Nekromanti Ljungeldar och tolkientalibaner

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Bojkotta Expressen!

Att Ljung använder några enstaka typers svar som argument är så lågt att man inte vill tro att det är sant. Det är samma sak som om hon hade skrivit "alla muslimer är idioter" och sedan försvarat sig med att "Usama bin Ladin är ju en idiot". Det hade dock inte varit politiskt korrekt att skriva men att ge sig på rollspelsgruppen där en hyfsat stor andel är unga och har svårt att försvara sig på ett bra sätt och som utgör en grupp som inte faller inom några klassiska "tycka-synd-om"-ramar är tydligen OK för Expressen. Personligen blir jag inte direkt lidande av det Ljung skriver, men att 10-åriga rollspelare ska behöva höra att de är nördar och borde skaffa ett liv tycker jag är på samma låga nivå som om alla invandrare skulle bli anklagade för att vara kriminella eller att handikappade skulle få höra att de inte har något liv.

Bojkotta den eländiga blaskan och skratta högt när de går i konkurs!
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Exactamente!

Själv bojkottade jag Expressen för flera år sedan, då Annika Hag(g)ström skrev att Guldfynd m fl butiker sålde "nazistsmycken" - d v s torshammare! Som hammarbärare sedan 1984 kände jag mig jävligt förolämpad, vilket jag också uttryckte i ett brev till redaktören. Nu är ju inte Aftonblasket särskilt mycket bättre, så bäst är att bojkotta rubbet!

- Björn, DN-prenumerant
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Det är väl att sparka på någon som redan ligger!!!

Men i detta fallet gör det inte så mycket/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Hellre Aftonbaldet än Expressen iallafall. [nt]

[color:black]
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Exactamente!

Jag förstår dig, dock har jag inte burit min hammare sedan '84, men jag kan inte låta bli att berätta om denna incident som häned mig för några veckor sedan.

Jag var ute i kylan och arbetade (delar ut morgontidningar på söndagar) och jag lade märke till att någon gick bakom mig, kunde ej se vad det var för någon. I vilket fall som helst så var det en liten uppfart med några villor som jag skulle gå in på och lämna två stycken GP och en DN. När dessa tre tidningar var lämnade vände jag för att gå tillbaks till de övriga tidningarna som låg på utdelningsvagnen och där stod den där personen och sade inte "hej" förän jag stod cirka en meter ifrån, jag måste säga att det var lite läskigt.
Men helt plötsligt frågade han "är du rasist?", och jag svarade självklart som det var att det var jag inte, då undrade han om jag var nazist (vilket jag heller inte är), då började han säga saker som "det är klart du är". Efter att jag övertygat honom att jag inte var det så sade han "men du har ju torshammare".

Skall man inte ens kunna få ha ett fins smycke utan att bli anklagad för att vara nazist eller rasist?

Dessutom är ju hammaren en symbol för frisksportsverksamheten i sverige.

/Seinet Wintermute - Lyssnar på Blind Guardians skiva The Forgotten Tales som är svingrym!

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Hammare

Jag har inte fått någon sådan fråga vad jag kan komma ihåg, men det har hänt att kompisar fått det. Fok som kommer med sådana påståenden är lika inskränkta som rasisterna. Fast symbol för frisksportverksamhet? Det är något jag knappast kommer at bli sammanblandad med! /images/icons/wink.gif
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Men hur kul vore det...

...om tidningarna skrev rätt jämt? Då skulle vi ju inte kunna diskutera det här. Jag tycker att det är lite kul faktiskt. Men det måste vara lite måta på det. Som nu blev det lite väl stort.

Din och Seinets "torhammer"-historier fick mig dock att rysa.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Re: Å hej å hå...

Det finns många yngre rollspelare (till exempel jag) som också tycker att svaren på Ljungs artikel var rent ut sagt idiotiska. Att man inte sitter och skickar ut dödshot till en människa, hur förbannat korkad denne än må vara, är vanligt folkvett. Tyvärr verkar det som om det ibland rinner ut ur huvudet framför en dator...
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
vad då? de har ju rätt?

