Lolanda och de andra dimmiga öarna

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Utforskar en tanke om en setting: hoppar fram några tusen år, förbi klimatapokalypsen, förbi postapokalypsen, förbi de första stadierna av återtagen civilisation. En bit ut i Atlanten. Någonstans ganska varmt. En ö-grupp vulkaniska öar, täckta med tät regnskog, tallar, palmer och gigantiska ormbunkar. Nybyggare från öarna i norr och det stora ökenlandet i öster kom med sina stora flottar för många generationer sedan. Knappt någon metall, däremot jordbruk, keramik, träarbete, och djurhållning. Jakt på stora fåglar och stora insekter som hålls på öarna. Fiske och sjöormsfångst. En stam ullkor fick man med sig, där några har rymt och förvildats. Precis som några hundar och katter och grisar.

Efter en tid märker man att den vulkaniska marken har skapat märkliga mineraler och kristaller. Vissa verkar kunna hela. Andra får dig att läsa tankar eller drömma sant. Ytterligare några leder till sjukdom och död. Kunskapen är ny och osäker. Även fåglarna och de andra djuren verkar vara påverkade.

Två saker jag vill utforska:
- Universella mänskliga kulturella drag: vilka koncept finns? En insikt från att ha läst om kelter, germaner och Stilla havsfolk är att i stort sett samma koncept och föreställningar går igen: klankultur, våld, föreställningar om livskraft och tabun.
- Vad händer i en kultur när man börjar upptäcka en disruptiv ny sorts kraft? Här återupptäcker vi inte magin, här existerar inga hemliga traditioner att bli invigd i. Den är ännu otämjd. Vad händer då?

Och så vill jag spela typ OD&D fast i en värld vi inte känner igen. Nya monster, ny sorts magi, nya talanger.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Vindsjäl: Herregud, estetiken och upplägget är ju exakt detsamma! Och jag har grunnat på det här temat sedan min långa runtresa på Nya Zeeland förra året.

Fast jag tänkte mer åt Tekumel/OD&D i systemet.

Kanske får köpa Vindsjäl!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Vindsjäl: Herregud, estetiken och upplägget är ju exakt detsamma! Och jag har grunnat på det här temat sedan min långa runtresa på Nya Zeeland förra året.

Fast jag tänkte mer åt Tekumel/OD&D i systemet.

Kanske får köpa Vindsjäl!
Bläckfisk förlag har ju det förträffliga konceptet att alla deras grundregler finns tillgängliga digitalt till "pay-what-you-want"-pris på deras hemsida, så det går ju att ta sig en titt på spelet gratis (men det är lätt värt pengarna med en fysisk kopia också 😉)
 
Top