LOSR – Lean Old School Role-Playing

Ser habilt ut! Det enda jag blev lite förvirrad över var skillnaden mellan om en CHECK var en attack eller defense. Då det inte står något, vad jag såg, om defence-slag?

Ser habilt ut! Det enda jag blev lite förvirrad över var skillnaden mellan om en CHECK var en attack eller defense. Då det inte står något, vad jag såg, om defence-slag?
Tackar!
If either side declares a purely defensive action and wins the exchange, neither side deals or takes damage that round. If one side is purely defensive and it’s a tie, the damage is halved.
Tack, det där låg visst kvar från en lite tidigare resolutionsvariant, så det har jag uppdaterat nu:
If either side declares a purely defensive action and wins the exchange, no damage is dealt.

If the pc’s ability (strength for close combat, dexterity for ranged) is enough to shift the outcome across the success/failure threshold, the damage is halved.

Ser skitfina ut. Två saker fattar jag inte. Vad betyder det att en grundegenskap är hög nog för skifta till halv-framgång. Längst ner på sidan 4. Vad har man ens Abilities till?

Sidan 14. Erfarenhet. Fattar inte delen med att slå för Abilities. Vad är result, har det nämnts tidigare? Och hur slår man för en egenskap. Har jag läst för slarvigt…?

Ser skitfina ut.
Tack!
Två saker fattar jag inte. Vad betyder det att en grundegenskap är hög nog för skifta till halv-framgång. Längst ner på sidan 4. Vad har man ens Abilities till?
Säkert jag som skrivit slarvigt.

Låt oss säga att du ska hoppa över ett gap. Det är rätt långt, så spelledaren säger att det är Difficulty 13. Du slår D20 och får 12 – det är ju för lite, eftersom du hade behövt över 13 för att lyckas. Men, du har Dexterity +2, så med den bonusen kommer du ju över 13. Det innebär att du lyckas med konsekvens, exempelvis att något ramlar ur din packning i hoppet.

Sen kommer nästa rollperson och ska hoppa. Hen får 15, vilket är över 13, men hen har Dexterity –2, så i slutändan hamnar hen inte över. Det innebär att hen också lyckas med konsekvens, exempelvis att en bit av klippan rasar ned så att ifall ni vill hoppa tillbaka sedan blir det ännu svårare.

Med andra ord, Abilities har en chans att påverka utfallet av ens tärningsslag om man är på gränsen att klara något.

Sidan 14. Erfarenhet. Fattar inte delen med att slå för Abilities. Vad är result, har det nämnts tidigare? Och hur slår man för en egenskap. Har jag läst för slarvigt…?

Man gör helt enkelt som ett vanligt handlingsslag (slå D20, lägg till/dra bort Ability). Om resultatet blir 5 eller lägre inklusive sin Ability förbättras Abilityn med 1.

Back