Nekromanti Ljus!

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Ibland kan levande ljus vara stämningsskapande när man spelar, men det kan ju bli lite svårt att t.ex. läsa på formulär & dyl. Är det nån som har en patenterad ide på hur detta löses eller går det helt enkelt inte att mysbelysa?

En del olika metoder funkar juh, tex. liten bordslampa åt SL. Eller dimmerbelysning som är satt på minimal mängd läsljus. Fler ideer...??

Eller ska man helt enkelt enligt din åsikt skita i sånt? ljuset har inget med inlevelsen att göra!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Levande?

Ett par lägre levande ljus, gärna lite bredare, brukar funka som läsbelysning, vet dock inte om det i under rollspelande skulle kunna bli någon slags distraktionsmoment eller hinder men snyggt är det.

Lite OT nu men skulle någon av någon anledning villja ha rinnida stearinlus så är det inte att köpa ljus med gålig kvalitet på stearinet som gäller utan att ha vinddrag i rummet.
(Annars så finns det speciella rinnljus man ska använda när man tillexempel vill ha en flaska som ska ha sett ut att ha haft mer eller mindre generationer av ljustumpar nerstuckna i, dock är dessa lus inte speciellt vackra och ser ordentligt "onaturliga" ut när de brinner(och brykar dessutom bara finnas med lager av olika färer i(son dock blir rätt snyggt väl när det är nerunnet på flaskan)))

/Elin (fritidspyroman)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En mix..

Jag för min del tycker att en mix av "vanligt" ljus, levande ljus & musik är en klart skönt blanning !!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Varde ljus

Eller ska man helt enkelt enligt din åsikt skita i sånt?

Jajamen, det ska man!

Mörker går väl an, men när spelare börjar leka med stearin blir det förjävligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
"Ibland kan levande ljus vara stämningsskapande när man spelar, men det kan ju bli lite svårt att t.ex. läsa på formulär & dyl"
Det är därför vi inte kör med dämpat ljus.. Man får så ont i huvudet av att läsa (i svagt sken)..

"Fler ideer...??"
När jag spelledde "The Dead of Night" till <A HREF=http://www.peginc.com>Deadlands</A> så hade alla spelarna var sitt ljus (i detta fall värmeljus som symboliserade livslågan) och jag satt med en bordslampa bakom spelledarskärmen.. Funkade bra, då jag inte behövde fråga spelarna om stats..

Det enda sättet vi har lite stämningsljus på är att ha en lampa som lyser upp bordet men inte spelarna som sitter runt omkring.. Nackdelen kan vara att man inte ser mimiken på varandra lika bra (även om man kan luta sig framåt)..

~Å andra sidan så är [color:448800]Han</font color=448800>s spelgrupp inte precis gudar på att gestalta karaktärer
 

Morningstar

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
14
Location
Växjö
Mitt tips är att inte bry sig så mycket om vad som står på formuläret, utan att i de flesta situationer använda sitt sunda förnuft, memorera de viktigaste värderna och endast läsa på formuläret i nödsituationer.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Släck ljusen.

Först: en liten redogörelse för min syn på konst:

Jag har mycket svårt för de där typerna av allkonstverk som strävar efter att man ska förnimma ljud, ljus, lukt och alla sorters sinnesintryck och på så vis bilda sig en helhetsupplevelse som är större än de enskilda delarna. För mig handlar konst snarare om att förmedla en eller ett par sorters sinnesintryck, och sedan låta publiken skapa det andra i sitt eget huvud.

Varför babblar jag om konst? Jo, för att rollspelsmediet är ett konstspråk, och precis som i litteraturen och i filmvärlden så finns det olika synsätt på hur publiken skall ta till sig budskapet. I dataspelens värld finns det många som tror att spelen bara blir bättre och bättre ju tydligare grafiken och proffsigare musiken blir, men personligen tycker jag att några av mina gamla amigaspel (IK+ till exempel) är snyggare än de senaste X-box-titlarna och SID-chippet i C64:an producerade långt snyggare låtar (Krakout, exempelvis) än de symfoniorkestrar som kloddrar låtarna på Squares senaste rollspel.

Begränsningarna i mediet gör nämligen att publiken måste skärpa sina egna sinnen. En bok innehåller enbart text, ändå så kan läsaren bygga upp hela universum när han sitter och läser den. Det blir som bäst när läsförmågan är optimal, alltså när det finns så få distraktionsmoment som möjligt.

Detsamma gäller för rollspel, enligt min mening. Jag vill se mitt rollformulär/min regelbok tydligt, jag vill se spelledaren/spelarna tydligt, jag vill höra vad de andra säger så tydligt som möjligt och jag vill ha så få distraktionsmoment som jag bara kan få.

