Nekromanti Lost

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Jag spånade lite på en Lost (tv-serien) inspirerad kampanj. Det behöver inte nödvändigtvis vara på en öde ö men rollpersonerna (och några andra) bör nog vara isolerade och vilse. Fokus kan vara mot överlevnad och att ta sig ur situationen, bl a genom att lösa ett mysterium.

Jag fick också en ide om att göra ett litet ramverk för att on the fly sätta ihop en Lost-inspirerad kampanj.

Jag är inte helt övertygade om hur kul det skulle vara, vad tror ni? De flesta SLP lär nog vara i den lilla grupp som är på RP:nas sida eller så tillhör de motståndarsidan. Det blir kanske svårt att stoppa in mer neutrala SLP och detta kan vara ett problem. Håller konceptet för mer än en kampanj, eller är ramverket bortkastat? Vilka roliga spelbitar skulle ni sakna?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det största problemet är nog att de sociala bitar antagligen kommer att gå mycket fortare om du rollspelar dem under ett spelmöte. En intressant grej hade varit att köra flashbacks för huvudkaraktärerna där deras respektive bakgrund introduceras, men det kan förstås bli ganska segt för övriga spelare även om de kanske gestaltar spelledarpersoner i den aktuella karaktärens minnen. Detta ställer förstås ganska höga krav på att karaktärerna är intressanta. Dessutom är det tveksamt om det verkligen funkar att ha 40 spelledarpersoner (eller hur många det nu är som överlever). Det är en intressant idé men jag tror att det blir svårt att göra en fullständigt kampanj av den om du inte kör väldigt korta spelmöten.
 

Robert Ek

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
37
Location
Sthlm
Ibland drar min hjärna iväg och börjar skapa nya projekt fast jag inte alls tänkt det - så jag hade också börjat tänka på en Lost-kampanj.

Jag kom fram till att man kanske kan göra en Fisktank av det hela? Jag drog mig till minnes en kampanj jag läste om för några år sedan där spelarnas stad helt sonika teleporterades till en ny farlig plats. Men man kan nog tänka sig vilken katastrof som helst - gruppen överlevare skulle jag nog göra ganska stor. Man vill rätt snart skapa en 'trygg' hamn till spelarna, vartifrån de kan göra sina expeditioner i djungeln, bergen eller vad det nu är.

När den trygga hamnen väl finns så ser jag två dimensioner på konflikterna - de som lurar i djungeln och de som lurar på hemmaplan - Borgmästaren mot Kaptenen, Överlevnadsnisse mot Rättvise-Lisa, osv. De som lurar i djungeln kan väl mycket väl vara både neutrala, vänliga och fientliga - tänk den franska kvinnan i Lost t.ex.

Jag tror att det skulle vara kul. Jag skulle nog vilja se 'the others' i en sån kampanj - man inser väl ändå snart att det är Lost man spelar...
Konceptet håller nog bara för en kampanj - men det är väl rätt vanligt... Fast man kan nog se flera kampanjdelar - överlevnad/uppbyggnad/utforskning - klimax i kamp om ön - återvända hem t.ex.

Spelbitar som jag direkt kände helst måste vara med är nog just den trygga hamnen, möjligheter till att andas ut och vila. Men de kan ju skapas i början av kampanjen.

En sak jag kände när jag spånade kring ide'n är att det ganska lätt blir känslan av en nöjespark. Att fixa en helhet för den nya plats man är på känns lite som en utmaning, ty man vill ju inte begränsa motståndet till en enda part.

Jag är lite stressad så jag måste ursäkta om tankegångarna inte alltid löper rakt, men jag kände samtidigt att jag måste delge mina tankar eftersom jag varit inne på samma sak.

/Rob
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,687
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan tänka mig att multipla karaktärer (vilka diskuteras i en lång tråd på rollspelsmakarforumet) kan funka bra här. I Lost är det ju sällan så att alla huvudpersonerna (hur många de nu är) är i fokus samtidigt, utan man följer en persons förflutna (med flashbacks och liknande) och dess paralleller med tillvaron på ön, tillsammans med en handfull andra av huvudpersonerna. Resten är och sysslar med annat, fiskar, hämtar vatten, <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">blir skeppsbrutna eller kidnappade, hämtar dynamit, slår in sifferkoder i datorer, med mera.</font></td></tr></table> Det är lätt att låta varje spelare ha två-tre egna personer de styr, vilka de sedan alternerar mellan, så att de väljer en person per spelmöte (möjligen med ett kort gästspel av någon annan).

"Neutrala" SLP blir ju sådana som inte är helt fientliga och kanske kan vinnas över på rollpersonernas sida, till exempel <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Rousseau och typerna från planets bakre del. </font></td></tr></table> Möjligen kan sådana figurer sedan fungera som nya rollpersoner för spelarna att ta sig an.