De ska väl knappast behöva bli mordhotade för att de uttrycker en åsikt? (sne och fel som den än är....) självklart finner de det en aning komiskt att folk som gillar fantasy tar kritik så dåligt. jag tror knappast att folk hade mordhotat en skribent som förklarade sitt oförstående för fotbollstokar. Att de har fel är en sak, att de tar till grova och felaktiga jämförelser är en annan, men att vissa människor DIREKT sänker debatten UNDER deras redan låga nivå är enbart löjeväckande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tag bjälken ur ditt eget öga

"De ska väl knappast behöva bli mordhotade för att de uttrycker en åsikt? (sne och fel som den än är....) självklart finner de det en aning komiskt att folk som gillar fantasy tar kritik så dåligt. jag tror knappast att folk hade mordhotat en skribent som förklarade sitt oförstående för fotbollstokar."

Jag minns en liten kul episod från fornhistorien (dvs 1992) då dåvarande LO-basen Stig Malm kallade sina kvinnliga kollegor för "fittstim". Denna kritik mot politikerkvinnorna var så svidande och togs emot så dåligt att så gott som varenda kvinnlig politiker och journalist i Sverige krävde hans huvud på ett fat, och ett och annat mordhot från uppretade rödstrumpor hamnade också på hans bord. Det slutade med att han avgick 1993, trots att han bara "uttryckte sin åsikt".

Men den episoden är sedan länge glömd i svensk historia, och nu är det fullt tillåtet att kalla vilken avvikande grupp som helst för ungefär vad som helst utan reprimander. Jag skulle bli mycket förvånad om Susanne Ljung drog sig tillbaka från journalistiken på samma sätt som Stig Malm drog sig tillbaka från politiken efter sin förolämpning. För vem faen bryr sig om en grupp med nördar blir förolämpade? De räknas ju inte, till skillnad från kvinnliga politiker och journalister.

Så härmed kräver jag Susanne Ljungs avgång, förtidspension, exil, utkastning, tjära-och-fjäderbehandling eller vad faen som helst. Ska Stig Malm kastas ut på grund av klumpiga ordval så ska hon!

Sensmoral: Susanne Ljung borde lyssna lite på några visdomar från 2000 år tillbaka, till exempel "tag bjälken ur ditt eget öga innan du tar grandet ur din grannes" eller "gör mot andra vad du vill att andra ska göra mot dig". För hon ska inte bli förvånad över vad fantasynördar hotar henne med, med tanke på att hennes egna kollegor hotade Stig Malm med samma saker.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
*applåder*

Håller med! Vet fler som borde avgå på grund av sina iq-fiskmås-kommentarer.

"Norge är den sista riktiga Sovjet-staten."
- Björn Rosengren, vad han nu är för minister...

"Största delen av vår import kommer från utlandet."
- George W Bush

"Det stora problemet för Sveriges hemlösa är bristen på bostäder."
- Marie Gustafsson, Dagens Eko

"Man ska inte tala om kvinnors ålder, och inte om mens heller.
- Allas våran soffpappa på lördagar, Lasse Kronér

Behövs fler exempel får jag väl leta fram det...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Floskeltoppen...

Mer mistah president...

USA ska satsa på att ha de bäst utbildade amerikanerna i världen
Borde väl inte vara så svårt...
Har f.ö. hört att amerikaner ska ha en genomsnitts-IQ på 90... Detta verkar innefatta även presidenten.../images/icons/smile.gif
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Floskeltoppen...

Tja, jag gjorde ett amerikanskt IQ-test på nätet och fick fett mycket. Fast de vill ju iofs kränga sina smart-diplom oxå =P
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Mordhot är vanligare...

...än man tror.

Jag träffade en tjej en gång som blivit motdhotad för att hon skrev en krönika i Metro där hon sa att om man bor i en storstad och ett hyreshus, får man vara beredd på att grannarna låter lite ibland.

Detta var OHYGGLIGT kontroversiellt, och hon fick hot, hatbrev och allmän ovilja öst över sig. Och vad som hade hänt om hon hade sagt att fotboll är tråkigt, eller att fotbollsfans borde skaffa sig ett liv, det vågar jag inte tänka på.

Susanne Ljung verkar ha levt i en grotta tills för några veckor sedan eftersom hon blev förvånad över reaktionen på hennes första hatkolumn.

Sen att ingen ska behöva bli mordhoitad för att man uttrycker sin åsikt är en annan sak.

MVH

Magnus
 

csaar

Veteran
Joined
14 Dec 2001
Messages
32
Re: Tag bjälken ur ditt eget öga

jag förstår inte varför folk blir upprörda över någonting.
vem bryr sig vad andra tycker. tycka är tycka, inte rätt eller fel!
 
Top