Nekromanti Ljug om varför rollspelen har de namn de har

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Troika!: Intrigorienterat spel som utspelar sig efter att ett slaganfall gjort Lenin inkapabel att fortsätta inom politiken. Kamenev, Stalin och Zinovjev kämpar om makten, och din rollperson befinner sig i den föga avundsvärda positionen att försöka navigera den unga Sovjetadministrationens ränker.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Skuggornas mästare: PC är indonesiska skuggspelslärlingar som strävar efter att behärska den javanesiska skuggteaterns urgamla tekniker och uppnå rangen mästare.

Serenity: PC är svenska turister på Maldiverna. De ska fixa avslappnande och soliga tvåveckorssemestrar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Traveller: ett banbrytande spel inom socialrealistisk kitchen sink. Rollpersonerna spelar medlemmar det irländska resandefolket i sjuttiotalets irland, och kämpar mot rasism, förtryck, hunger och nöd. Lika känt för sitt starka politiska budskap som för den fullständiga ordboken på shelta-språket som kom med i annex.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
I Amber får spelarna spela kloner av urtidsmänniskor som tagits fram i labb från blodet i myggor fossiliserade i bärnsten. Alla sorters människor kan framställas på det här sättet. Allt från romare till kända 50-talsskådespelare. Gruppen förklarar sin bärnstens tidsspann i förväg och kan sedan skapa rollpersoner hyfsat fritt. En auktion avgör vem som får ha äldst arvsanlag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Mekanurg;n337222 said:
Skuggornas mästare: PC är indonesiska skuggspelslärlingar som strävar efter att behärska den javanesiska skuggteaterns urgamla tekniker och uppnå rangen mästare.
Du menar typ som det här?

Skuggornas mästare: Ett spel om kringresande wayang-teatrar i det sönderfallande Srivijaya-riket under medeltiden.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
World of Darkness: Hela världen är höljd i ett mörker som gör att ingen kan se något, någonsin. I övrigt är det INGET speciellt med varken spelvärlden eller systemet.

Bushido: Som trädgårdsmästare har du många uppgifter, men buskar är något du verkligen lägger ner tid på. Det är det du gör.

Legend of the five rings: Du deltar i världsmästerskapet i Ringspel och är givetvis indragen i en härva av lögner, missunnsamhet, droger och mord.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Golden Sky Stories: Ett berättarspel om apokalypsen och vad som händer under den gyllene himlen. Alla dör i slutet, men det är vägen dit som är det intressanta och det räds inte heller våldsamma teman.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
STAR WARS: Ni spelar enorma brinnande gasbollar som flyger genom rymden och krigar mot varandra.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Hjältarnas tid: Krille skulle egentligen pitcha idén om rollspelet "Götarnas tid - En hyllning till hemorten" men språkförbistringen mellan Helmgasts västliga- och östliga del ledde till en annan inriktning och ett annat spel.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
da_bohz;n337250 said:
Legend of the five rings: Du deltar i världsmästerskapet i Ringspel och är givetvis indragen i en härva av lögner, missunnsamhet, droger och mord.
Hallå, är inte Legend of the Five Rings ett boxningsspel? Jag är bombsäker på att det är det där spelet som blev av med rockylicensen i sista minuten och de tvättade bort alla spår av den väldigt slarvigt. De där fem ringarna är de fem turneringarna man kan ställa upp i, baserade på de (då) fem rockyfilmerna. Vinner man alla fem turneringar blir man en legend och typ ospelbar.

Vad jag minns gillade jag det rätt bra, det fanns många feta idéer om strid som jag inte sett någon annanstans. Riskbedömning på ett snyggt sätt, typ.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är ju välkänt att man behöver vara mer eller mindre mentalsjuk för att skriva rollspel. Icke-depressiva normies göre sig icke besvär, liksom, de har inte what it takes. Det har därför uppstått en tradition av att namnge rollspel efter de receptbelagda läkemedel man gick på medan man skrev dem. Vi rollspelsskapare vill dock inte skylta med detta, det är mer av en sorts intern galghumor. Men jag kan oss emellan avslöja att exempel inkluderar Symbaroum, Prosopropée, Eon, Noumenon, Numenera, Gondica och givetvis Tékumel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Star Wars: En reality-såpa från Beverly Hills där stormrika filmstjärnor kämpar för att bräcka varandra med vräkiga bostadshus.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Twilight 2000 - Man spelar klimatologer som studerar solnedgångar och den förste att ha studerat 2000 solnedgångar vinner ära berömmelse och prestigefyllda akademiska titlar .