Jonas Karlsson skrev nyligen en spelrapport från Primetime Adventures i Krönikeforumet. Det systemet kan vara värt att kolla upp, det är ju gjort för att spelas som en TV-serie (disclaimer: jag har inte själv läst eller spelat det, endast läst Jonas rapporter).
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
>>En intressant grej hade varit att köra flashbacks för huvudkaraktärerna där deras respektive bakgrund introduceras…<<

Jag har inte så stor erfarenhet av att använda flashbacks men det kunde kanske ge något. Jag funderade på att låta varje RP ha en hemlighet (som också några i Lost har) som ska avslöjas. Kanske kunde det på något sätt kombineras med flashbacks. Att bara ha flashbacks för att berätta RPns bakgrund är jag tveksam till.

>>Dessutom är det tveksamt om det verkligen funkar att ha 40 spelledarpersoner (eller hur många det nu är som överlever).<<

Hur många som överlever eller finns med kan man ju själv bestämma. Men jag förstår inte riktigt vad du mena, är 40 för få eller för många eller är det andra praktiska problem?
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Både staden som teleporterades och The Others är en bra idéer. Fast jag tror en stad med dess invånare är för många personer för mig.

Man kan ju variera sig lite, men om jag kör det så ska press, isolation, vilsenhet och hopplöshet vara viktigt. Spelarna måste känna att de vill ta sig hem, bryta isolationen och lösa mysteriet. Det kommer inte vara lika happy som Lost. När dem byggt en boplats vid stranden börjar vattnet stiga, fler ska dö och brutalare, när det flyttar längre in på ön börjar det komma upp varelser från underjorden, och lite skräckstämning hade jag nog satsat på. Visst ska spelare få en chans att pusta ut, men mina spelare lär inte få en trygg hamn nån längre tid :gremsmile:.
 

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Jag har läst tråden du nämnde och hade faktiskt också tänkt på multipla RPer. Jag hade nog låtit varje spelare ha en hvudkaraktär och några mind viktiga som kan stryka med lätt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Flashbacks...

Fast flashbacks är ju halva konceptet med Lost. Att skippa dem riskerar att göra hela kampanjen till en dussinkampanj där man ska överleva på en ö. Utan flashbacksen och mystiken hade Lost varit en riktigt trist TV-serie... :gremsmile:

/RipperDoc
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Hur många som överlever eller finns med kan man ju själv bestämma. Men jag förstår inte riktigt vad du mena, är 40 för få eller för många eller är det andra praktiska problem?"

Jag menar att det skulle bli för många för att vara riktigt hanterbart. Då är det bättre att ha med färre överlevande och låta varje spelare ha flera karaktärer, precis som du har funderat på i ett av inläggen oven.

"Jag har inte så stor erfarenhet av att använda flashbacks men det kunde kanske ge något. Jag funderade på att låta varje RP ha en hemlighet (som också några i Lost har) som ska avslöjas. Kanske kunde det på något sätt kombineras med flashbacks. Att bara ha flashbacks för att berätta RPns bakgrund är jag tveksam till."

Tja, det borde väl kunna funka att under varje spelmöte ha en kort återblick som rör någon viktig händelse i någon av karaktärernas liv? För som RipperDoc skriver så blir det mer av en generell överlevnadskampanj om det bara är ett gäng snubbar som råkar krascha på en mystisk ö. Grejen med Lost är ju att passagerarna i flera fall inte har helt ordinära livsöden. Nästan som om de kan börja fundera på om det finns någon anledning till att de har hamnat på ön. Dessutom bidrar deras olika bakgrunder till att de har vitt skilda attityder till ön och till varandra.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Reanimering av den döda tråden: Lost

Mest för att jag började fundera på om det inte fanns en sånhär tråd innan jag gjorde en själv, så återuppväcker jag en gammal tråd.

Sedan GothCon har jag nämligen varit inne på tanken med flashbacks i rollspel och när jag i somras körde igång en skräckkampanj kom den krydda med rätt snabbt. I retro kom jag på mig själv med att göra det rätt lost-artat.

Plotten handlar om sex människor som är med om en busskrasch med en Greyhoundbuss och blir strandade i en liten byhåla i västra USA. Dels sker "mystiska saker" kring dem. Men de mystiska sakerna föranleder också flashbacks. Rent praktiskt har spelmötena nu en person i fokus och den spelar dels nutid och en paralell historia ur dess för flutna. De andra får spela sina karaktärer i nutid och nyckelroller ur det förflutna i flashbacksen. Och allt fogar sakta ihop en bakgrund som ett pussel av deras förflutna och det i relation med vad som händer i kampanjens nutid.

Och det funkar kalasbra! Jag som sl kan använda det förflutna för att sätta fokus på de nutida händelserna och göra dem mer kusliga. Och det knyter in karaktärerna och dess bakgrund tydligare in i historien.

-Gunnar (som blivit sugen på att se mer Lost)
 
Top