Lokalt nätverk med många användare?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
(Jag hade för mig att jag frågat om detta förut, men hittar inget.)

TL; DR: Jag vill skapa ett lokalt trådlöst nätverk i ett klassrum, med så många möjliga klienter som möjligt, på ett kostnadseffektivt och bra sätt. Trafiken behöver inte gå snabbt; vi ska skicka lite enkla http-requests typ. Kanske testa något Unity-multiplayerspel. Definitivt inte streama nån media.

Mer detaljer:

Här är dealen: Låt oss föreställa oss att en skolas nätverk inte sköts av den lokala IT-teknikern utan central av något slags central IT-tekniker-röra som är oerhört trögjobbad och där det är skitjobbigt att försöka rodda, och där alla man pratar med verkar vara extremt ointresserade av att hjälpa till och/eller förstå vad man ens ber om.

Och att skolans nätverk är uppdelat på ett "elevnätverk" och ett "lärarnätverk", men att den uppdelningen inte sker via SSID eller så utan beroende på vem man loggat in som. Och att lärare inte kan komma in på elevnätet och vice versa. Och att det visserligen finns ett "guest"-nätverk, men att det är totalt nedlåst och nte medger någon direktkommunikation alls mellan datorer som ansluter till det.

Låt oss föreställa oss, med andra ord, en skola som har ett trådlöst nätverk men där det inte går att genomföra några nätverkslabbar i kurser där nätverk ingår.

Låt oss också föreställs oss att det finns en lärare på den här skolan, låt oss kalla honom… Fnark. Som vill köra lite nätverkslabbar.

Så… Om en klass består av 32 elever, vilken utrustning behövs ifall målet är att bygga ett trådlöst nätverk där så många som möjligt av dem kan ansluta samtidigt, och skicka enkla http-requests till varandra och till mig som lärare?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Kan inte Fnark bara ta en helt vanlig bredbandsrouter och strunta i att koppla upp den på internet? Slå på DHCP och sätt ett lätt lösenord på nätverket så ni får jobba ifred. Vill du Fnark ha en server med fast IP så brukar det gå bra att speca upp vilken MAC-address som skall få vilket IP (ta inte någon address som överlappar med de som DHCP-förfogar över).
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Du behöver inte mycket.
En access-punkt (AP) som enheter kan koppla upp sig mot.
En DHCP-server som delar ut IP-addresser till anslutna enheter. (Inte strikt nödvändigt, men ofantligt mycket enklare och mer praktiskt än att alla skall hålla på och sätta upp statiska IP-addresser på sina datorer.)

Enheter som kombinerar en AP med en DHCP server och lite annat smått och gott (brandvägg, NAT, etc) brukar säljas under benämningen "router".

Så en vanlig konsument-router konfigurerad på vettigt sätt borde räcka alldeles utmärkt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Kan inte Fnark bara ta en helt vanlig bredbandsrouter och strunta i att koppla upp den på internet? Slå på DHCP och sätt ett lätt lösenord på nätverket så ni får jobba ifred. Vill du Fnark ha en server med fast IP så brukar det gå bra att speca upp vilken MAC-address som skall få vilket IP (ta inte någon address som överlappar med de som DHCP-förfogar över).
Ja, det är ju absolut det som ligger närmast till hands – eventuellt kan man rentav brygga den till det där gästnätverket, om man nu vill ha lite internet eller så.

Det jag funderar över är kapacitet – klarar en helt vanlig router (t.ex. en sån här om man ska köpa billigt nytt) av 32-33 samtidigt avslutna enheter? Hastigheten skiter jag ju i, men det är ganska bra om den inte tappar alltför många paket eller kastar ut folk pga att dess kapacitet är slut eller så.

(Archern verkar enligt uppgift kunna köra OpenWRT också, vilket jag tänker mig ger extra flexibilitet här. Men jag gissar att begränsningar av det slaget, alltså antal användare/enheter, mer handlar om hårdvara än mjukvara?)
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
30-40 gemensamma anslutna enheter lär nog Fnark klara med i princip vilken trådlös accesspunkt som helst. Ta en gammal router du har använt hemma. Du lär inte behöva mer, iaf om du kan undvika internetdelen. Med internetdelen blir det lite bökigare eftersom du behöver en router som kan ansluta och brygga ett trådlöst nätverk men utan det lär det bli en barnlek.
 
Top