Nekromanti LOTR rpg äventyr

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
För någon vecka sedan köpte jag det nya LOTR rpg från Decipher. Jag tycker att det verkar ungefär hur schysst som helst. Ett problem bara: Hur fanken ska man kunna hitta på äventyr? Jag tycker att det är skitsvårt att komma upp med idéer. Jag har i alla fall en idé:
Kampanjen utspelar sig innan trilogin (som rekommenderas av Decipher) och handlar om Aragorn som bebis. Kampanjen har i huvudsak lånat inspiration från Willow (även om jag kom på den innan jag tänkte på Willow och sedan svor över att den redan var gjord). Storyn är i alla fall som följer:
Sauron är tillbaka och vill utrota Isildurs arvingar en gång för alla. Då hans makt fortfarande är väldigt begränsad så tar han hjälp av an trollkarl från Angmar som sakta men säkert har fått makten där efter tidigare Häxkungens fall (alltså ringvålnadernas ledare). Den nya "ondingen" skickar ut orcher och allehanda otyg i hela midgård för att hitta de som är kvar av det gamla dunedain-folket. Till slut hittar de Arathorn och dräper honom. Men de få inte tag på vare sig Aragorn ,hans mor eller Narsil. Hur som helst så kommer Aragorn och hans mor bort från varandra (eventuellt så kan en jätteörn rädda Aragorn i sista sekunden och flyga bort med honom)..... och nu till äventyret
En dag när hjältarna är ute och spankulerar i Midgård stöter de på en bebis som bredvid sig har ett svärd som är brutet. Som de goda hjältar och medmänniskor de är försöker de givetvis ge tillbaka bebisen till sin mor. Här har jag en del idéer om att morsan kanske är tillfångatagen och att hjältarna måste rädda henne. Efter att de lämnat tillbaka bebisen så måste de ta mor och son till Vattnadal. När de gjort även det måste de på något sätt besegra ondingen (kanske med hjälp av de som är kvar av Dunedain och eventuellt lite dvärgar och alver).

Sen är allt gott och väl i ungefär hundra år till då en liten skit från "the shire" kommer på att han har en ring han måste förstöra.

Detta är givetsvis bara en kort sammanfattning och kampanjen kommer at bli lång.

Nu har jag lite frågor:
-Tror i att kampanjen kan fungera utan att en massa Tolkien-fantaster får spel och att Midgårds historia ändras för mycket?

-Hur fanken ska man få tag på info om Angmar (förutom det som står i Appendixen till trilogin) och de övriga delarna av Midgård som inte beskrivs i böckerna.

-I böckerna står det att de norra delarna av Midgård är i stort sett obefolkade. Finns det inga städer eller småriken där?

Willie
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
låter bra

Jag skulle nog säga att du har slagit huvudet på spiken med din kampanj-idé. Nivån på det hela känns helt rätt, liksom att du blandar in inslag från Ringen-trilogin. Tolkien-stämningen lär infinna sig, med andra ord.

Sedan tycker jag inte att du ska behöva oroa dig för att klampa Tolkien eller någon annan på tårna genom att ta dig friheter med olika romanfigurer och händelser som kan få följdverkningar (såsom att unge Aragorn faktiskt dödas). När Tolkien Enterprices sålde rollspels-licensen blev det faktiskt upp till Decipher att förse dig med alla verktyg du behöver för att skapa ditt eget Midgård. Och varken TE, Decipher eller Tolkiens ande har någonting överhuvudtaget att säga till om.

Jag skulle personligen låta Aragorn vara i yngre tonåren och låta en spelare gestalta honom. Resten av spelargruppen skulle troligtvis bestå av fränder, husfolk och allierade till fadern. Inga meningslösa och löst sammansatta äventyrargrupper som halkar in i kampanjen på ett bananskal här inte! (Hur Tolkienskt är det egentligen?)

/Baldyr
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
angmar

"-Hur fanken ska man få tag på info om Angmar (förutom det som står i Appendixen till trilogin) och de övriga delarna av Midgård som inte beskrivs i böckerna."

Förslag 1: lusläs samtliga tolkiens böcker rörande midgård.

Förslag 2: Snegla lite på Rolemasters moduler, som täcker i princip hela Midgård. De är oftast väl genomarbetade (speciellt de tidiga), och var på sin tid sanktionerade från tolkiencampen.
 
Top