Nekromanti Livet efter -91

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Det värsta som hänt mig i rollspels historia hände när Äventyrsspel sålde sig å blev "targetgames inc".. man blev ju sviken av sina "närmaste vänner"... jag menar det finns inget rollspel med den känslan som Drakar oh Demoner 91 har... jag menar... man kan till och med känna Goianas gröna skogar eller Barbias kyliga vidder... å sen så skapar de Chronopia... visst det säljer kanske i USA men vart finns känslan?? Det känns mest töntigt att springa omkring i en stad full av perversa alver å sjuka kejserliga soldater... fy fan... å nu när jag fick upp mina ögon för riotminds nysatsning så blev jag minst sagt glatt överraskad... ser fram emot Drakar och Demoner med stor spänning.... =)


Malakhai
Kardinales bepansrade högernäve....
Inkvisitor Majores
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Poängen är?

Innan sommaren skrev du ett liknande inlägg, räckte inte det? Det enda som du faktiskt tillför är att du ser fram emot Riotminds nya version. Vad ville du egentligen ha sagt med inlägget?

/Azagthoth
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Poängen är?

*Damn* du håller koll du...
Tja poängen med det hela är ju att någon till slut tog tag i saker och ting angående Drakar och Demoner.. Jag menar som de själva skriver: "Den största anledningen till att det kommer en helt ny utgåva är förstås att allt fler spelare kräver att DoD inte bara ligger och skräpar i något företags arkiv, utan att någon gör något med det! Den andra anledningen är att vi på RiotMinds ser en enorm kreativ utmaning och potential i ett spel som DoD." förresten du som sitter uppe i smöret kanske vet lite mer om vad å hur de kommer arta sig?? å spec. NÄR det släpps...


Malakhai
Kardinales bepansrade högernäve....
Inkvisitor Majores
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Poängen är?

...du som sitter uppe i smöret kanske vet lite mer om vad å hur de kommer arta sig?? å spec. NÄR det släpps...

Sitter uppe i smöret? Att slava i Trädgårdsmästarens trädgård är inte vad jag kallar att sitta i smöret. Kan inte säga att jag vet mer än vad som sagts/skrivits på hemsidan och i de inlägg som Theodore (tror jag i alla fall att användaren heter) har skrivit. Angående NÄR så är förmodligen målet att hiva ut spelet innan julhandeln, alltså kring november, möjligen tidiga december.

/Azagthoth
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Öhh? Kan ju bara säga att som du kände vid övergången från DoD91 till Chronopia kände jag redan när de släppte DoD91...

Tacka vet jag Expert DoD, det var ett spel det...

Fast får väl säga att jag oxo ser fram emot Riotminds version, bilderna på hemsidan bådar ju gott om inte annat.

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
Drakar och Demoner -91 var det första spel jag lärde mig....snyft...... dessa minnen.

-91 är bäst Chronopia suger phett
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Re: Poängen är?

Känns som det alldrig kommer att komma ett rollspel som DoD nånsin igen! Det är ett helt fantastiskt rollspel, med en massa bra äventyr till. Idag släpps ju inga äventyr till nya rollspel, bara skitiga moduler..

Min gammla rollspelsförening hette föresten Altor var bättre..
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Poängen är?

Det kan bero på att äventyrsmoduler enligt uppgift säljer mycket sämre än regel-/bakgrundsmoduler.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Re: Poängen är?

Precis - men så är det aldrig fel med kampanjmoduler som har äventyr i sig. Men jag tycker dock att RiotMinds borde göra som Gemini - nämligen dela ut äventyr gratis via nätet. /images/icons/wink.gif

Hursomhaver planerar ju uppenbarligen RiotMinds att släppa en äventyrsserie om man kollar in på deras hemsida. Vi får väl hoppas att den säljer bra...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Poängen är?

Nu är det CELL och inte Gemini som släpper äventyren :gremwink: men det är trots allt till Gemini de släpper dem. En äventyrs serie är alltid uppskattad om den är bra. Se bara på efterfrågan när det gäller svavelvinter kampanjen.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Ereb vs Chronopia *zzzz*

"-91 är bäst Chronopia suger phett"

Nu tänkte jag vara tråkig och klaga lite. Jag fortsätter nämligen att häpnas över hur stort behov många forumsbesökare har av att kasta skit på Chronopia! Det är inte så att jag själv föredrar Chronopia framför Ereb, men jag verkar vara ganska ensam om att tycka att åsikten inte är speciellt intressant. Jag menar - de flesta gillar trots allt inte Chronopia.

