Nekromanti LOTR rpg.

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Februari/Mars är det sagt, men med tanke på att LotR Adv. Game blev försenat ca 1,5 månad samt att kortspelet blivit sådan succé att man tidigare lagt startern för expansionen samt omtryck av grundsetet, så finns risk för försening även för detta.

// Riddaren
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Ska detta Lotr Adv basera sig på det gamla Sagan om Ringen rollspelet som kom ut i en svensk utgåva? Man får hoppas att det verkligen blir så. Spelsystemet i det gamla spelet döda verkligen Midgårds stämningen, Ett spel som baserar sig på Lortf skulle verkligen kunna vinna mycket på att ha ett enkelt och slimmat regelsystem så att rollspelande och stämning främjades.
Finns inget värre än invecklade spelsystem som trots sin komplexitet inte tillför särskilt mycket realism. Exempel är just Lotr eller Shadowrun, spel som antagligen bara blivit stora för att dom har världar som är väldigt bra.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Det jag vet är mycket lite, det kommer vara ett helt nytt regelsystem, och inte level-baserat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Ta och skaffa Codex #11 (-01). Där går de igenom allt om SoR och Tolkien, bl.a. rollspelet i en intervju mellan Codex och Christian Moore, chef för Deciphers rollspels- och figuravdelning.

Där går de igenom vad de 15 kapitlena ska innehålla i den inbundna, 288 sidor långa fyrfärgsboken samt nämner att de har med helt nya bilder (alltså inga urklipp från filmen)..

Angående författarna (s. 28):
"Spelets huvudförfattare, Steven S. Long är en professionell speldesigner med mer än 70 titlar bakom sig. Han är dessutom en Tolkienfanatiker och har lärt sig det Alviska språket /.../ Jag själv är också en stor Tolkienfantast och har exempelvis skrivit akademiska avhandlingar om Tolkiens verk. Dessutom är regelsystemet skräddarsytt för Tolkiens värld /.../ en Alv har helt enkelt "bättre" förmågor än en människa,"

Angående tidsålder (s. 28):
"Den vanligaste speltiden kommer attt bli under trejde åldern,"

Angående magin: (s. 29):
"Magin /.../ kommer vara mycker mer ovanlig, vag och nertonad. [än andra spel [color:448800]Han</font color=448800> anm.]
/.../ Steven S. Long lusläste noga igenom dem [SoR-böckerna] och fyllde fem sidor med besvärjelser. /.../ En magiker måste även vara varsam med sina krafter eftersom om han använder dem för mycket under kort tid så kommer han troligen att förlora "Weariness"."

Angående systemet (s 29):
...spelet kommer inte vara baserat på ett levelsystem, men karaktärerna kommer att genomgå särskilda "förbättringar". /.../ Det är ett nytänkande system när det gäller karaktärernas utveckling och förbättring,"

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte tänker nämna något mer utan hänvisar till Codex (samt ev. till Deciphers hemsida)
 
Top