Nekromanti Ljusets vandrare och drömmens vandrare?

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Hur går det med utgivningen av Dan Hörnings böcker? Säljer de för klent om man jmf med rollspelsmoduler så de blir en risk att ta fram dessa härliga romaner?

Personligen tycker jag Dan Hörnings böcker och Andreas Romans är väldigt bra, skulle därför uppskatta en lägesrapport om hur det går, samt varför det går som det går.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Problemet med romanerna är att det i stort är en ren förlustaffär. De grundavgifter, pallavgifter och procent av försäljningen distributionföretaget (där man måste ligga med för att nå ut till alla bokhandlar) tar ut äter upp nästan allt av vinsten när man har såpass få titlar som vi har.

Det resulterar i att man bara kan trycka när man har en budget som tillåter att man kan ligga ute med tryckkostnad och reklampengar i ungefär 1 1/2 år, vilket tidigare har varit ungefär den tiden det tar att komma upp i break-even.

Men förhoppningsvis ska vi kunna få ut nästa del av Mörkret-serien under det nya årets första månader.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vore det inte fördelaktigt att låta andra förlag trycka och handha distribution av böckerna samt ta ut en licensavgift för att man använder sig av mundanas värld?
Det kanske inte finns det intresset ifrån andra parter, men har ni kollat upp det? Nördgrejer och fantasy är ju väldigt populärt nu.

Det skulle vara intressant och veta ifall romanerna bidrar till att fler personer upptäcker EON och hobbyn eller om romanerna tillfredsställer en smal publik som redan älskar EON?

Vilka produkter är mest lönsamma för neogames i övrigt?
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Har Roman skrivit färdigt återstående delar?

Hörde honom på nån radiointervju i år och då hade han sadlat om till thriller/skräck och tycktes ha lagt fantasy tryggt bakom sig?

Mvh / Phelan
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Roman har väll släppt alla sina planerade böcker? Drakväktartartrilogin samt vargen och kättaren?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Snälla, skit i skiten om det dessutom är en förlustaffär. 'Stormens vandrare' är lätt en av de sämsta böcker jag läst.

Och de som tycker annorlunda tycker FEL! :gremsmile:

/Hjalle, nöff sa grisen.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Konstruktiv kritik när den är som bäst.

Vh Jens "Har inte läst någon av romanerna, men väntar fortfarande (efter alla dessa år) på Demoner"
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Har inte demoner kommit ut? :gremshocked:

Personligen så gillar jag med Stormens vandrare den "plott" som byggs upp, jag gillar också stilen när man som läsare får följa flera olika karaktärer samt att karaktärerna ifråga väcker känslan av att de kan ha varit möjliga rollkaraktärer en gång i tiden. Det gillar jag.

Har tyvär inte läst Svärdspel i Hadarlon, men den sägs vara Hörnings bästa.

Romans böcker om drakväktarna gillar jag också, av samma anledning som jag gillar Hörnings böcker. För mig tillhör de båda toppskiktet av svenska fantasyförfattare, tyvär med dåliga konkurrens.
 
Top