Bakgrundsljud tycker jag är oerhört störande, och jobbiga ljuskällor retar jag mig enormt på. Det får gärna vara lite nedsläckt (för att man inte skall störas av omgivningarna i spellokalen) men absolut inte så att det blir svårt att se vad varandra håller på med.

Så stearinljus i mörkret funkar inte alls för mig. Det ska vara så behagligt som möjligt för mig som spelare om jag skall kunna leva mig in i rollpersonen.

/Riz
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
_Fler_ ljus...

Ibland kan levande ljus vara stämningsskapande när man spelar, men det kan ju bli lite svårt att t.ex. läsa på formulär & dyl.

Då har man inte i närheten av tillräckligt många ljus! Fler ljus, minst ett per spelare. Värmeljus är kanske inte världens bästa belysning men de är billiga (3 öre styck eller något lika fånigt på IKEA) och kan spridas i rummet i stabila glasljusstakar.

Eller ska man helt enkelt enligt din åsikt skita i sånt? ljuset har inget med inlevelsen att göra!

Jag tycker det är mysigt... kanske för att jag spelat för mycket rollspel nattetid eller i olika källarlokaler... :)

Jag får dock erkänna att även jag har lampor... en liten lampa på spelbordet skadar ingen :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Det beror på.

Skräck -> mörkt.
Fantasy -> beror på.
SciFi (Alien) -> mörkt
SciFi (Starwars, Star Trek) -> ljust.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Enligt min erfarenhet är det skitbra med ljus... vilket sorts spel man än spelar. Vi brukar ha en kandelaber och den sprider tillräckligt med ljus för att vi ska kunna se rollformulären tydligt. Det enda problemet är att den som sitter mittemot SL har svårt att se honom vilket är irriterande. Vår Sl har ingen spelledar skärm så det är inget problem. Men ljus som stämmnings höjare är jättebra! slås bara av musik, som det inte går att spela utan.

/Jonas
 

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Jag använder ljus åt RP:na och så har jag en stor fotogen lampa brevid mej. Den e riktigt fin, har till och med några konstiga mönster på sig som liknar dvärgiska runor (iallfall lite)
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Se ljuset, kamrater!

Det är... Oemotståndligt att leka med stearin./images/icons/grin.gif

Skämt å sido så är det ju alltid kul med saker som kan öka stämmningen. Men det kanske är viktigare att ha det lagom varmt, bra ventilation och passande musik. Vi har en spelare som sitter och rasslar "...det är kvavt..." på sommaren. Då räddas inte stämmningen även om man har ljus.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Vi har med framgång använt en blandning av levande och döda(?!) ljus. Vid den mest lyckade (dvs bäst ljussatta, i detta fall) sessionen hade SL en mycket avgränsad spot som lyste ned bakom spelledarskärmen, vilket gav en kuslig sekundärbelysning på honom. Den tillät även att SL kröp in och ut ur skuggorna på ett mycket effektfullt sätt.

Eftersom vi körde någon slags Sam Spade-CoC just då var alla scener som utspelade sig på mörka kontor och rökiga barer synnerligen stämningsfulla. Allt vi såg av SL var cigarettglöd och den rök som letade sig in i ljuskonen, men vi kunde ana de svaga konturerna i ljuset som reflekterades i bordet, och allt belystes på detta sätt underifrån.

Vi spelare (vi var 4 stycken) fick slåss om ljuset från 2 avskärmade stearinljus som stod bakom oss, så att vi vid behov kunde läsa formulär (och tärningsresultat /images/icons/grin.gif), men i övrigt var allt mörkt...

Det är lite lurigt att ljussätta, men det går. Ett par besök på loppmarknader och i second-handbutiker kan ge en massor av roliga belysningsleksaker....
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Ljus! Ljus! Ljus! Ljus!

Jag råkar vara en riktigt ljusfetichist, ingeting skapar stämning som en krasse stearinljus!

Men jag måste säga emot när ju säger att slju kan göra det svårt att läsa. Du använder inte tillräckligt många! På de mörkare delarna av året skriver jag allting(även rollspel) i stearingljus, och med ett ljusbord med kanske 5-6 pjäster lyser det upp minst lika bra som en väldigt mysig bordslampa.
Man kan inte ha för många stearingljus. Enda porblemet kan vara att det blir varmt, men dunder den kallare delen av året har man fördelen att man kan öppna fönstret, och således på en kylig sämning, med fladdrande stearinljus som gör att man inte är kall, men rysningar är inte långt borta...

... nu lät man sej själv bli lite betagen här... ojdå...

jaja
/Mask
 
Top