Det här forumet är så vitt jag vet även till för den minoritet som faktiskt gillar Chronopia, inte enbart ärkekonservativa ruggugglor som undertecknad. Drakar och Demoner som Drakar och Demoner - det här är trots allt ett DoD-forum. Dessutom lär det stå i "forumsreglerna" att bråk för och emot Chronopia är bannlysta, eller något i den stilen. (Jag är tyvärr för slö för att kolla upp det. Jag tycker i alla fall att det BORDE stå i reglerna, så att man slipper älta samma sak om och om igen... Alla har redan fattat att de flesta hatar Chronopia - det finns inget mer att tillföra i den debatten.)

Sedan har det här forumet också drabbats av att icke-DoD-spelare kastar skit på Drakar och Demoner i största allmänhet (och inte enbart på Chronopia i synnerhet). Jag menar att saken knappast blir bättre om även DoD-spelarna envisas med att gnälla på spelet! Det här är ett DoD-forum - respektera det och respektera även besökare som råkar gilla Chronopia.

Slutligen var detta inte speciellt riktat mot just "CWS" och bör inte tolkas som ett personangrepp eller liknande. Jag vänder mig alltså inte mot hans eller någon annans åsikter, utan mot att dessa åsikter ständigt upprepas. Jag misstänker att Chronopia-fansen inte uppskattar det, vilket endast kan skada det här forumet.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Fungus

Veteran
Joined
28 Jul 2000
Messages
6
Re: Ereb vs Chronopia *zzzz*

Just dä! Sluta skotta dynga över Chronopia nu! Häh...
 

Great goblin

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
162
Location
Sverige
Re: Poängen är?

När man gör rollspel så gör man det för att ha roligt och för att glädja konsumenterna punkt slut fast det måste ju gå ihop sig förstås det kanske vore en ide att baka in äventyr i modulerna?
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Poängen är?

<I>När man gör rollspel så gör man det för att ha roligt och för att glädja konsumenterna punkt slut</I>

Jag törs garantera att det <I>aldrig</I> har funnits en enda svensk spelproducent med "AB" i namnet som har haft den inställningen; inte särskilt många av de som har hetat HB heller.

--
Åke
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Target Games var början

Det var Target Games som gav ut Drakar och Demoner. Den första upplagan. Den riktigt, riktigt första utgåvan (den blå boxen eller vad den nu kallas).

Jag har kollat och kollat men inte hittat ordet "Äventyrsspel" i den första lådan. Däremot företagsnamnet "Target Games".

Med andra ord, Target har aldrig sålt ut sig och ändrat namn fån "Äventyrsspel" till "Target Games" och därmed blivit onda. De har alltid haft ett företag som hette Target Games. Äventyrsspel tillkom EFTER att Drakar och Demoner getts ut.

...suck...

N.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Target Games var början

helt rätt, när Äventyrsspel beslutade att ge ut produkter på engelska bytte dom tillbaka till det gamla namnet Target Games

Så är det. Läste jag i Bibeln (Sinkadus va det kanske...)
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Håller med... nästan

Visdomsord från Baldyr!

Men jag tror trots alla inlägg om Chronopia inte att den överväldigande majoriteten tycker att det suger.

Det är ju trots allt så att det är enklare att snacka skit om saker än att hålla på och sjunga spelets lovsång jämt. Gnälla kan man ju alltid göra.

Vid riktigt tunga forumslag mellan Ereb och Chonopia har det alltid dykt upp folk som gillar Chronopia. Nog med folk för att debatterna ska leva.

Så jag tror inte att det är så att majoriteten hatar Chronopia. Jag tror helt enkelt att det är lättare att ge uttryck för avsky och hat än att ständigt försvara världen.

Hmmm... eller nått sånt.

N.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Håller med... nästan

Jag tror nog ändå att de flesta DoD-spelare föredrar Ereb Altor framför Chronopia, men eftersom DoD är och förblir Sveriges största rollspel betyder det inte att Chronopia-fansen skulle vara fåtaliga! De är bara i minoritet gentemot de ännu mer mångtaliga Ereb Altor-fansen.

Chronopia-produkter säljer förresten inte alls dåligt, om någon nu trodde det. Vi har i alla fall allvarliga problem med att köpa in dem. De är ständigt slutsålda och second hand-värdet stiger hela tiden i takt med den minskande tillgången hos återförsäljare. Chronopia är och förblir ett omtyckt spelkoncept ute i landet. (Sedan är det en annan sak att jag personligen inte gillar det.)

Dessutom gjordes det faktiskt en nytryckning av Chronopia (eller DoD v5) så sent som förra året. Rimligtvis fanns det en efterfrågan och/eller tryckningen från ´94 börjat ta slut hos leverantörer och återförsäljare (?).

Anledningen till att Target Games slutade med utgivningen ska nog snare sökas i de ekonomiska beslut och problem som företaget brottades med mot slutet (alltså innan de blev ett investmentbolag). De lade ju inte bara ner Drakar och Demoner, utan all rollspelsproduktion, och senare all slags spelproduktion överhuvudtaget.

Apropå ingenting...

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
Top