • Kuf. Intressent uppdelning i olika faser, toksmart med XP för insikt, tydliga spelexempel, otippad och kreativ mix av genrer.
  • Dimmor & Borgar. Intressanta detaljer i rollpersonskapandet, tillgängligt spel för nya rollspelare, typ 5E utan krångel.
  • Kutulu. Grym regelmekanik för mysterielösande, snygg hantering av lovecraftskt vansinne, bra spelledarverktyg, genomtänkt och fokuserat alternativ till CoC.
  • Travellers on a Red Road. Fascinerande alternativ fantasysetting, bra förankring av rollpersonerna i världen, intressant tärningssystem, riktigt spännande helhet.
  • Kopparhavets hjältar. Pedagogiskt upplagt, också intressant alternativ fantasysetting, bra tips för att knyta ihop gruppen, ett modernt klassiskt svenskt äventyrsrollspel.
  • Tornet. Spännande hantering av död, tufft bossupplägg, tight koncept, intressant scenario byggt på en kul idé.
  • ALTNYC88. Karaktärsfulla tabeller, intressant med fokus på gänget, grymt grafiskt uttryck, spännande och originellt spel som blandar en bunt olika element.
  • While the World Ends. Kul med ett rollspel som har en tävlingsaspekt, effektiva regler för att konstruera drivna rollpersoner, kreativ resolutionsmekanik, trevligt koncept och väldigt fokuserat spel.
  • The World Broke. Mästerklass i minimalism, uttrycksfulla tabeller, väldigt snyggt med mycket karaktär och känsla.
För övrigt enormt smickrad av de fina orden om Vindsjäl. :heart:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Såklart:

Mutant Chronicles – ett genuint bra världsbygge med väldigt mycket stuff att greppa tag i både när man skapar rollpersoner och när man bygger kampanjer och äventyr. Alla konflikter på olika nivåer och den tydliga estetiken hjälper till att skapa något väldigt lättanvänt. Sedan är Bergtings bilder här as-snygga.

Mutant RYMD – Ett skitigare, brötigare proto-Chronicles. På ett bra sätt. Om jag inte minns fel är det också här jag för första gången stötte på idén om gratis-cybernetik som bara är snygg men inte påverkar spelbalansen – vilket jag skamlöst stal till Rotsystem.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Symbaroum
Stort, djupt och mörkt.

Kopparhavets Hjältar
DoD-spelet vi alltid förtjänade men aldrig fick.

Death in Space
Precis rätt rymdstämning för mig.

Alien
Perfekt enkvällsspel.

Mörk Borg
En fröjd för ögat och sjukt väl utförd OSR.

 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Barkhäxan: skräck på riktigt! Dvs: du som spelare ställs inför något för dig okänt, vilket är grunden för all skräck.
Oktoberlandet: bäst berättade värld av alla.
KULT 1: helt mindblowing när det kom! Gnostisk världsbild parad med Clive Barker-skräck gifte sig bra och gav något unikt.
KULT 2: Ännu mer, ännu bättre berättat. Och supplementet Metropolis är fortfarande ett av de bästa.
KULT: DL: Håller liv i spelet, och det med den äran!
Fantasy!: gav nyt liv åt en trött genre. Morcar är suveränt som startmiljö! Många bra äventyr, inte minst ettbladsscenarierna.
Whitehack: Bra regler som håller för långa kampanjer. Nyfiken på 3rd ed, men inte hunnit läsa ännu. 2nd ed duger dock gott!
DoD + Expert: var först, och roade under många år. Även om vi inte spelar det längre så kommer det alltid att ha en speciell plats i våra hjärtan.

Sedan finns det ytterligare massor av bra spel, men dessa är de vi spelat mycket av. Men Call of Cthulhu Sverige (särskilt Utredarens handbok) och Nordiska väsen spelar vi just nu, och de är bägge mycket underhållande! Och Mörk Borg vill vi spela mer. Skjut dom i huvudet är ännu oläst och ospelat, men är ett givet sommarnöje! Sedan väntar Coriolis, Suldokar's Wake och flera andra spel på sin tur. Kort och gott finns det härligt många bra svenska spel!

EDIT: Vill lägga till Mutant Rymd och Mutant Chronicles, men även Mos Mosel-äventyret till första Mutant. Alla riktigt underhållande att spela.
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Eon IV: Klarade av att strömlinjeforma för stökiga regler till ett regelverk som är fungerande, inte för komplext. Samt fokuset på Jargien lyfter produkten.

Kopparhavets Hjältar: Har gjort mig sugen på att leta fram gamla DoD grejer och köra med min grupp. Inspirerande världsbygge.

Coriolis: Jag gillar världen skarpt, skönt med annat fokus än många andra rymd spel.

Jag har massa fler men får återkomma senare
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Neotech Edge - Cyberpunk!!!

Rotsystem - Cyberpunk!!!

Cyber M/77 - Cyberpunk!!!

Mutant 2089 - Cyberpunk med talande djur!!!

Drakar och Demoner - Först, störst och bäst!

Kult - Mitt bästa minne är inte själva spelandet utan att mina kusiner när jag började spela rollspel sa att jag aldrig skulle spela Kult för alla som testade det blev galna på riktigt 😄

Kopparhavets Hjältar - Fantastisk heroisk fantasy!

Mörk Borg - Snyggt, kaxigt och stämningsfullt!

Mutant: Undergångens Arvtagare - så mycket kärlek lyser igenom i detta spel!

Barkhäxan - Spelet som fick mina vänner att återfå intresset för rollspel!

Finns även så många fantastiska spel som jag inte haft nöjet att spela än 😊
 
Top