Nekromanti Lotr extended - extras...

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
Jag är lite nyfiken på det extramaterial som finns på den förlängda versionen av Lotr. Det finns ju ett antal timmar sådant på den första versionen också. Hur mycket av detta är "nytt" på den förlängda versionen???
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Jag har bara sett förlängningen av filmen och kan då bara uttala mig om den. I filmen förekommer ett antal nya scener, en del korta (ibland bara en förlänging av en existerande scen), och ibland längre eller helt nya scener. Exempelvis så får man se mer av Gollum, Aragorn sjunger på alviska vid ett tillfälle och tillfället när Galadriel delar ut gåvor till ringsällskapet i Lothlorien. Lite ny musik är också komponerad och inlagd i filmen. Bara de nya scenerna gör att är värt att se den förlängda versionen.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Extramaterialet är helt nytt - alltså inget av det som var med på DVD:n med bioversionen. Det är ett antal dokumentärer om hur man gjorde rekvisitan, filmade, byggde modeller, om manusarbetet, om inspelningsarbetet, intervjuer med skådespelarna, 2000 stillbilder med produktionsskisser och -foton - totalt bortåt sex timmar extramaterial! Klart sevärt om man är det minsta intresserad av arbetet med filmen.
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Jag tycker den nya början var värd de 20 kr det kostade att hyra filmen. Den var fantastik. Att se hur Gimli blir förälskad i Galadriel är ju också i en klass för sig...

Legolas
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Det som jag tycker är bäst med den förlängda versionen är alla de småscener som är instoppade här och var, som t.ex. när Frodo och Sam ser alverna dra till Grå Hamnarna på vägen till Bri, eller utblicken över Lorien i gryningsljuset (tror jag åtminstone att det var :gremwink:). De bidrar högst påtagligt till stämningen, och gör att berättelsen blir mer komplett. Innan var det nästan ett krav att man hade boken i färskt minne för att man skulle följa med. (Inte för att det nu är något problem för de flesta här, men men...)

/Svante
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Vad är det jag läser? Hyra filmen? Något sådant får man inte göra här omkring inte. :gremmad:
Köpa den är allt v får göra.

/BD, tänker stämma den finska staten för undanhållning av bevismaterial.
 
Top