DoD Livsstilskostnader per dag/vecka

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Räknade lite på snittkostnader för att leva som murder hobo på värdshus:

Dvs en måltid per dag, något krus mjöd/vin per dag och övernattning. Vill ha jämna helmynt i snittkostnad, och tog priserna från regelboken, men livstilsbeteckningarna från Expert.

Spartanskt (stuvning 5km + mjöd 4km , sovsal 1sm) = 2 sm/dag. 14 sm i veckan.
Gott (måltid 3sm + vin 2sm, eget rum 5sm) = 1 gm/dag. 7 gm i veckan.
Lyxigt (festmåltid 2gm + bättre vin 1gm, ståtligt rum 2 gm) = 5 gm/dag. 35 gm i veckan.

Verkar det rimligt?

Kan man hitta på någon regeleffekt för detta? Om man levt i lyx blir det kanske något tillstånd om man tvingas leva under sin standard, och vice versa? Någon fördel/nackdel på karismaslag?

PS ja, har aldrig brytt mig om sådant här tidigare i något spel, men i nya DoD är det faktiskt lite kul att köra bokföring av exakta kostnader av någon anledning. Spelarna vänder och vrider på kopparmynten och drar skattkort som om de vore i Trissändning...
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,978
Location
Ludvika
Nice, bra rejäll skillnad på de olika nivåerna (tycker det är så fånigt när skillnaden är minimal).

Jag hade kopplat det till en eller fler av;

Erfarenhet (spartansk livsstil ger nackdel på utvecklingsslaget, lyxig livsstil ger fördel)

Tillstånd (spartansk livsstil kräver lång vila för att återställa ett enda tillstånd, lyxig gör att man återställer två tillstånd på kort vila)

Läkning (halva antalet KP och VP vid spartansk livsstil, dubbla vid lyxig livstil)

Det här är bara taget ur luften, kan hända att man behöver fila lite på exakta modifikationer. Men det är något i den stilen jag hade gjort i alla fall.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
Fast lyxnivån är väl kanske inte riktigt till för mördarluffare.

Jag tänker att den spartanska vistelsen är för mördarluffare på väg mot äventyret. Den goda vistelsen är för framgångsrika mördarluffare på väg från äventyret. Höstacken hos en bonde är för misslyckade mördarluffare på väg från äventyret.

Jag tycker inte att lyxig ska ge några regelmässiga fördelar. Det förtar vräkigheten. Poängen är ju att det ska vara onödigt dyrt så att man kan visa att man är snuskigt rik och kan spendera guld på onödiga saker.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,961
Location
Örebro
Jag tycker inte att lyxig ska ge några regelmässiga fördelar. Det förtar vräkigheten. Poängen är ju att det ska vara onödigt dyrt så att man kan visa att man är snuskigt rik och kan spendera guld på onödiga saker.
Nu är det här drakar och demoner, men ger ju även en ingång till S&S där hjältarna festar loss på sina tillgångar och tvingas ut på äventyr för att hålla liv i den egna livsstilen som ett folk som lever för livets goda när chansen ges och krälar ned i dunkla ruiner när guldet börjar sina.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Nu är det här drakar och demoner, men ger ju även en ingång till S&S där hjältarna festar loss på sina tillgångar och tvingas ut på äventyr för att hålla liv i den egna livsstilen som ett folk som lever för livets goda när chansen ges och krälar ned i dunkla ruiner när guldet börjar sina.
Precis! En veckas liv i sus o dus borde ge ett extra erfarenhetsslag. EDIT det borde spartanskt också, men av andra skäl. Hm, kanske bli latare av lyx, men mer strävsam av sparsamt? Få en fördel på ett KAR-slag som riking, men en fördel på ngt annat som fattig? Om man lever under sina tillgångar, kanske en nackdel på KAR-slag istället?
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Räknade lite på snittkostnader för att leva som murder hobo på värdshus:

Dvs en måltid per dag, något krus mjöd/vin per dag och övernattning. Vill ha jämna helmynt i snittkostnad, och tog priserna från regelboken, men livstilsbeteckningarna från Expert.

Spartanskt (stuvning 5km + mjöd 4km , sovsal 1sm) = 2 sm/dag. 14 sm i veckan.
Gott (måltid 3sm + vin 2sm, eget rum 5sm) = 1 gm/dag. 7 gm i veckan.
Lyxigt (festmåltid 2gm + bättre vin 1gm, ståtligt rum 2 gm) = 5 gm/dag. 35 gm i veckan.

Verkar det rimligt?

Kan man hitta på någon regeleffekt för detta? Om man levt i lyx blir det kanske något tillstånd om man tvingas leva under sin standard, och vice versa? Någon fördel/nackdel på karismaslag?

PS ja, har aldrig brytt mig om sådant här tidigare i något spel, men i nya DoD är det faktiskt lite kul att köra bokföring av exakta kostnader av någon anledning. Spelarna vänder och vrider på kopparmynten och drar skattkort som om de vore i Trissändning...
Kanske veckokostnad bonus då man stannar längre än bara en natt.
1 vecka-
Spartanskt: 1gm
Gott: 5gm
Lyx: 30gm
Typ draget ur luften.

Sen har vi rollspel inblandat:

Tex Vältalighet: att förhandla om priset kan vara en faktor som påverkar.
En som är duktig på att Uppträda tex musiker, gycklare kan få bättre pris.
En tjuv kan ägna vistelsen åt verksamhet som ger inkomster.
Osv.
 
Top