Gangbusters - Rollspel med sexuellt tema som rör grupp onani. Ni har hört talas om bust a nut , här skall man göra det i grupp . Spelet har 18+ års gräns

10 candles - man spelar ljusstöpare under europeisk medeltid med allt vad det innebär

Warhammer- man spelar en affärsbaron inom byggbranschen som skall konkurrera ut alla övriga spelares byggföretag med alla medel tillåtna och icke tillåtna ..
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
A Song of Fire and Ice - the RPG: Arla i urtid fanns ingenting. Ej pop, ej dansband, ej gangsta rap. Ett svalg fanns - ginnungagap, och metal. I norr gränsade Ginnungagap mot det iskalla Nifelheim, i söder mot det brinnande Muspelheim. Rollpersonerna spelar jättar från de båda rikena - Rimthursar från Nifelheim och Eldjättar från Muspelheim. De hårdaste musikerna från båda stammar möts vid svalgets kant och battlar i hårdrockens alla genrer. De tyngsta riffen, och de besegrades vrål, ekar i tomrummet. Notabelt som det enda rollspel där alla rp-egenskaper är musikaliska.

P.S. preciseringen "The RPG" behövs eftersom spelet baseras på, och tar sitt namn från, en klassisk Man'O'Warskiva från -96
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Khan;n337269 said:
Hallå, är inte Legend of the Five Rings ett boxningsspel? Jag är bombsäker på att det är det där spelet som blev av med rockylicensen i sista minuten och de tvättade bort alla spår av den väldigt slarvigt. De där fem ringarna är de fem turneringarna man kan ställa upp i, baserade på de (då) fem rockyfilmerna. Vinner man alla fem turneringar blir man en legend och typ ospelbar.

Vad jag minns gillade jag det rätt bra, det fanns många feta idéer om strid som jag inte sett någon annanstans. Riskbedömning på ett snyggt sätt, typ.
Ni har båda rätt. Spelet handlar om ett slags alternativt OS i en parallell verklighet där både boxning och ringspel ingår. Spelet skrevs när Kickboxer var populär och har sammanfattats som "Olympics as a Bruce Lee Movie". Vilket faktiskt är rätt träffande.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Drakar och demoner
Spelet utspelar sig under en audition till nästa Tintinfilm. Rollpersonens mål är att på mest inlevelsefula sätt framföra Kapten Haddocks favorituttryck Drakar och demoner. Den som vinner blir uttagen till skådespelarensemblen och i nästa spelpass paras denne ihop med vinnarna från Tintin-, Kalkyl- och Dupontarna-auditiorna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
avatarex;n337509 said:
Drakar och demoner
Spelet utspelar sig under en audition till nästa Tintinfilm. Rollpersonens mål är att på mest inlevelsefula sätt framföra Kapten Haddocks favorituttryck Drakar och demoner. Den som vinner blir uttagen till skådespelarensemblen och i nästa spelpass paras denne ihop med vinnarna från Tintin-, Kalkyl- och Dupontarna-auditiorna.
Damn you! Nu kan jag inte sluta tänka på en serie X&X-spel baserade på Kapten Haddocks favorituttryck (på svenska):
Anfäkta & Anamma
Bomber & Granater
Stormar & Orkaner

etc etc...
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Hjältarnas tid: Ett rätt pinsamt försök att få spelmöten att låta coolare än de är. "I morgon 18:00 är Hjältarnas tid hemma hos mig!"
 

Sponny

Veteran
Joined
6 Aug 2017
Messages
8
Chock: Spelarna är elektriker i en värld med slitna kuloledningar och utan jordfelsbrytare. Bzzz...
 
Top