Nekromanti Lorraine Williams?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det verkar svårt att sortera ut en "sann" story kring hennes övertagande och "kvaddande" av TSR (om det nu var så?). Finns här någon som kan ge mig en god överblick av den olyckliga historien?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rymdhamster;n176760 said:
Wikipedias artikel känndes för vinklad eller för kortfattad?
Den känns ... Plan. Det känns som att det finns fler aspekter på detta. Kanske inbillar jag mig bara och få magkänslor av gamervärldens agg mot Williams, men jag vill ha ett helhetsperspektiv -- något som jag upplever av svårt att finna eftersom de flesta skildringarna är hårt vinklade åt det ena eller andra hållet.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
solvebring;n176874 said:
Jees! ... Med all kurslitteratur är det inte riktigt läge för det. Men tack för tipset! =)
Finns som ebok åxå, kanske lite lättare att få tid med då.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag prövar att formulera mig så här för att se om jag kan pusha tråden lite ...

Hur mycket var Lorraine Williams en girigbuk som högg Gygax i ryggen, respektive en affärskvinna som gjorde vad hon kunde med spillrorna som fanns?

... De flesta spelnördarna och många av de gamla amerikanska spelmakarna, bland andra Frank Mentzer (som sägs ha lämnat TSR pga. Williams), menar det förra. Fast så klart, de är ju grymt partiska.


... På nätet hittar man många sådana påståenden:
One reason is that she sold TSR, the original company that produced the tabletop roleplaying game, to Wizards of the Coast, the makers of the collectible card game Magic: The Gathering. Wizards still produces the game and last year launched its 4th Edition, but many people say D&D hasn’t been the same since the sale.

More than 10 years earlier, Williams had gained control of TSR through a hostile takeover that forced D&D creator Gary Gygax out of the company.

Another black mark against Williams: She supposedly looked down on gamers and even banned the playing of games withing the company’s walls, forcing designers to conduct underground playtests, if any, on products released under her tenure.
(Källa.)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nå, jag hittade just den här mycket intressanta artikeln som verkar vara ett utdrag ur boken ni nämner här ovan. Det verkar som det var tal om solklar backstabbing. Dock skulle jag inte vilja ge Williams hela skulden, det var ju de övriga inblandade som gjorde det möjligt för henne att ta över.

Smutsigt som fan, en business är väl always business.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Rymdhamster;n177000 said:
Har du läst den här tråden som är en av källorna till wikiartikeln? Zotster är tydligen en före detta anstäld under Lorrainetiden. Det är några sidor, men även nån annan anställd gör ett par kommentarer och den innehåler en del intressant:

http://www.knights-n-knaves.com/phpb...php?f=2&t=5996
Nej, det har jag inte. Det får jag lov att kolla in.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag vill minnas att direkt efter att Wizards övertagande av Wizards hade avslöjats så postade Sean Reynolds (då TSRs webmaster och allmänna online-representant) "Ding dong, the witch is dead!" till rec.games.frp.dnd. Så jag misstänker att Williams inte var så populär internt.

Jag har iofs hört andra historier om att hon var en hygglig chef ur ett HR-perspektiv - det finns en intervju därute någonstans där en av TSR-designersarna berättar om hur han jobbade kvar och fick lön rätt länge när han inte hade möjlighet att faktiskt skriva och jobba för att han tog hand om sin sjuka fru, eller något i den stilen.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag jobbade ju i ganska nära kontakt med TSR under perioden 1985-1989, träffade många av de inblandade och hörde många historier. Lorraine Williams var en mycket bestämd kvinna och hennes maktövertagande av TSR ganska brutalt, även om mycket kan skyllas på bröderna Blume. Relationerna mellan Gygax och Blume var ju rätt frostiga och jag misstänker att hon inte var sen att utnyttja det.

Sedan kom hon ju från familjen Dille, som ägde rättigheterna till Buck Rogers. Satsningarna på att göra spel av Buck Rogers till varje pris, får skyllas helt på henne. Det kostade förmodligen TSR en hel del pengar.

Hur hon var som chef, vet jag inte säkert. Hon uppfattades nog rätt olika. Själv uppfattade jag henne som så där typiskt amerikan-på-cocktail-party-artig.
 
Top