Nekromanti London vid krigets rand

Widundret_UBBT

Veteran
Joined
7 Jan 2011
Messages
16
Location
SE
Hej alla,

Då detta är mitt första riktiga inlägg på det officiella O:FR-forumet så tänkte jag börja med tacka skaparna för ett mycket, mycket trevligt rollspel! Jag fastnade redan -09 då jag och min spelgrupp spelade Arvet på St:Marys på GothCon. Sen dess har jag spelat varje års konventsäventyr och även gett mig på att spelleda Singapore Sling detta året. Har varit lika roligt varje gång, både på konvent och tillsammans med min spelgrupp som aldrig tycks få nog av "Fallen Reich-känslan". Vårat senaste spelmöte håll på sent in på natten (vi spelade i nästan åtta timmar) utan att någon verkade tröttna. De ville till och med slå fram några extrakaraktärer när äventyret tillslut var avklarat :)

Så, jag håller för tillfället på att skriva ihop en mindre följetong av äventyr åt mina spelare och hade tänkt att det första skulle ta sin början i London dagarna efter krigets utbrott. Mina spelare har hunnit med allt från att slåss mot gamlingar i England till att förstöra uråldriga artefakter i Skottland och jag vill nu att kriget skall bli ett element som påverkar storyn mer än tidigare.

Mitt problem är dock att jag saknar tillräckligt med information om London under den aktuella tidsperioden. Jag vet att folk började evakueras tidigt ur staden efter krigsutbrottet, även fast det skulle visa sig dröja månader innan kriget nådde dit, men jag har försökt hitta mer information om hur krigsutbrottet egentligen påverkade gemene man. Var det kaos eller tog det flesta det med ro? Var det liv i stadskärnan eller var det helt öde?

Vad jag eftersöker är helt enkelt information om London från 1 september och framåt. Om någon har några intressanta länkar eller information får ni därför gärna delge detta här, jag tror säkert att det kan vara till nytta för fler än mig.

För att dra igång tråden skall jag dela med mig av något jag hittat själv, nämligen BBC:s arkiv "Britain on the brink of World War II" som innehåller en hel del intressanta radioinslag och fotografier från Storbritannien under krigets början.




För de som är intresserade har jag även skrivit ner min första grundidé kring de kommande äventyren här nedan. Jag utfärdar dock en fet spoilervarning då jag nämner en del av de saker som förekommer i regelbokens hemliga kapitel. Läs inte om du inte redan läst detta kapitel.

Bakgrund

Kärt barn har många namn sägs det, och på samma sätt har ön som i begynnelsen spelade en stor roll i konflikten mellan Sky och Hell kallats för många olika saker genom historien. Grekerna kallade den för Hyperborea, arkeologen Augustus Le Plongeon skrev om Mu och somliga valde att kalla den för Atlantis. Nazisterna däremot kallade ön för Ultima Thule och ansåg att det var därifrån som den ariska rasen en gång hade kommit.

Ön i sig var egentligen en helt vanlig sådan, det var istället vad som fanns på ön som skulle komma att spela roll. Utav någon anledning hade nämligen en avgrund öppnats där i begynnelsen, en port som ledde från jorden rakt till Hell. När de som var utsända från Sky fick reda på detta handlade de snabbt för att inte fler av deras fallna bröder skulle kunna rymma från sitt fängelse. De lyckades efter många uppoffringar sätta stora lås över porten och byggde sedan en stad på ön för att ständigt kunna vaka över den nu förseglade porten.

Århundraden gick och invånarna på ön började tröttna att leva borta från sitt egentliga hem. När de antog att de flesta fallna hade glömt av portens existens lät de därför sänka ön till havets botten och begav sig sedan hemåt till Sky. Detta skulle dock visa sig vara ett stort misstag då det fortfarande fanns någon som mindes ön - Lilith.

Handling

Så, tanken är att nazisterna (vid sidan av kriget) börjar sökandet efter Ultima Thule. Då detta var något som faktiskt förekommer relativt ofta i nazistisk ockultism och esoterism så finns det mycket att hämta i form av historisk information. Bara en sån sak som att sällskapet Thule-Gesellschaft tagit sitt namn från legenden om Ultima Thule (och att Hitler kan ha varit medlem i detta sällskap), eller att Heinrich Himmler var "besatt" av tanken om Atlantis efter att ha läst Oera Linda-manuskriptet. Nappar rollpersonerna på att hindra nazisterna kommer de behöva resa land och rike runt för att förhindra nazisterna från att finna de nycklar som kan ge dem möjligheten att öppna porten till Hell. Den första nycklen skall finnas i London, eller ja, snarare sagt djupt under London i hemliga kammare anslutna till kloaksystemet. Nazisterna kommer att utföra en ritual på Londons gator där de genom att mörda människor på utvalda platser skall kunna "triangulera" platsen där den hemliga kammaren finns. Detta skall vara kroken som förhoppningsvis drar rollpersonerna in i handlingens centrum.

Detta är vad jag hade att skriva för tillfället, kommentera gärna eller kom med kritik om andan skulle falla på :)
 

Widundret_UBBT

Veteran
Joined
7 Jan 2011
Messages
16
Location
SE
Jag nämner Oera Linda lite kort i min äventyrsbeskrivning. Den kommer att spela en stor roll i det hela, speciellt då jag har en förkärlek för att använda riktiga källor som inspiration. Det är roligt att pussla ihop saker som ha skrivits/skett på riktigt och sedan se spelarna inse detta mitt i ett spelmöte (som i vårat senaste äventyr där spelarna insåg att det fanns många ledtrådar att finna i historian om häxbränningarna i Skottland under slutet av 1500-talet).

The Dirty 30's verkar vara en guldgruva, både den och BBC History skall kollas upp!

Edit: En fråga som jag kan ställa redan nu är hur Londonborna påverkades precis i början av kriget, då nazisterna precis har invaderat Polen och Storbritannien förklarat krig. Att människor är upprörda och att panik bryter ut här och var säger nog sig självt, men hur påverkades britternas vardag rent konkret? Allt från små anekdoter till faktalänkar är av värde då jag verkligen vill försöka skildra perioden och platsen korrekt.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det är dessa jag använder i äventyret London Calling ;-) Plus en massa annan rolig kuriosa om London Underground.
 
Top