Nekromanti Lojalitetskonflikter och tacksamhetsskulder

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
I det verkliga livet så ställs många av oss inför diverse lojalitetskonflikter. Vänner ligger i konflikt med varandra, i dina arbetsuppgifter kan det ingå att utföra arbetsuppgifter som du inte håller med om etc. I rollspel brukar ju karaktärerna ställas inför allvarliga situationer där deras val brukar få stora konsekvenser. Vad har karaktärerna fått hantera för lojalitetskonflikter för att nå nå sina mål eller för att nå "the greater good", har de tvingats förråda sin gamla mentor eller organisation?
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Eftersom jag är helt insnöad på Svavelvinter så tänkte jag påpeka att spelet nästan är upplagt för den typen av lojalitetskonflikter. Detta eftersom karaktärer i kampanjspel förväntas ha "skuggmakter" vilka man måste förhålla sig till. Att genomföra "skuggbefallningar" är rent av en del av förbättringssystemet - man går inte upp i ödestyngd (nivå) förrän aktuell skuggbefallning är utförd.

Ett konkret exempel från en kampanj nyligen, som utspelade sig i huvudstaden Tricilves slum:

Medan alla karaktärer var associerade med en kriminell liga så hade dessa samtidigt kopplingar till de olika (kriminella) högdjuren i stadsdelen. Mest aktuellt var detta för spelaren vars karaktär hade en behaglig levnadsstandard tack vare sin mäktiga skuggmakt. Det skulle dock visa sig att mitt upplägg för kampanjen kretsade kring hur skuggmakten ifråga - i hemlighet - försökte ta över den liga som karaktärerna tillhörde.

Min tanke var alltså att spelaren ifråga skulle bli tvungen att antingen lämna sin bekväma tillvaro på ålderns höst - eller ta ställning för ligan som blev allt mer ansatt från alla håll och kanter. Situationen skulle bli än mer prekär då karaktärens "förbannelse" var att densamme är "obrottsligt lojal" - dock utan att specificera gentemot vem. I det ideala fallet skulle spelaren alltså lyckas hitta en förhandlingslösning på konflikten, så att karaktären slipper vara illojal mot någondera parten.

Nu kom vi aldrig riktigt så långt men jag tror att det hade blivit intressant. Även övriga spelarkaraktärer hade lätt kunnat hamna på kant med sina respektive skuggmakter.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Absolut, Svavelvinter är verkligen upplagt för det. Men det är ju sällan man spelar en grupp som är jättelojala mot varandra där i grunden, i och med att Skuggmakterna kan spreta åt väldigt olika håll.

En reflektion jag gjorde för ganska många år sedan nu var då vi var flera som fick försöka nå olika mål för att visa oss värdiga som att bli sheriff/lagman i ett Vampire-lajv. En av de som skulle nå sina mål skuldsatte sig till andra för att nå sina mål. Samhället är ju väldigt präglat av tjänsteutbyten, men skulle det inte vara svårt att framstå som lojal med styret då man samtidigt är djupt skuldsatt och för att accepteras i samhället förväntas betala tillbaka sina skulder? :)
 
Top