Nekromanti [LoL] Termer

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lorder och Lodisar är en vogue och det är rimligt.

Nu skall vi snacka lite termer här.

K.K har visst sug efter att blanda lite engelska och svenska termer. Hur funkar det? Är det alldeles för crazy eller funkar det?

Färdigheter är en sån här gammal hävd term som suger rätt hårt. Skall vi applicera lodis framför det så blir det en lodisfärdighet. Det är inte riktigt bra tycker jag så jag skulle gärna villa döpa det till Lodisskills. Det finns ju diverse olika sorters färdigheter i LoL så jag kan tänka mig en blandad kompott.

Exempelvis så kan det tänkas att Glansdagsfärdigheter funkar bra och kan kompletteras med Lodisskills, Lodis-trix och typ Bösfeats. Är det verkligen okay att göra så eller kommer hela rollspelseliten att skratta åt tilltaget.

Om du skulle skriva ett rollspel och var osugen på Färdigheter vad skulle du döpa det till?

Grundegenskaper suger ju också. Attribut är cheezy. Dygder heter det just nu och det har en skön LoL klang men jag vet inte om det är det absolut bästa. Suger man lite på Dygdvärde så tycker jag det ligger skönt på tungan. Troligen är jag också väldigt förälskad i Dygd så oavsett om någon kommer med ett fett förslag så blir det nog svårt att ersätta Dygd.

Det finns säkerligen fler termer som måste ifrågasättas men det här är en bra start.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Kom på två till.

Nivå suger ju. Level funkar ju hur bra som helst och. EXP och XP är mer fresh än erfarenhetspoäng. Jag vill ju dela ut exp till lodisarna. Alternativt lodispoäng som det nu heter, LP´s.

Alla lyten kommer generera någon form av poäng som leder till att lodisen når en högre level. Denna poäng skall inte vara en lodispoäng, det skall vara exp! Det ger ju någon form av rännstenscred och funkar som xp i typ D&D.

Vad kan det heta?
 
Top